MS Windows
briani 27239
Formattering af NTFS drev.
Fra : Jens S

Dato : 04-04-02 10:00

Hej NG

En af mine venner har haft nogle problemer med sin XP DK Home installation,
og nu vil han gerne starte helt forfra. Hvordan kommer han til at formattere
harddisken?

Han har en 60GB disk, formatteret i NTFS, så han kan ikke boote på en WIN98
startdiskette og formattere derfra. Er der mulighed for at formattere og
evt. partitionere når man booter på CD'en, når der ligger et system på HD'en
i forvejen?

Med håb om hurtig hjælp

Jens

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 04-04-02 16:42

On Thu, 4 Apr 2002 11:00:14 +0200, "Jens S" <jensss2@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>evt. partitionere når man booter på CD'en, når der ligger et system på HD'en

Jeps start bare op med cd'en og formatter derfra.
Hvis du vil partitionere ville jeg starte op med W98 startdiskette
formattere og fdisk'e.
Så booter du bare med cd'en.

Morten
morten@NOSPAMbowman.dk

Fra : Jens S

Dato : 04-04-02 19:31

> Hvis du vil partitionere ville jeg starte op med W98 startdiskette
> formattere og fdisk'e.
> Så booter du bare med cd'en.

Kan han overhovedet få adgang til at formattere og partitionere et NTFS-drev
på en win 98 startdisk?

Jens

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 05-04-02 16:06

On Thu, 4 Apr 2002 20:31:20 +0200, "Jens S" <jensss2@hotmail.com>
wrote:

>Kan han overhovedet få adgang til at formattere og partitionere et NTFS-drev
>på en win 98 startdisk?
>
>Jens

Når du spør kommer jeg jo i tvivl
Man må jo kunne lave en format c: ?
det ville måske være mere problematisk hvis den var partitioneret, da
han så ville slette den forkerte partition.
Men du har ret. For at være sikker ville jeg bruge PArtition Magic.

Morten
morten@NOSPAMbowman.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 06-04-02 16:26

Nej, det vil være nødvendigt at anvende fdisk til at fjerne (non-DOS)
partitionen. Herefter kan du formatere som FAT/FAT32.