Delt rå kobber
Fra : Tumlehund

Dato : 04-04-02 11:44

Hej!

Jeg er ved at være træt af min TDC ADSL-forbindelse. Er der nogen der ved
noget om hvornår CC og Tiscali tilbyder delt rå kobber?

PFT

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 04-04-02 11:50

In article <3cac2e67$0$68781$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tumlehund wrote:

> Jeg er ved at være træt af min TDC ADSL-forbindelse. Er der nogen der ved
> noget om hvornår CC og Tiscali tilbyder delt rå kobber?

CC har længe gjort det, og Tiscali er mig bekendt ved at rulle ud på de
første centraler for tiden.

--
Andreas Plesner Jacobsen | I don't get no respect.

Fra : Tumlehund

Dato : 04-04-02 12:01

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message
> In article <3cac2e67$0$68781$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Tumlehund
wrote:
> CC har længe gjort det, og Tiscali er mig bekendt ved at rulle ud på de
> første centraler for tiden.

Oh yes! Det er Tiscali jeg gerne vil have som udbyder. Bl.a. fordi jeg skal
bruge X-antal IP-adresser, og der virker de som om de er de billigste + de
hjælper med at få ansøgningen sendt afsted. Er der forøvrigt nogen der har
efaringer med dette?

Jeg håber ikke der går så længe før Tiscali kommer på "min" central (jeg bor
på Østerbro), men det kan vel ikke vare så længe, eller hvad?

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 04-04-02 13:42

"Tumlehund" <patriot@sol.dk> wrote in message
> [...]
> hjælper med at få ansøgningen sendt afsted. Er der forøvrigt nogen der har

Vi har lige fået tildelt 16 her på arbejdet, det gik ganske smertefrit.
Men du skal jo kunne dokumentere dit behov for disse IP-numre (det tæller
vist godt til med en tegning af dit net).
Jeg har ladet mig høre det magiske ord er VPN

/Dennis

Fra : Martin S.

Dato : 04-04-02 15:33

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse

> CC har længe gjort det, og Tiscali er mig bekendt ved at rulle ud på de
> første centraler for tiden.
Men det gælder vist kun for analog telefonlinie. Hvis man har ISDN kan man
vist ikke få delt sit kobber host CC eller Tiscali. Hvorimod TDC godt kan.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-04-02 22:45

On Thu, 4 Apr 2002 16:33:00 +0200, Martin S. wrote:

> [...]
>
> Men det gælder vist kun for analog telefonlinie. Hvis man har ISDN kan
> man vist ikke få delt sit kobber host CC eller Tiscali. Hvorimod TDC

Det er mig bekendt fordi CC og Tiscali ikke har valgt det, der er ikke
noget teknisk der forhindrer det.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-04-02 07:16

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
> Det er mig bekendt fordi CC og Tiscali ikke har valgt det, der er ikke
> noget teknisk der forhindrer det.

Sidst jeg kiggede var der ikke en standard-aftale på ISDN, men
standard-aftalen på POTS lægger op til at en sådan kan forhandles.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 05-04-02 10:15

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:3cad411d$0$58747
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Sidst jeg kiggede var der ikke en standard-aftale på ISDN, men
> standard-aftalen på POTS lægger op til at en sådan kan forhandles.

Svjv. ville det nok næppe være rentabelt for hverken Tiscali eller CC at
tilbyde det.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-04-02 15:49

"Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> skrev i en meddelelse
> Svjv. ville det nok næppe

Ved du det eller ved du det ikke?
Jeg kan stadig ikke forestille mig at de månedlige omkostninger kommer
til at overstige de for alm rk
Men udbyderne skal selvfølgelig kunne håndtere både anneks a+b

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 05-04-02 16:46

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:3cadb951$0$58737
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> "Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> skrev i en meddelelse

> Ved du det eller ved du det ikke?

Okay - så kalder vi det et gæt

> Jeg kan stadig ikke forestille mig at de månedlige omkostninger kommer
> til at overstige de for alm rk
> Men udbyderne skal selvfølgelig kunne håndtere både anneks a+b

Det drejer sig om relativt få kunder. Nemlig dem der ikke har andet kobber
end det der bruges til deres ISDN.

Der skal forhandles ny aftale med TDC, der skal indkøbes nyt udstyr til
alle centraler, der skal købes mere plads på TDC's centraler osv.

Jeg kan tage fejl, men jeg gætter på at det ikke ville kunne løbe rundt.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-04-02 17:26

On Fri, 5 Apr 2002 15:46:17 +0000 (UTC), Simon H. Pedersen wrote:
> "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:3cadb951$0$58737
> $edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Okay - så kalder vi det et gæt

Og et dårligt et ...

> Det drejer sig om relativt få kunder. Nemlig dem der ikke har andet kobber
> end det der bruges til deres ISDN.
>
> Der skal forhandles ny aftale med TDC

Jeg er ganske sikker på at det udelukkende handler om at få testet
interop.

> der skal indkøbes nyt udstyr til alle centraler

Nej, der skal blot et par ADSL over ISDN kort i de eksisterende DSLAM'er

> der skal købes mere plads på TDC's centraler osv.

Nej.

> Jeg kan tage fejl, men jeg gætter på at det ikke ville kunne løbe rundt.

Tja ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-04-02 02:52

In article <slrnaark1g.2jb0.harvest@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver wrote:

> Jeg er ganske sikker på at det udelukkende handler om at få testet
> interop.

> Nej, der skal blot et par ADSL over ISDN kort i de eksisterende DSLAM'er

Og jeg er ganske overbevist om at administrationen af dette vil
overstige gevinsten med mange meter i løbet af et øjeblit.

--
Andreas Plesner Jacobsen | "But Huey, you PROMISED!"

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-04-02 12:22

On Sat, 6 Apr 2002 01:52:11 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Og jeg er ganske overbevist om at administrationen af dette vil
> overstige gevinsten med mange meter i løbet af et øjeblit.

Øh ? Det er da en ikke ubetydelig del af de installerede telefon linier
i Danmark som er ISDN, det må da være et problem at udelukke sig fra at
levere til dem ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 06-04-02 13:23

It seems Jesper Skriver wrote:
> Øh ? Det er da en ikke ubetydelig del af de installerede telefon linier
> i Danmark som er ISDN, det må da være et problem at udelukke sig fra at
> levere til dem ...

Langt de fleste private der i dag har ISDN fik det for at deres net
opkobling skulle bliver bedre. Når de får xDSL har de som oftest intet at
bruge deres ISDN til. De fleste skifter gerne til std.analog og snupper
besparelsen på dette.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-04-02 13:28

Kasper Mejlgaard <nntpspam1@in-addr.dk> writes:

> [...]
>opkobling skulle bliver bedre. Når de får xDSL har de som oftest intet at
>bruge deres ISDN til. De fleste skifter gerne til std.analog og snupper

Der er nok også (men jeg véd det ikke) en betragtelig mængde folk
med børn, der har ISDN for at få to separate telefonnumre. Det vil
de nok ikke af med igen

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-04-02 13:45

On Sat, 6 Apr 2002 12:23:09 +0000 (UTC), Kasper Mejlgaard wrote:

> [...]
> opkobling skulle bliver bedre. Når de får xDSL har de som oftest intet
> at bruge deres ISDN til. De fleste skifter gerne til std.analog og

Dem er der ganske sikkert mange af - men der også mange som vælger at
beholde deres ISDN, det er en ikke ubetydelig del af TDC's ADSL linier
der er installeret på en ISDN linie.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-04-02 14:15

On 06 Apr 2002 12:45:00 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Dem er der ganske sikkert mange af - men der også mange som vælger at
>beholde deres ISDN, det er en ikke ubetydelig del af TDC's ADSL linier
>der er installeret på en ISDN linie.

Det er klart, skulle jeg have skiftet fra ISDN opkobling til ADSL hos
TDC idag, så havde jeg beholdt min ISDN, det koster jo en plovmand at
skifte tilbage til PSTN[1], men kun 25 pr. md mere at beholde ISDN end
at have PSTN.

[1] det måtte jeg thivertifald give dengang jeg opgraderte min ISDN
internet til ADSL.

Fra : Martin S.

Dato : 06-04-02 15:17

"Ivar Madsen" <news-02-01-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Det er klart, skulle jeg have skiftet fra ISDN opkobling til ADSL hos
> TDC idag, så havde jeg beholdt min ISDN, det koster jo en plovmand at

Det koster ca. 500 at konvertere til PSTN.
Jeg har ISDN og vil ikke af med mine 2 linier. Har ISDN tlf.
Jeg kontaktede CC som jo leverer til delt rå kobber, og fik meldingen at jeg
skulle konvertere til analog for at få xDSL hos dem.
Hvis jeg nu kontakter TDC og siger jeg vil have analog linie sammen med
ADSL, så får jeg meldingen at det kan jeg godt, jeg skal bare have et nyt
skillefilter og naturligvis af med min NT-boks.
Så hvor svært kan det egentlig være for CC at levere til ISDN-kunder som kun
har et kobberpar, hvis det "kun" er et spg. om skillefilter hos kunden....
?? Det kan da ikke koste kr. 10-20.000 pr. kunde.

> men kun 25 pr. md mere at beholde ISDN end
> at have PSTN.

Med Netexpress får du ikke rabat som ved BB- ADSL. Så månedsprisen bliver
50,- ekstra for ISDN
Jeg "glæder" mig til TELE2 kan levere en samlet løsning...

Mvh. Martin S.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 06-04-02 15:20

In article <a8n04d$bia$1@sunsite.dk>, Martin S. wrote:

> Så hvor svært kan det egentlig være for CC at levere til ISDN-kunder som kun
> har et kobberpar, hvis det "kun" er et spg. om skillefilter hos kunden....
> ?? Det kan da ikke koste kr. 10-20.000 pr. kunde.

Der skal også det rigtige udstyr på centralen, dvs andre ADSL kort, og
ISDN splittere. Jeg tror ikke udstyret er problemet, men man vil simpelt
hen ikke bruge penge på administrationen af dette.

--
Andreas Plesner Jacobsen | "Why should we subsidize intellectual curiosity?"

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 08-04-02 11:34

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote in

> Øh ? Det er da en ikke ubetydelig del af de installerede telefon linier
> i Danmark som er ISDN, det må da være et problem at udelukke sig fra at
> levere til dem ...

En ting du skal være opmærksom på er også at de fleste husstande jo har nok
rå kobber til både ISDN og ADSL uden at dele et kobberpar. Der er kun en
lille del af befolkningen der har ISDN - og en endnu mindre del der har
ISDN og kun 1 kobberpar.

Så diskussionen går på de kunder der har ISDN og kun et kobberpar - og det
er en lille gruppe.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-04-02 13:18

> En ting du skal være opmærksom på er også at de fleste husstande jo
har nok
> rå kobber til både ISDN og ADSL uden at dele et kobberpar.

At der pt er kobber nok er ikke en undskyldning for at frådse.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 08-04-02 13:47

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:3cb18a6c$0$58727
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> At der pt er kobber nok er ikke en undskyldning for at frådse.

Hvis ADSL-udbyderen ønsker at kunden ikke på nogen måde skal være bundet
til udbydere af andre services på kobberet?

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-04-02 14:01

> Hvis ADSL-udbyderen ønsker at kunden ikke på nogen måde skal være
bundet
> til udbydere af andre services på kobberet?

Så bør udbyderen måske undlade at udbyde ADSL som netop er designet til
at sameksistere med telefoni. Eller evt. selv udbyde telefoni.
Jeg kan fint leve med at folk udbyder ADSL alene, men det _er_ altså
kobber-fråds

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 08-04-02 14:06

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:3cb1948b$0$58754
> [...]

> at sameksistere med telefoni. Eller evt. selv udbyde telefoni.
> Jeg kan fint leve med at folk udbyder ADSL alene, men det _er_ altså

Jeg kan godt se din pointe.

Bare af ren nysgerrighed - hvad forestiller du dig ellers af produkter
leveret på det rå kobber - udover ADSL og telefoni.

--

Mvh. Simon Pedesen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-04-02 14:29

> Bare af ren nysgerrighed - hvad forestiller du dig ellers af produkter
> leveret på det rå kobber - udover ADSL og telefoni.

SHDSL, fx

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 08-04-02 14:33

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:3cb19aec$0$58742
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> SHDSL, fx

Okay.

Men når du skriver fråds med kobberet - er det så på kobbernettet mellem
central og fordelerbokse inden kunden?

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-04-02 14:38

> Men når du skriver fråds med kobberet - er det så på kobbernettet
mellem
> central og fordelerbokse inden kunden?

Fråds er når man bruger 2 par på en strækning hvor 1 kunne være teknisk
tilstrækkelig.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 08-04-02 14:51

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:3cb19d28$0$58771
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Fråds er når man bruger 2 par på en strækning hvor 1 kunne være teknisk
> tilstrækkelig.

Så du tænker på hele strækningen mellem central og kunde? Jeg tror næppe
der er mange der næppe der er mange kunder der efterlyser en løsning hvor
ADSL sameksisterer med SHDSL, så din bekymring omkring fråds er kun
relevant hvis der ikke er "nok" kobber mellem central og div.
fordelerbokse?

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-04-02 18:24

> Jeg tror næppe
> der er mange der næppe der er mange kunder der efterlyser en løsning
hvor
> ADSL sameksisterer med SHDSL

øhh, nej. Det er jo heller ikke teknisk muligt ???

> så din bekymring omkring fråds er kun
> relevant hvis der ikke er "nok" kobber mellem central og div.
> fordelerbokse?

Det er også fråds selvom der pt er nok.
Hele min pointe er at det er fråds at bruge 2 par medmindre det er
strengt teknisk nødvendigt. Hvad er det ved den pointe du ikke forstår?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Simon Skals

Dato : 09-04-02 04:13

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
>Hele min pointe er at det er fråds at bruge 2 par medmindre det er
>strengt teknisk nødvendigt. Hvad er det ved den pointe du ikke forstår?

Er det ikke lidt ligegyldigt, om det er frås [1] efter din mening?

Og siden hvornår har der kun været rent tekniske omstændigheder
at forholde sig til på telemarkedet? Ofte er der andre faktorer,
der spiller ind, fx de kommercielle, regulatoriske, administrative,
lovgivningsmæssige, osv.

[1] Dansk Sprognævn har afskaffet d'et i fråds fra og med 3.
udgave af Retskrivningsordbogen, jf:

http://www.dsn.dk/nfs/2001-4.htm#aendringer3

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-04-02 06:23

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
> Er det ikke lidt ligegyldigt, om det er frås [1] efter din mening?

Joda, det har jeg da også forsøgt at give udtryk for.

> Og siden hvornår har der kun været rent tekniske omstændigheder
> at forholde sig til på telemarkedet?

Der er mange andre ting. Det vil der altid være. Men når man har en
meget begrænset resurse, så synes jeg man bør begrænse brugen af den.

> [1] Dansk Sprognævn har afskaffet d'et i fråds fra og med 3.

I sit corrected.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Simon Skals

Dato : 09-04-02 07:30

>Joda, det har jeg da også forsøgt at give udtryk for.

Ok, jeg har ikke læst så nøje med.

>Der er mange andre ting. Det vil der altid være. Men når man har en
>meget begrænset resurse, så synes jeg man bør begrænse brugen af den.

I en ideel verden, ja, men firmaerne er her jo for at tjene penge
og for at pleje deres respektive kunder bedst muligt, og så vil
den slags ske. Bortset fra det kan man jo altid grave mere kobber
ned, hvis det går helt galt, omend regningen selvfølgelig skal
placeres.

>I sit corrected.

Der er mange andre uhyrligheder på samme liste, som vil give folk
grå hår i hovedet i lang tid fremover, fx må det heller ikke
hedde telefonlinier fremover(!)

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-04-02 19:05

On Tue, 9 Apr 2002 06:30:06 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>Der er mange andre uhyrligheder på samme liste, som vil give folk
>grå hår i hovedet i lang tid fremover, fx må det heller ikke
>hedde telefonlinier fremover(!)

Må det ikke hede hedde mere, eller hvad må det ikke?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-04-02 02:02

On Tue, 09 Apr 2002 20:05:17 +0200, Ivar Madsen
<news-02-01-02@milli.dk> wrote:

>Må det ikke hede hedde mere, eller hvad må det ikke?

Det hedder nu udelukkende "linje" (med J). "Linie" (med I) er
afskaffet.

Således hedder det nu ligeledes "telefonlinje" fremfor "telefonlinie".

(fut: dk.kultur.sprog)

--
- Peter Brodersen

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 08-04-02 14:14

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
> At der pt er kobber nok er ikke en undskyldning for at frådse.

Hvis det er fråds at kører adsl på et stykke kobber, så er det da endnu
mere frekvensmæssig fråds at tillade kobber bruges til kun at køre telefoni
over

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-04-02 14:31

"Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
endnu
> mere frekvensmæssig fråds at tillade kobber bruges til kun at køre

Det er fråds at bruge 2 par på noget der kunne ligge på 1.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-04-02 01:03

> der skal købes mere plads på TDC's centraler osv.

Hvorfor?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 06-04-02 13:26

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
> Hvorfor?

Typisk fordi splitter setup er noget man laver mange ad gangen og ikke
splitter for splitter. Man vil derfor sikkert købe mere standplads og her
lave sin annex B installation.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-04-02 13:44

On Sat, 6 Apr 2002 12:25:49 +0000 (UTC), Kasper Mejlgaard wrote:

> Typisk fordi splitter setup er noget man laver mange ad gangen og ikke
> splitter for splitter. Man vil derfor sikkert købe mere standplads og her
> lave sin annex B installation.

På de DSLAM's TDC bruger, der følges positioner i selve DSLAM'en og
splitteren af, så hvis man f.eks. installerer et ISDN kort i slot 5, så
sætter man også blot en ISDN splitter i slot 5, så er den ikke længere.
Er det ikke på samme måde med dem i bruger ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 06-04-02 15:56

> [...]
> sætter man også blot en ISDN splitter i slot 5, så er den ikke længere.
> Er det ikke på samme måde med dem i bruger ?

Nixen - splittere er slet ikke en integreret del i cisco løsning.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Jesper Skriver

Dato : 06-04-02 16:13

On Sat, 6 Apr 2002 14:56:29 +0000 (UTC), Kasper Mejlgaard wrote:

> Nixen - splittere er slet ikke en integreret del i cisco løsning.

Det er også 2 seperate boxe på Ericsson/Siemens udstyret.

Men når i kobet de linier som svarer til et kort i DSLAM'en, svarer det
så ikke også til et kort i splitteren ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 08-04-02 10:49

It seems Jesper Skriver wrote:
> Det er også 2 seperate boxe på Ericsson/Siemens udstyret.
>
> Men når i kobet de linier som svarer til et kort i DSLAM'en, svarer det
> så ikke også til et kort i splitteren ?

Nej - den løsning vi benytter har ikke en så enkel 1 til 1 relation.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Mark Beaumont

Dato : 04-04-02 11:47

"Tumlehund" <patriot@sol.dk> skrev
> Er der nogen der ved noget om hvornår CC og Tiscali tilbyder
> delt rå kobber?

CyberCity tilbyder det allerede.

Vh Mark

Fra : Michael Legart - Tis~

Dato : 04-04-02 14:01

On Thu, 4 Apr 2002 12:43:50 +0200, Tumlehund <patriot@sol.dk> wrote:

> Jeg er ved at være træt af min TDC ADSL-forbindelse. Er der nogen der ved
> noget om hvornår CC og Tiscali tilbyder delt rå kobber?

Tiscali tilbyder delt rå kobber på en hel del centraler nu - prøv
at spørg på 38 14 70 20 (mener jeg det er...) og vi er på din
central.

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Michael Legart, System Developer - Tiscali A/S

Fra : Tumlehund

Dato : 05-04-02 10:52

"Michael Legart - Tiscali A/S" <mlegart@dk.tiscali.com> wrote in message
> [...]
> Tiscali tilbyder delt rå kobber på en hel del centraler nu - prøv
> at spørg på 38 14 70 20 (mener jeg det er...) og vi er på din

Uf! Det lyder jo super!! Men... hvordan kan det så være, at jeg får at vide
at "det er på vej", når jeg skriver til salg@tiscali.dk?

Desuden har jeg for over 4 måneder bestilt ADSL hos Tiscali. Det endte med
jeg fik at vide, at jeg ikke kunne få ADSL fordi der ikke var nok rå kobber.
I den efterfølgende mail fik jeg at vide at jeg ville blive kontaktet når
jeg kunne blive tilbudt delt rå kobber - det er ikke sket endnu... :-/

Er du 100% sikker på, at Tiscali tilbyder det nu? Så vil jeg da MEGET gerne
bestille....

Fra : Michael Legart - Tis~

Dato : 05-04-02 11:47

On Fri, 5 Apr 2002 11:51:35 +0200, Tumlehund <patriot@sol.dk> wrote:

> Uf! Det lyder jo super!! Men... hvordan kan det så være, at jeg får at vide
> at "det er på vej", når jeg skriver til salg@tiscali.dk?

Pas... vi har i hvert fald delt rå kobber på en hel del af centralerne
(kan ikke lige huske hvor mange % det helt præcist er)

> Desuden har jeg for over 4 måneder bestilt ADSL hos Tiscali. Det endte med
> jeg fik at vide, at jeg ikke kunne få ADSL fordi der ikke var nok rå kobber.

Jeg bekendt har vi mailet kunder der var blevet afvist, men hvor vi nu er på
centralen ... hvilken central sidder du på?

Fra : Tumlehund

Dato : 05-04-02 12:22

> On Fri, 5 Apr 2002 11:51:35 +0200, Tumlehund <patriot@sol.dk> wrote:

[klip]
> Jeg bekendt har vi mailet kunder der var blevet afvist, men hvor vi nu er

> centralen ... hvilken central sidder du på?

Jeg sidder på Østerbro central (får jeg i hvert fald at vide, når jeg
indtaster mit tlf.-nummer i "ADSL tjek"). Jeg kan ikke finde noget om delt
rå kobber på tiscali.dk, kender du mon et link?

Jeg har fundet den mail, hvor jeg får at vide at der ikke er ledig rå
kobber. Den har jeg modtaget d. 29.11.01. Der står bl.a. flg.:

"Vi arbejder dog på, at kunne tilbyde en DSL løsning med såkaldt delt rå
kobber. Det betyder, at DSL linien bliver lagt på samme linie som
telefonien, og man er derved ikke længere afhængig af, at der er ledig rå
kobber tilgængelig på den pågældende adresse.

Vi kontakter dig per mail, så snart, det bliver muligt, at bestille DSL med
delt rå kobber. Vi regner med, at det bliver inden for ca. 3 måneder."

Hvad vil du foreslå jeg gør? Ringer eller mailer? I mailen står der desuden
et ordrenummer, mon det vil være en god ide at oplyse det?

Jeg har pt. TDC Pro@ccess, og der er vidst nok 3 måneders opsigelse. Kan man
bestille ADSL hos TIscali til en bestemt dato? (jeg vil jo gerne undgå at
betale for en TDC-linie jeg ikke kan/vil bruge...)

Fra : Martin S.

Dato : 05-04-02 17:43

"Tumlehund" <patriot@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bestille ADSL hos TIscali til en bestemt dato? (jeg vil jo gerne undgå at
> betale for en TDC-linie jeg ikke kan/vil bruge...)

hvorfor ikke få Netexpress hos TDC ?? De er da billigere end tiscali når det
gælder routerløsninger.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-04-02 07:54

On Fri, 5 Apr 2002 13:22:22 +0200, "Tumlehund" <patriot@sol.dk> wrote:

>Hvad vil du foreslå jeg gør? Ringer eller mailer? I mailen står der desuden
>et ordrenummer, mon det vil være en god ide at oplyse det?

Hvad enten du ringer, eller skriver, så skal de thivertifald have
ordrenummeret oplyst.

>Jeg har pt. TDC Pro@ccess, og der er vidst nok 3 måneders opsigelse. Kan man
>bestille ADSL hos TIscali til en bestemt dato? (jeg vil jo gerne undgå at
>betale for en TDC-linie jeg ikke kan/vil bruge...)

Jeg ville engang skifte til Orange, det droppede jeg, da jeg ville
komme til at få et par måneder uden ADSL. Men da var det også med
følgende eneste forretningsgang, efter hvad Orange oplyste mig.

1. Opsigelse af min Netexpres (det havde jeg dengang, idag er det BB)
2. Efter NE var nedlagt, bestilling af Orange telefoni
3. Efter Orange havde overtaget telefoni kunne Orange ADSL bestilles.

Og det ville ifl. Orange give op mod 2 måneder uden ADSL
Er der ikke noget med at Frihedsstøtten er der for at makere
stavnsbåndes ophævelse, for nogle hunderede år siden?

Fra : Tumlehund

Dato : 06-04-02 11:06

"Ivar Madsen" <news-02-01-02@milli.dk> wrote in message
[klip]
> Og det ville ifl. Orange give op mod 2 måneder uden ADSL
> Er der ikke noget med at Frihedsstøtten er der for at makere
> stavnsbåndes ophævelse, for nogle hunderede år siden?

ROFL! Jo, det er der vidst noget med... men man skulle ikke tro det var
sådan...

Fra : Michael Legart - Tis~

Dato : 06-04-02 08:53

On Fri, 5 Apr 2002 13:22:22 +0200, Tumlehund <patriot@sol.dk> wrote:

> Hvad vil du foreslå jeg gør? Ringer eller mailer? I mailen står der desuden
> et ordrenummer, mon det vil være en god ide at oplyse det?

Ring til salgsafdelingen, vi er i hvert fald med delt rå kobber
på Østerbro.

Fra : Tumlehund

Dato : 06-04-02 11:03

> Ring til salgsafdelingen, vi er i hvert fald med delt rå kobber
> på Østerbro.

OK, det vil jeg gøre, mange tak for hjælpen!!