Tydning af kirkebog
Fra : Jytte Thrane

Dato : 04-04-02 08:17

Er der nogen der har tid til at kaste et blik på følgende link fra
kirkebogen for Sankt Hans sogn i Odense

http://62.242.87.211/Data/Odense%20OSH/Cd2/OSH/14/v02d01.tif
http://62.242.87.211/Data/Odense%20OSH/Cd2/OSH/14/v02d02.tif

Det er vielse nr. 55 mellem Anders Rasmussen og Johanne Marie Madsen.

Det der volder mig problemer er: hvor er de hver især fra og forloverne hvad
står der om dem?

hilsen Jytte Thrane

Fra : Erik Holm

Dato : 04-04-02 19:39

Hmm, jeg er ikke kendt i Odense (slet ikke i 1870érne), men du burde nok få
fat på et bykort eller lignende fra den gang. Det er nemlig tilsyneladende
adresser, der driller her.
Her er mit beskedne bud:
Brudgommens navn, alder osv: Ungkarl og Arbeidsmand Anders Rasmussen paa
(Storalsminen???, ja det står der ikke, men kig på kortet) No. 88 29 3/4
Aar.
Brudens do: Jomfru Johanne Marie Madsen paa (Mosenberg?) Kalkverket 26 1/12
Aar
Hvem Forloverne ere: Rugbrødsbager Christian Hansen (2den linie er jeg helt
på bar bund, men det er brudens forlovers adresse) fra No. 88 og Skomager
Peter Rasmussen, Brudgommens Broder paa Nørrebro No. 48

vh.

Erik.

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 04-04-02 19:39

On Thu, 4 Apr 2002 09:17:09 +0200, "Jytte Thrane"
<jjhornum@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Det der volder mig problemer er: hvor er de hver især fra og forloverne hvad

Jeg kan læse følgende:

Ungkarl og Arbeidsmand AR paa Kanalveien No 88... 29 3/4 Aar.
Jomfru JMM paa Mosen bag Kalkverket... 26 1/12 Aar.
Rugbrødbager Christian Hansen Hoff paa Kanalveien i Aalykke ?? Paa No
88 og Skomager Peter Rasmussen, Brudgommens Broder paa Nørrebro No 48.
Løverdag d 1ste December. I Kirken.

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry.

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 04-04-02 19:50

Jeg forsøger med en lidt mangelfuld "oversættelse".

Ungkarl og Arbeidsmand Anders Rasmussen paa Kanalveien No.88 29 ¾ Aar
Jomfru Johanne Marie Madsen paa Mohenberg Kalkværket 26 1/12 Aar

Forlovere: Rugbrødsbager Christian Hansen Hoff paa Demalveien (!) i
Aalykke(?)
paa No. 88 og Skomager Peter Rasmussen, Brudgommens Broder paa Nørrebro No.
48.
viet Løverdagen den 1. December 1877 i Kirken

Hilsen
Svend Haakon

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 04-04-02 20:22

"Jytte Thrane" <jjhornum@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
>
> Det er vielse nr. 55 mellem Anders Rasmussen og Johanne Marie Madsen.
>
> Det der volder mig problemer er: hvor er de hver især fra og forloverne

Jeg ville så gerne hjælpe, men når jeg klikker på de links,
du har sat, bliver min maskine sat til at downloade en
..tif- fil, som jeg ikke aner, hvordan jeg skal åbne.
Hvad gør jeg?

mvh.Bodil.

Fra : Familien Kristensen

Dato : 04-04-02 20:34

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> du har sat, bliver min maskine sat til at downloade en
> .tif- fil, som jeg ikke aner, hvordan jeg skal åbne.

Hej Bodil!
Det kan være, at du først skal downloade et program, som kan læse
Tiff-filer.
Se fra starten på:
http://62.242.87.211/kirkeboeger/
Jeannie Kristensen
http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/slaegt/default.htm

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 04-04-02 21:48

Bodil Grove Christensen skrev:

>Jeg ville så gerne hjælpe, men når jeg klikker på de links,
>du har sat, bliver min maskine sat til at downloade en
>.tif- fil, som jeg ikke aner, hvordan jeg skal åbne.
>Hvad gør jeg?

Som jeg plejer at sige, Irfanview kan læse dem. Den er gratis.

www.aner.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-04-02 23:53

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev Thu, 4 Apr 2002
21:21:58 +0200

>Jeg ville så gerne hjælpe, men når jeg klikker på de links,
>du har sat, bliver min maskine sat til at downloade en
>.tif- fil,

Det skal du egentlig ikke være ked af. Dit eget foretrukne
billedbehandlingsprogram vil sikkert kunne vise billedet bedre end det
Plug-in Statens arkiver anbefaler at hente.
Ofte er det nemlig en fordel at have fuld kontrol over forstørrelse, lys
og kontrast, mv. til disse billeder.

>som jeg ikke aner, hvordan jeg skal åbne.

Alle billedbehandlingsprogrammer, Paint Shop Pro, PhotoShop, Corell
Draw, etc. etc. kan åbne og behandle tif-filer.

Hvis du bruger Windows 98 ligger der i Start Menuen under Tilbehør
programmet (Kodak) Imaging, det klarer også opgaven ganske udmærket.
Det er faktisk lige præcis en variant af denne man kan downloade og
instalere som Plug-in i sin Browser.!

Og ellers er der jo et hav af helt eller delvis gratis fremvisere.
ACDSee-Classic er nok een af de bedste, mest alsidige, og især
hurtigste. - det er Shareware.

Irfanview er gratis og klarer også det meste af hvad man kan få brug
for.

Se på: http://opasia.tucows.com/mmedia/grap95.html

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 05-04-02 18:24

Den 05/04-2002 klokken 00:53, skrev Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk>
i <ktkpau4g7d1dfjtkkni84vobkl6krp60qq@sunsite.dk>:

> [...]

> Plug-in Statens arkiver anbefaler at hente.
> Ofte er det nemlig en fordel at have fuld kontrol over forstørrelse, lys

Ak ja. Jeg fortryder i hvert fald, at jeg installerede plug-in'en, og nu
kan jeg ikke finde ud af, hvordan jeg slipper af med den igen

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-04-02 23:10

Kjeld Nielsen <kjeldn@ddf.dk> skrev Fri, 05 Apr 2002 18:24:25 +0100

>Ak ja. Jeg fortryder i hvert fald, at jeg installerede plug-in'en, og nu
>kan jeg ikke finde ud af, hvordan jeg slipper af med den igen

Det kan jeg desværre ikke svare dig på. Men hvis det du ønsker er at få
billedet dowloadet som en fil, i stedet for at se den i browseren, så er
det nemt nok.

Enten kan du højreklikke på linket (i stedet for at venstreklikke), så
bliver du spurgt hvor du vil gemme billedet.

Eller også kan du hente billedet ind i browseren, og så højreklikke et
sted i billedet, og vælge Kopier. Så ligger billedet i klippebordet, og
kan uden videre indsættes i dit billedbehandlingsprogram.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Kjeld Nielsen

Dato : 06-04-02 02:50

Den 06/04-2002 klokken 00:09, skrev Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk>
i <ud7sau8foqn6im1001r87bb7fmub1fsq00@sunsite.dk>:

> [...]
> Enten kan du højreklikke på linket (i stedet for at venstreklikke), så
> bliver du spurgt hvor du vil gemme billedet.

Det gør jeg skam også under normal søgning.
Problemet opstod, da jeg ville kigge på de dybe links til specifikke
sider, som har været vist i denne tråd. Så vises billedet jo med det samme
i browseren.

> Eller også kan du hente billedet ind i browseren, og så højreklikke et
> sted i billedet, og vælge Kopier. Så ligger billedet i klippebordet, og
> kan uden videre indsættes i dit billedbehandlingsprogram.

Hvis man - som jeg - har installeret TIF plug-in, så virker dette ikke.
Når jeg højreklikker på billedet, får jeg blot en menu til plug-in'en.
Ingen kopieringsmulighed.

Dit svar fik mig til at kigge lidt nærmere på indstillingmenuen. Her fandt
jeg en liste over alle de filtyper, som plug-in'en behandler. Jeg
fravalgte TIF, og nu kører alt normalt igen.

Tak for din 'indirekte' hjælp

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Johnny & Jytte

Dato : 08-04-02 22:21

Jeg takker så mange gange for de svar jeg har fået her og dem jeg har
modtaget på min private mail.
Jeg har en SID-fil med Odense Købstad 1890 hvor på det nærmeste jeg kan
finde er Aalykkegaard. Desværre er der ikke vejnavne på og kalkværket synes
jeg heller ikke at kunne få øje på. Er der nogen der kan hjælpe mig med et
andet kort, hvorpå nogle af de vejnavne, som er blevet tydet, er at finde
vil jeg blive meget glad.

venlig hilsen Jytte Thrane