Hacking / IP adresse.
Fra : Claus G.

Dato : 03-04-02 20:47

Hej
Jeg har været ude for et hakkerforsøg; men min firewall stoppede vedkommende
og afleverede et IP nummer. Ved tjek af IP nummer kom en e-mail adresse op
med et specielt navn, der derefter kunne findes på TDC navnebog.
Spørgsmål: Hvad gør jeg nu? Anmelder til politet eller hvad?
Claus

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-04-02 20:54

In article <a8fmai$2ir0$1@news.cybercity.dk>, Claus G. wrote:
> [...]
> med et specielt navn, der derefter kunne findes på TDC navnebog.
> Spørgsmål: Hvad gør jeg nu? Anmelder til politet eller hvad?

Lad mig gætte, Jesper@skriver.dk? Manden står på alle TDCs IPer.
Din firewall virkede, vær glad for det. Det lyder ikke engang som om du
er i stand til at dokumentere at det var et reelt forsøg på indbrud.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Q: What is purple and commutes?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-04-02 20:53

"Claus G." <gabriel@xxxdesign-text.dk> writes:

> [...]
>med et specielt navn, der derefter kunne findes på TDC navnebog.
>Spørgsmål: Hvad gør jeg nu? Anmelder til politet eller hvad?

Næh. Din firewall har jo stoppet det.

Ydermere: kan du dokumentere, at der er tale om hacking og ikke bare
"baggrundsstøj"?

Og så en sidste detalje: det kan være den IT-ansvarlige i et firma, i
en boligforening, en hel ISP eller et universitet, du har fået fat i
mailadressen på. Er du sikker på, at det er ham personligt, der har
"hacket" dig?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Wessel Smith

Dato : 03-04-02 22:13

Ja sgu da! Hvad ville du ellers? Sende ham en æske chokolade og en buket
blomster? :)

Nej seriøst: Selvfølgelig skal han meldes til politiet. Brug deres
hjemmeside direkte til deres "Internetafdeling". Det lokale politi sender
alligevel en anmeldelse videre dertil.

/cws.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 03-04-02 22:42

Wessel Smith wrote:

> Nej seriøst: Selvfølgelig skal han meldes til politiet. Brug deres
> hjemmeside direkte til deres "Internetafdeling". Det lokale politi sender
> alligevel en anmeldelse videre dertil.

Spiser du søm?

Hvorfor vil du anbefalde at anmelde en person på de få oplysninger Claus
har givet?

Fra : Wessel Smith

Dato : 05-04-02 09:01

"Christian E. Lysel" <chlyshoswmdatapunktumcom@example.net> skrev i en
meddelelse news:3CAB7727.9040008@example.net...

> Spiser du søm?

Nej, og jeg pumper heller ikke jern :)

> Hvorfor vil du anbefalde at anmelde en person på de få oplysninger Claus
> har givet?

Nu ved hverken du eller jeg, om Claus har givet os alle oplysninger.

Jeg mener stadigvæk han bør anmelde det. Det er forbudt at planlægge noget
ulovligt, og forsøg på noget ulovligt er også forbudt.

Jeg ved da godt, at hvis der kun er tale om eet angrebsforsøg fra hackeren,
bliver der nok ikke nogen sag ud af det, men hvis alle der udsættes for
hacking gør anskrig, vil der et centralt sted (politiet) på et tidspunkt
være materiale nok til en anmeldelse mv. mod vedkommende.

Sådan mener jeg, rent principielt det bør være. Jeg medgiver at andre folk
han andre meninger, men man behøver ikke gå til yderligheder, som at trampe
mig i skridtet, svinge en lige højre og andre smerteligheder, for at sige
at jeg er upopulær. Er det mon minihackere, der er så meget imod mine
meninger??? :)

MVH
Carsten.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 05-04-02 09:24

Wessel Smith wrote:

> Er det mon minihackere, der er så meget imod mine
> meninger?

Du har ikke overvejet, at når flere af gruppens faste skribenter prøver
at forklare dig at din ide er tåbelig, så er der måske noget om
snakken?

Det er værd at huske på, at mange mange her i gruppen[1] arbejder med
netop dette emne (incident response), og der er netop dem der mærker
problemet allermest, når de skal forsøge at få en *reel* klage/sag
igennem systemet (hos politiet, ISP'er, mv). Når de gang på gang løber
mod en mur af travlhed og ligegyldighed der er skabt af et *alt* for
stort antal sager fra brugere der ikke aner hvad de har med at gøre, så
synes jeg ikke det er underligt hvis det skaber et hvist mål
frustration.

De eneste der får noget ud af at alle og enhver render til politiet med
fuldstændig uinteressante sager, ja, det er såmænd de kriminelle -
eller "minihackerne", som du kalder dem.

Du har altså, igen, fuldstændig misforstået problemstillingen.

HTH, HAND.

[1]: Dog ikke undertegnede.
[2]: Omend jeg mener at vold er at gå til yderligheder. En ganske
almindelig olfert må kunne gøre det. Det er også meget sjovere.

PS: De her blev til overs: ??

--
Niels Callesøe - nørd light
"Again and again they struck him on the head with a

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 05-04-02 09:25

Hej,

> Nu ved hverken du eller jeg, om Claus har givet os alle oplysninger.
Nej, men umiddelbart ser hans indlæg for mig ud som om f.eks. Zone Alarm har
spyttet
en af sine klassikere ud: Zone Alarm has blocked access from xxx.xxx.xxx.
etc.

> Jeg mener stadigvæk han bør anmelde det. Det er forbudt at planlægge
noget
> ulovligt, og forsøg på noget ulovligt er også forbudt.
Jo jo, men hvem ved om det er planlangt?
Hvis det er, som jeg ser det, kan det jo være alt muligt. F.eks et program
han kører,
der forsøger at komme i kontakt med ham.

> [...]
> hacking gør anskrig, vil der et centralt sted (politiet) på et tidspunkt
> være materiale nok til en anmeldelse mv. mod vedkommende.
Hvis jeg skulle anmelde alt hvad jeg opdager af den slags, ville både
politiet og jeg
have rigeligt at lave, og det ville være komplet unødvendigt.

Andreas Kryger Jensen
http://xylo.myip.org

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-04-02 10:17

Wessel Smith wrote:

> Jeg mener stadigvæk han bør anmelde det. Det er forbudt at planlægge noget
> ulovligt, og forsøg på noget ulovligt er også forbudt.

Ud fra det oplyste er der ingen grund til mistanke om planlægning
af eller forsøg på ulovligheder. Der skal meget mere præcise
oplysninger på bordet.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Wessel Smith

Dato : 05-04-02 11:03

OK. Jeg tror den er fesen ind, og trækker skyndsomst de sårede følehorn
tilbage.

Men vi har altså haft med en mand at gøre, der har været i tvivl om hvad han
skulle gøre. I har givet ham et råd, jeg har givet ham et råd, og så må det
jo alt andet lige være op til ham selv, hvad han gør.

Jeg kan ikke se noget odiøst i at gøre politiet opmærksom på en ulovlig
hændelse. De prioriterer jo i fofrvejen hvad de giver sig i kast med. Det
behøver VI ikke gøre for dem.

Det er bare min mening,

Jeg vender frygteligt tilbage en anden gang ;)

Carsten.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 05-04-02 11:04

In article <a8jspr$bt1$1@tux.netsite.dk>, Wessel Smith wrote:

> Jeg kan ikke se noget odiøst i at gøre politiet opmærksom på en ulovlig
> hændelse. De prioriterer jo i fofrvejen hvad de giver sig i kast med. Det
> behøver VI ikke gøre for dem.

Men er der tale om en ulovlig hændelse her?

--
Andreas Plesner Jacobsen | Whoever would lie usefully should lie seldom.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 05-04-02 12:04

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Men er der tale om en ulovlig hændelse her?

Måske, måske ikke. Under alle omstændigheder er der ingen
af os, der ved, hvad hændelsen var. Og hvis det var en
ulovlig hændelse, er der alligevel ingen beviser.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 04-04-02 01:00

"Wessel Smith" <wesselsmith@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
> Nej seriøst: Selvfølgelig skal han meldes til politiet. Brug deres
> hjemmeside direkte til deres "Internetafdeling". Det lokale politi sender

Og på samme måde ville du også anmelde naboens børn for hærværk og indbrud
hvis de ved et uheld skyder en fodbold op på døren til dit haveskur.

Tænk sig, hvis døren var gået op, så ville de sikkert have stjålet dine
gamle ølflasker og piftet den gamle cykel.

Imens kan alle vi andre så håbe på at politiet har udviklet effektive
værktøjer så de nemt og uden store omkostninger kan filtrere tåbelige
anmeldelser fra.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Alex Holst

Dato : 04-04-02 04:57

Ulrik Lunddahl <nospam037@lunddahl.dk> wrote:
> Imens kan alle vi andre så håbe på at politiet har udviklet effektive
> værktøjer så de nemt og uden store omkostninger kan filtrere tåbelige
> anmeldelser fra.

Helst noget der inkludrer at svinge den taabelige anmelder en lige
hoejre og efterfoelgende trampe vedkommende i skridtet.

Betragtelige boeder ville ogsaa vaere ok.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 05-04-02 20:50

> Helst noget der inkludrer at svinge den taabelige anmelder en lige
> hoejre og efterfoelgende trampe vedkommende i skridtet.
>
> Betragtelige boeder ville ogsaa vaere ok.

Glimrende forslag, men det vil nok være svært at få politisk opbakning
til dem.

Politiet kunne hjælpe sig selv en del, hvis de offentliggjorde en
slags guide til sagsanmeldelser i forb. med elektronisk
kriminalitet. Her kunne blandt andet være en liste over ting, der ikke
skal anmeldes ('Jeg bliver konstant hacket af v.x.y.z', hack = ping),
og hvad man skal have af beviser, hvis man vil have held med sin
sag. Måske har de allerede sådan noget liggende, jeg ved det ikke. Jeg
har svjv. ikke haft indbrud i nogle af mine egne systemer.

Mvh. Michael
--
Rumour is information distilled so finely that it can filter through anything.
-- (Terry Pratchett, Feet of Clay)

Fra : Niels Callesøe

Dato : 04-04-02 01:17

Wessel Smith wrote:

> Nej seriøst: Selvfølgelig skal han meldes til politiet. Brug deres
> hjemmeside direkte til deres "Internetafdeling". Det lokale politi
> sender alligevel en anmeldelse videre dertil.

Det er den 3. i dag[1]. Det er alt for sent til aprilsnar.

Nej seriøst:(sic) Din vejledning er helt hen i skoven. Som andre også
har nævnt, er der er rigtig god[2] mulighed for, at en "anmeldelse"
ikke ville være andet end spild af politiets tid. Faktisk har lignende
spørgsmål været oppe at vende i gruppen flere gange før, og jeg kan
anbefale dig at læse tilbage i gruppen for mere uddybende forklaring.
Emnet har også fået sit eget lille afsnit i OSS'en:

http://a.area51.dk/sikkerhed/hjemme_net#reaktion

[1]: Til den opmærksomme pedant: Jeg er klar over, at det teknisk set
er den fjerde, men det var det ikke da SW skrev sit indlæg.
[2]: Læs: 100% sandsynlighed.

Fra : Wessel Smith

Dato : 05-04-02 09:04

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> anbefale dig at læse tilbage i gruppen for mere uddybende forklaring.
> Emnet har også fået sit eget lille afsnit i OSS'en:

Tak. Denne side kendte jeg ikke eksistensen af. Jeg udtalte mig principielt,
som det også fremgår af et svar andetsteds i tråden.

Jeg har ikke alle tråde i denne NG og langtfra læst dem alle endnu, men
derfor må jeg jo godt have mine meninger, skulle jeg mene.

/cws

Fra : Alex Holst

Dato : 05-04-02 10:53

Start paa <http://a.area51.dk/sikkerhed/> og laes gerne det hele.

Fra : Wessel Smith

Dato : 05-04-02 20:48

Tilsyneladende en GULDGRUBE af info.

Er der andre gode sider af samme kaliber om evt. andre emner. (Jeg er OT,
men håber på tilgivelse ;) )
/Carsten.

Fra : Alex Holst

Dato : 06-04-02 07:51

Wessel Smith <wesselsmith@tdcadsl.dk> wrote:
> Tilsyneladende en GULDGRUBE af info.
>
> Er der andre gode sider af samme kaliber om evt. andre emner. (Jeg er OT,
> men håber på tilgivelse ;) )

Hvis du lover at du ikke at top poste i fremtiden, skal vi finde plads i
vores hjerter til dig.

Hvis du fortaeller mig hvilken slags information du savner, skal jeg se
om jeg kan passe det ind i den KEMBE opdatering af OSS'en jeg har
planlagt de naeste par dage. Da jeg har sagt op fra mit job og er blevet
forbudt at saette fod i firmaets bygninger af sikkerhedsaarsager, har
jeg alligevel ikke andet at lave.

Det skulle da lige vaere at spise lidt chokolade, men jeg er stadigt paa
kur. :(

Fra : Niels Callesøe

Dato : 06-04-02 10:11

Alex Holst wrote in <news:slrnaat6na.2sam.a@C-Tower.Area51.DK>:

> Hvis du fortaeller mig hvilken slags information du savner, skal
> jeg se om jeg kan passe det ind i den KEMBE opdatering af OSS'en
> jeg har planlagt de naeste par dage.

s/KEMBE/KÆMPE/

Ak ja. De udenlandsdanskere..

> Da jeg har sagt op fra mit job

Tillykke. Det truede du jo allerede med tilbage under vores lille
d.e.s-sammenkomst. Nogen ide om hvor du så skal hen nu og *rigtig*
tjene kassen[1]?

> og er blevet forbudt at saette fod i firmaets bygninger af
> sikkerhedsaarsager, har jeg alligevel ikke andet at lave.

Se, *det* er en sikkerhedspolitik der vil noget. Manden har haft adgang
til *alt*, og alligevel er det ud af vagten. Det er hvad man kalder
konsekvent - og formodentlig er samme konsekvens Alex' egen
fortjeneste.

> Det skulle da lige vaere at spise lidt chokolade, men jeg er
> stadigt paa kur. :(

Pull the other one. ;)

[1]: Tages gerne på mail i stedet, hvis vi bliver liiige off-topic nok.

--
Niels Callesøe - nørd light @work
http://www.pcpower.dk/disclaimer.php

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-04-02 11:09

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote:

>Se, *det* er en sikkerhedspolitik der vil noget.

Måske. Men hvis han ville stjæle eller ødelægge noget, kunne
han jo bare gøre det, inden han sagde op. Så man kunne også
bruge et ord som "paradenummer" i stedet for "konsekvent".

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Alex Holst

Dato : 06-04-02 12:37

Allan Olesen <usenet2002.allan@spamcheck.dk> wrote:

> Måske. Men hvis han ville stjæle eller ødelægge noget, kunne
> han jo bare gøre det, inden han sagde op. Så man kunne også
> bruge et ord som "paradenummer" i stedet for "konsekvent".

Ikke desto mindre boer der reageres paa risiko som man bliver bekendt
med disse. En kritisk medarbejder der siger op i frustration har som
regel ikke i sinde at skade sin arbejdsgiver direkte, men alene den
risiko at han eller hun er ukoncenteret og efterfoelgende begaar dyre
fejl i de sidste 30 dage er nok grund til at fratage system adgang og
andet. I de fleste tilfaelde er 30 dages loen en lille pris at betale
for at undgaa 2-3 timers nedetid pga. en sloeset medarbejder der er paa
vej ud af doeren.

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-04-02 15:33

Alex Holst <a@area51.dk> wrote:

> [...]
>risiko at han eller hun er ukoncenteret og efterfoelgende begaar dyre
>fejl i de sidste 30 dage er nok grund til at fratage system adgang og

Det kan der så være noget om. Jeg har haft mange fyrede kolleger, som
har været lidt uinspirerede i opsigelsesperioden. Det samme vil sikkert
gælde folk, som selv har sagt op og smækket med døren.

--
Allan Olesen, Lunderskov.