Boomtown og fastnet?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 03-04-02 18:49

Kræver "Boomtown ADSL" at man har fastnet abb.?

Mvh
Hans

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-04-02 20:35

On Wed, 3 Apr 2002 19:49:24 +0200, "Hans Mouridsen" <hom@mailme.dk>
wrote:

>Kræver "Boomtown ADSL" at man har fastnet abb.?

Ja, og at du har det hos TDC.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-04-02 20:44

"Ivar Madsen" <news-02-01-02@milli.dk> wrote in message

> Ja, og at du har det hos TDC.

Der er dog nogen der har snakket om, at de havde et abonnent hos et andet
selvskab. Jeg tror der er blevet nævt Orange og Tele2

Men hvis du har automatisk operatørvalg, kan man sagtens. Det er mere, hvis
man har Telefon abonnementet, er der vist "lidt" problemer med det.

Fra : TBC

Dato : 03-04-02 23:26

"Hans Mouridsen" <hom@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Kræver "Boomtown ADSL" at man har fastnet abb.?

Desværre ja. TDC forstår om nogle at snørre den der tror han har set et
tilbud der umiddelbart ser ud som værende et alt vundet, intet tabt tilbud.
BoomTown er ellers lige et produkt efter mit hovede, en god
hastighedkonfiguration til en favorabel pris, men den besked jeg fik ved
henvendelse var at det krævede et Fastnettelefon abbonement (Hos TDC). Den
nærmeste pris for en 512/512 konfiguration koster 530 kr hos konkurent, hvis
det som i mit tilfælde skal være med mulighed for ikke at spilde penge på et
fastnettelefon abbonement. - Det er altså næsten halvdelen af et PSTN
abbonement man sparer ved BoomTown abbonement ifht andre 512/512
abbonementer. - Måske også værd at tage i betragtning alt efter om ens
individuelle bohov inkluderer en fastnettelefon (Hvornår F***** finder TDC
ud af at lave en Telmore/Club Bla Bla lignende fastnettelefon ordning til
sådanne som os ?)

TBC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-04-02 23:31

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse
> (Hvornår F***** finder TDC
> ud af at lave en Telmore/Club Bla Bla lignende fastnettelefon ordning
til
> sådanne som os ?)

Måske den dag man ikke skal afsætte udstyr for 10-20.000 kr. pr. kunde?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : TBC

Dato : 04-04-02 01:03

> Måske den dag man ikke skal afsætte udstyr for 10-20.000 kr. pr. kunde?

Det lyder voldsomt. Vil det sige at det udstyr der skal bruges pr enkelt
individuel kunde er dyrere når det handler om almindelig gammeldags
fastnettelefoni, end når det f.eks er Mobiltelefoni eller ADSL forbindelser
der er tale om ?

TBC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-04-02 07:45

> [...]
> individuel kunde er dyrere når det handler om almindelig gammeldags
> fastnettelefoni, end når det f.eks er Mobiltelefoni eller ADSL

ADSL er ligeså dyrt. Der har du jo også en hamper månedspris.
Mobiltelefoni udmærker sig ved at man kan overbooke masterne. Man
behøver ikke en mast for hver 1000 bruger eller lignende.
Især ikke hvis brugerne bruger systemet meget lidt.
Ved mobiltelefoni er "standby-tid" altså _meget_ billigere end
"aktiv-tid"
Ved fastnettelefoni er forskellen noget mindre. Især hvis det drejer sig
om fastnet-fastnet kald. (det koster stadig en del at gennemstille
opkald)

Så fastnet-kunderne må leve med at skulle betale for en større løbende
afskrivning end mobil-kunderne.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : TBC

Dato : 04-04-02 23:09

> [...]
> Ved fastnettelefoni er forskellen noget mindre. Især hvis det drejer sig
> om fastnet-fastnet kald. (det koster stadig en del at gennemstille

Hvilket får mig til at tænke på at jeg egentligt slet ikke har noget begreb
om hvad tidshorisonten for udsigten til IP-telefoni egentligt skulle være. -
Særligt efter at Dixa failede så svært, er det som om det er blevet placeret
et eller andet slemt sted ude i evigheden. - Nogen tæt på der egentligt ved
noget om de kommende velsignelsers fremtid ? (Som vi vel skal tro det skulle
være)
(- Så kunne det vel også være at man kan få lov at nøjes med et og samme
abbonement ? ! ?)

> Så fastnet-kunderne må leve med at skulle betale for en større løbende
> afskrivning end mobil-kunderne.

He he, godt man kun er ADSL kunde så. (Ok det var ikke helt pænt)

TBC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-04-02 23:19

> Hvilket får mig til at tænke på at jeg egentligt slet ikke har noget
begreb
> om hvad tidshorisonten for udsigten til IP-telefoni egentligt skulle
være. -

Jeg tror personligt ikke på IP-telefoni over "ukontrollerede" netværk.
Dvs medmindre alle routere hos alle udbydere opgraderes og konfigureres
til at opprioritere IP-telefoni tror jeg ikke IP-telefoni vil få andet
end lokal udbredelse.
Det tror jeg til gengæld at det ret snart vil få en del af.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jens

Dato : 05-04-02 00:10

> [...]
> Dvs medmindre alle routere hos alle udbydere opgraderes og konfigureres
> til at opprioritere IP-telefoni tror jeg ikke IP-telefoni vil få andet

Hvilket nok er utopi foreløbigt, så lokal udbredelse ja.

> Det tror jeg til gengæld at det ret snart vil få en del af.

Enig! Flere antenneforeninger er igang, se f.eks.:
http://www.tune.dk/kabelnet/
http://www.gvdnet.dk/
http://www.dsa-net.dk/

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-04-02 07:18

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Enig! Flere antenneforeninger er igang

Jeg tror i højere grad på IP-telefoni som alternativ til de ganske dyre
system-telefon anlæg der bruges i virksomheder.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-04-02 06:00

On Fri, 5 Apr 2002 00:19:26 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
>Dvs medmindre alle routere hos alle udbydere opgraderes og konfigureres
>til at opprioritere IP-telefoni tror jeg ikke IP-telefoni vil få andet

Det har du nok ret i. Men "Lokal" kunne jo godt være hvis Tiscali & CC
vil til at udbyde telefoni, og så kørte det som IP-telefoni, om ikke
fra kunde til kunde, så fra kunde til centralen. Jeg ved ikke om det
har hold i virkeligheden, men jeg ved at centraludstyr er temlig dyrt,
så jeg kunne godt forstille mig, at en IP til normal telefoni gateway
er billiger,,,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 05-04-02 07:19

"Ivar Madsen" <news-02-01-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Det har du nok ret i. Men "Lokal" kunne jo godt være hvis Tiscali & CC
> vil til at udbyde telefoni, og så kørte det som IP-telefoni, om ikke
> fra kunde til kunde, så fra kunde til centralen.

Det er en mulighed, men problemet er hvem der skal betale IP-telefonen
eller om man skal bruge en form for IP-analog konverter (uf)

> jeg ved at centraludstyr er temlig dyrt,
> så jeg kunne godt forstille mig, at en IP til normal telefoni gateway
> er billiger,,,

Centraludstyr (også den slags der får IP over i PSTN'et) er generelt
dyrt.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-04-02 07:54

On Fri, 05 Apr 2002 07:00:04 +0200, Ivar Madsen wrote:

> Det har du nok ret i. Men "Lokal" kunne jo godt være hvis Tiscali & CC
> vil til at udbyde telefoni, og så kørte det som IP-telefoni, om ikke
> fra kunde til kunde, så fra kunde til centralen.

Det vil kræve væsentligt dyrere CPE udstyr, end som bruges i dag, da det
skal supportere prioritering af VoIP trafik.

Ligeledes vil det betyde at ISP'en kan have færre kunder pt.
terminerings box, pga. højere CPU load når disse prioreterings
mekanismer er enablet.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 05-04-02 16:37

On 05 Apr 2002 06:54:07 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Det vil kræve væsentligt dyrere CPE udstyr, end som bruges i dag, da det
>skal supportere prioritering af VoIP trafik.

CPE er jeg ikke lige med på hvad er,,,

Ved du om der er gjort forsøg på at føre IPtelefoni, med de router, og
båndbreder der findes idag?
Hvis så, så hvor dårlig er kvaliteten, er den til at holde ud,
eller,,,

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-04-02 17:33

On Fri, 05 Apr 2002 17:37:26 +0200, Ivar Madsen wrote:

> CPE er jeg ikke lige med på hvad er,,,

Customer Premise Equipment, Kunde Placeret Udstyr

> Ved du om der er gjort forsøg på at føre IPtelefoni, med de router, og
> båndbreder der findes idag?

Ja - det er der da - men med routere som kan prioritere.

> Hvis så, så hvor dårlig er kvaliteten, er den til at holde ud,
> eller

Når man gør det rigtigt(tm), så er kvaliteten typisk på højde med mobil
telefoni.

Men hvis man ikke gør det rigtigt, så har jeg set eksempler på at det
er komplet umuligt at forstå hvad dem i den anden ende siger når der er
belastning på nettet.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-04-02 06:43

On 05 Apr 2002 16:32:35 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Customer Premise Equipment, Kunde Placeret Udstyr
>Ja - det er der da - men med routere som kan prioritere.

Det er jeg klar over.

>Når man gør det rigtigt(tm), så er kvaliteten typisk på højde med mobil
>telefoni.

Som forventet.

>Men hvis man ikke gør det rigtigt, så har jeg set eksempler på at det
>er komplet umuligt at forstå hvad dem i den anden ende siger når der er
>belastning på nettet.

OK, alså som man kan komme ud for at RealPlayer kan komme til at lyde,
dvs. at som privat hvis man skal tale med en i den anden af verden, så
er det brugbart, hvis ikke kvaliteten er ok, så kan man forsøge igen
sener, mens erhvervslivet der skal føre en samtale, når den skal
føres, så er det ikke så brugbart,,,