Abit KT7-raid kan ikke finde brænder
Fra : Henrik Bonde

Dato : 03-04-02 18:52

Davs
Jeg har forsøgt at installere en Lite-on 24x brænder på et Abit
KT7-raid Mobo, for en kollega.
Og nu er jeg efterhånden tom for idèer.
Brænderen er testet i min egen maskine: Virker fint
Mobo bios er opgraderet til nyeste (N7)
Brænderen er testet i alle tænkelige kombinationer af
Master/slave/primær/sekundær sammen med pioneer slot-in DVD-rom drev,
samt alene på dvd drevet's kabel.
Hver gang er resultatet af ide-scanning: None

Hvad i "%/)*$ er der i vejen?

Idèer - gode som dårlige - modtages med tak

Bonden

Fra : Henrik Bonde

Dato : 03-04-02 19:04

On Wed, 03 Apr 2002 19:51:42 +0200, Henrik Bonde <hbonde@tdcadsl.dk>
wrote:

>Davs

Ups.
Glemte lige.
Der sidder 2 ata-100 diske i raid 0 på raidcontrolleren, så cd-drevene
har begge ide-kanaler for sig selv.

Fra : Kimmo

Dato : 03-04-02 19:48

Hejsa.
Jeg havde samme problem med en lite-on brænder på et aopen bundkort, jeg
kunne kun finde den som cd-rom drev.
Så ledte jeg lidt på Lite-on`s hjemmeside og fandt en lille patch, og
vupti!! det virkede.
Kan ikke lige huske hvd patchen hed, med den er her et sted :
http://www.liteonit.com.tw/index-english.htm
Tror nu nok det bare var en driver. Håber det er til hjælp.

Mvh. Kimmo

Fra : Bernhard Mogens Ege

Dato : 04-04-02 09:30

> [...]
> Hver gang er resultatet af ide-scanning: None

> Hvad i "%/)*$ er der i vejen?

> Idèer - gode som dårlige - modtages med tak

Ok, jeg har samme bundkort og samme drev og det kørte fint fra dag
1. Prøv dog følgende:

1. ATA66/100 kabel (mit liteon dvd drev virkede overhovedet ikke før
jeg brugte sådan et kabel, og min brænder fejlede en gang i mellem når
jeg brændte).

2. Husk at enable de pågældende ide slots i bios (skal stå på
Auto). Du finder dem samme sted som hvor uret stilles i bios.

3. Prøv at sænke IDE hastigheden i bios (PIO, non-UDMA, ikke at det
skulle være nødvendigt men blot for at se om det hjælper).

4. Husk at når du lægger ny bios ind så kan det være nødvendigt at
resette bios ved hjælp af den dertil beregnede jumper på
bundkortet. Alle settings samt uret skal herefter indstilles igen.

5. Prøv at bruge cable-select i stedet for master/slave setting.

Jeg bruger næstnyeste bios og har liteon dvd som primær master og
liteon 24102B som primær slave. På sekundær har jeg 2 harddiske. 1
Harddisk på raid controller.

Håber det hjælper.

mvh Bernhard

Fra : Henrik Bonde

Dato : 04-04-02 16:05

wrote:

>Jeg har forsøgt at installere en Lite-on 24x brænder på et Abit
>KT7-raid Mobo, for en kollega.

Er løst.
Der var clear cmos, jeg manglede
Takker for hjælpen