Discus vand værdier
Fra : Steffen

Dato : 03-04-02 17:51

Hvad er de optimale vandværdier for at kunne opdrætte discus ?

PH - mikro siemens - GH - KH

Hvordan bibeholder jeg disse værdier ..

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 03-04-02 19:26

Hej Steffen,

Hold din pH på mellem 6-6,5 (selvom det kan lade sig gøre at yngle dem ved
7,0) og din microsiemens på mellem 240-260. Brug et omvendt osmoseanlæg
eller evt. regnvand for at opnå de bedste vandværdier.

Den bedste måde at opnå og holde den lave pH på, er ved brug af sphagnum i
rigelige mængder. Smid hvad der ligner en håndfuld pr. 50-70 liter
akvarievand i din spandpumpe (og du kan med fordel bruge granulat).

Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Steffen

Dato : 04-04-02 05:25

Mit problem er at PH for hurtig bliver for lav, den står et par dage
på 6,8 men falder så hurtig til omkring 5,5 - har forsøgt at komme nyt
osmosevand i for at hæve den igen, men det falder hurtigt igen.

Derudover forsøgte jeg med PH plus, men det har indvirkning på mine
microsiemens.

Fra : ole larsen

Dato : 04-04-02 17:41

Steffen skrev i meddelelsen <3cabd4de.763984@news.tele.dk>...

>Mit problem er at PH for hurtig bliver for lav, den står et par dage
>på 6,8 men falder så hurtig til omkring 5,5 - har forsøgt at komme nyt
>osmosevand i for at hæve den igen, men det falder hurtigt igen.

Som en af mine venner(biolog og akvarist gennem 20 år) engang sagde, ca.,
det er tit at svaret ikke er det sværeste men
spørgsmålet der er for upræcist.
Du mangler bufferkapacitet og det ligger også i Kims svar. Afh. af dit
postevands KH kan
du tilsætte lidt af det - og/eller benytte spaghnum så foreslået

>Derudover forsøgte jeg med PH plus, men det har indvirkning på mine
>microsiemens.

Naturligvis, det indeholder ioner, sansynligvis fosfat- og mere.

Ole

Fra : Steffen

Dato : 04-04-02 20:02

Kh af vandværksvandet =10
GH af vandværksvand = 6

hvis jeg filtrere over spagnum øger jeg så min bufferkapacitet, så at
værdier holder længere - eller har jeg misforstået noget ?

Fra : ole larsen

Dato : 04-04-02 20:44

Steffen skrev i meddelelsen <3caca2be.8785718@news.tele.dk>...

>Kh af vandværksvandet =10
>GH af vandværksvand = 6
>
>hvis jeg filtrere over spagnum øger jeg så min bufferkapacitet, så at
>værdier holder længere - eller har jeg misforstået noget ?

Ja, spaghnum giver en bufferkapacitet, men det er ikke sikkert at den ligger
der hvor du ønsker ( ofte pH 4,5 til 6,5 afh. af typen). Blander du med lidt
postevand,
du må prøve dig frem, kan du få den placeret hvor du vil. Du må huske på at
rent kvalitets-
RO vand har så lille bufferkapacitet, at næsten bare du ånder på det......
Prøv at blande 1:2-3*100 og gennemluft godt og mål pH
Ole