MS Windows
briani 27239
hva er proxy?
Fra : søren christensen

Dato : 03-04-02 16:14

Hej!

Hva gør en proxy server godt for og hva er fordelen og ulempen ved at have
dem aktiveret? Læste i hjælp filen på Xp at det ikke var nødvendig med
firewall hvis man brugte en proxy server. Hvorfor ikke det?

Mvh Søren

Fra : søren christensen

Dato : 03-04-02 16:22

Lige en tilføjelse... i kan lige se teksten fra hjælp
filen.........................Firewall til Internetforbindelse er ikke
nødvendig, hvis dit netværk allerede er forsynet med en proxyserver.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 03-04-02 16:33

> [...]
> ulempen ved at have dem aktiveret?
> Læste i hjælp filen på Xp at det ikke var nødvendig med
> firewall hvis man brugte en proxy server.

Måske denne side kan hjælpe (www.net-faq.dk)
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=proxy>

Venligst
Mikael

Fra : Madsen

Dato : 03-04-02 16:33

søren christensen skrev:

> Hva gør en proxy server godt for og hva er fordelen og ulempen ved at
> have dem aktiveret?

Så vidt jeg ved er det en server som typisk står ved din udbyder som
indeholder en hulens masse kopier af forskellige hjemmesider rundt
omkring på Internettet. Hvis du går igennem proxy-serveren og slår en
side op i din browser, så bliver der søgt på proxyserveren om siden
findes lokalt. Gør den det så er det den side du får at se. Gør den ikke
så bliver du smidt videre ud i den store verden.
Fordelen er at hvis siden allerede ligger på proxyserveren så bliver den
hurtigere hentet ned på din computer, da du jo så ikke behøver at skulle
helt om på den anden side af kloden for at hente siden f.eks.
Ulempen er at proxy-servere godt kan virke lidt sløve i optrækket. Sådan
oplevede jeg det i sin tid da jeg brugte Cybercity og deres proxyserver,
som vist også er blevet nedlagt nu.
Det var faktisk hurtigere at gå udenom serveren end igennem den.

> Læste i hjælp filen på Xp at det ikke var nødvendig med firewall hvis
man brugte en proxy > server. Hvorfor ikke
> det?

Muligvis fordi at udbyderen allerede har ryddet proxy-serveren for
trojanere og andet snavs.

Madsen.

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 03-04-02 16:55

On Wed, 3 Apr 2002 17:32:48 +0200, "Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Så vidt jeg ved er det en server som typisk står ved din udbyder som
>indeholder en hulens masse kopier af forskellige hjemmesider rundt
>omkring på Internettet. Hvis du går igennem proxy-serveren og slår en

Større firmaer har som regel også en. Vi har. Det betyder lidt mindre
trafik på vores internetforbindelse. Desuden kan man lave regeler, så
brugerene ikke får alskens snavs (hvordan man definerer det, er så et
andet spørgsmål) med ind.

Men erstatte en firewall, syntes jeg nu ikke den kan!

/Dan MOrtensen

Fra : Madsen

Dato : 03-04-02 17:06

Dan MOrtensen skrev:

> Men erstatte en firewall, syntes jeg nu ikke den kan!

Nej, uanset om jeg gik igennem en proxyserver eller ej ville jeg
alligevel bruge en firewall, men det er de nok ikke enige med mig i ovre
i news:dk.edb.sikkerhed hvor tråden nok egentlig hører hjemme. :)

Madsen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 03-04-02 22:33

Der gås formentlig ud fra at Proxy'en vil have firewall installeret.
Hvis den ikke har er det selvfølgelig stadig en god ide med en
firewall lokalt.

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 04-04-02 17:47

On Wed, 03 Apr 2002 23:33:15 +0200, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Der gås formentlig ud fra at Proxy'en vil have firewall installeret.
>Hvis den ikke har er det selvfølgelig stadig en god ide med en
>firewall lokalt.

Normalt kommer en proxy helt "åben", og man skal lukke de ting man
ikke vil acceptere. EN firewall kommer helt "lukket", og men skal
tillade de ting/porte man vil ha' igennem.

/Dan MOrtensen