Skal jeg købe en 806-router eller en PIX 5~
Fra : cjt

Dato : 03-04-02 14:19

Jeg håber I kan hjælpe mig!

Jeg er interesseret i at købe en router til min DSL-forbindelse hos TDC.
Jeg er lige ved at købe en 806'er

Fra et netværksfirma har jeg hørt, at man så li'så goidt kan købe en
firewall PIX 501.

Mit behov er:

1) Den skal kun bruges til hjemmebrug ADSL. Der skal flere maskiner til, og
derfor skal den helst have noget DHCP-agtigt indbygget

2) Desuden vil jeg gerne øve mig på IOS og vedligeholde min CCNA!
Jeg er lidt i tvivl, om det er almindelig IOS, som ligger på PIX'en!

(Prismæssigt ligger PIX og routeren på det samme! )

Skal jeg købe en PIX 501 eller en router 806 ???
Forslag og gode råd modtages gerne!

Mange hilsner fra
Carsten

Carsten J. Thomsen
Denmark / 2630 Taastrup
e-mail: cajuth@worldonline.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-04-02 23:36

On Wed, 3 Apr 2002 15:18:54 +0200, "cjt" <cajuth@worldonline.dk>
wrote:

> 1) Den skal kun bruges til hjemmebrug ADSL. Der skal flere maskiner til, og
> derfor skal den helst have noget DHCP-agtigt indbygget

Til det formål er PIX'en fin. Og så får du bedre firewall og en
indbygget hub med i prisen.

> 2) Desuden vil jeg gerne øve mig på IOS og vedligeholde min CCNA!

Til det kan PIX'en ikke bruges.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : cjt

Dato : 04-04-02 08:41

Er der på PIX'en både mulighed for CLI og et web-interface ?

> Til det kan PIX'en ikke bruges.

Hvorfor ikke ?
Kører PIX'en sit eget OS?

Er det ikke et IOS som ligger på PIX ???

Hvis det ikke er et "almindeligt" IOS som ligger på PIX'en:
På hvilke måder adskiller kommandoerne på PIX'en sig fra kommandoerne på en
router!
Er der store væsentlige forskelle ?

Kan en PIX ikke bruge som router ?
(eller kører den slet ikke routningstabeller og lign. ???)

--
Best regards

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-04-02 11:35

On Thu, 4 Apr 2002 09:41:00 +0200, "cjt" <cajuth@worldonline.dk>
wrote:

> Kører PIX'en sit eget OS?

Ja.

> Er der store væsentlige forskelle ?

Ja.

> Kan en PIX ikke bruge som router ?

Nej, ikke rigtig.

> (eller kører den slet ikke routningstabeller og lign. ???)

Den kan ikke snakke dynamisk routing (den kan dog lytte på RIP),
den sender ikke redirects etc.

-A

Fra : cjt

Dato : 04-04-02 13:01

> Ja.

> Ja.

Kan du prøve at give nogle eksempler på forskelle for CLI
på PIX'ens OS og IOS for en router ?

På forhånd tak!

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 04-04-02 21:27

"cjt" <cajuth@worldonline.dk> wrote:

> Kan du prøve at give nogle eksempler på forskelle for CLI
> på PIX'ens OS og IOS for en router ?

Det er ikke nødvendigt, det faktum at en PIX ikke er en router er nok, den
kan altså ikke det samme som en router, og en router kan ikke det samme som
en PIX.

Naturligvis kan de ofte løse opgaver der ligner hinanden, men måden,
mulighederne og konfigurationen er forskellige.

Om det er godt for dig at lære PIX OS eller opfriske IOS skal jeg ikke sige,
jeg er glad for at jeg har stiftet bekendskab med en PIX515.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-04-02 22:18

On Thu, 4 Apr 2002 14:01:04 +0200, "cjt" <cajuth@worldonline.dk>
wrote:

> Kan du prøve at give nogle eksempler på forskelle for CLI
> på PIX'ens OS og IOS for en router ?

Der er ikke særlig mange ligheder, så at liste forskelle er
temmelig omsonst. Se i stedet på dokumentationen på Cisco.com.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : cjt

Dato : 04-04-02 22:24