Skattelister eller hvad ?
Fra : K. Thidemann

Dato : 02-04-02 22:09

Jeg har lånt nogle lister fra hele Øster hanherred
Hvad er det for nogle lister ??
Kan se på mine aner at det må være omkring 1660 -1680.

B 9 C - 54
side 238
Østerhandherrit
Aagaardshovedgaard 44, 7,-,-
under gaardens Taxt

een Møller Morten Christensen
af jorden 1,-, 3,-
af maal 6, 3, -, -
Ketty Thidemann

Fra : Arne Eckmann

Dato : 04-04-02 05:18

"K. Thidemann" <k.thidemann@mail1.stofanet.dk> skrev:

> Jeg har lånt nogle lister fra hele Øster hanherred
> Hvad er det for nogle lister ??
> Kan se på mine aner at det må være omkring 1660 -1680.

Har du prøvet at kigge her:

http://www.horlacher.org/denmark/darticles/danadv.htm

med venlig hilsen

Arne

Fra : K. Thidemann

Dato : 04-04-02 11:32

On Thu, 4 Apr 2002 06:17:43 +0200, "Arne Eckmann" <arne@eckmann.net>
wrote:

>Har du prøvet at kigge her:
>
>http://www.horlacher.org/denmark/darticles/danadv.htm

Tak for hjælpen Arne.

Ja, jeg antager det må være skattemandtalslister, men spørger næste
gang jeg kommer til Viborg. Jeg har jo et arkivnr. (B 9 C - 54).

Mange gode hilsener
Ketty Thidemann

Fra : Binderup

Dato : 06-04-02 21:33

"K. Thidemann" <k.thidemann@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lånt nogle lister fra hele Øster hanherred
> Hvad er det for nogle lister ??
> Kan se på mine aner at det må være omkring 1660 -1680.
>
> B 9 C - 54
> side 238
> Østerhandherrit
> Aagaardshovedgaard 44, 7,-,-
> under gaardens Taxt
>
> een Møller Morten Christensen
> af jorden 1,-, 3,-
> af maal 6, 3, -, -
> Mvh
> Ketty Thidemann

Er det ikke bare et uddrag fra matriklen 1662 eller 1664?
Hartkorn opgivet i tønder, skæpper, fjerdingkar og album.
For møllerens vedkommende både for jorden og hans mølleskyld .

Mvh
Frede Binderup

Fra : K. Thidemann

Dato : 06-04-02 22:30

On Sat, 6 Apr 2002 22:32:55 +0200, "Binderup" <binderup@abenghaven.dk>
wrote:

> [...]
>Hartkorn opgivet i tønder, skæpper, fjerdingkar og album.
>For møllerens vedkommende både for jorden og hans mølleskyld .

Tak for svaret, med jeg tror det må være efter år 1681.

Morten Christensen (nedenfor) * 1637 + 44 år = 1681

Kettrup 1682-1723, Vester Han herred, Thisted amt, HMB C97-1, kort
4/4, side 188

1703 2, Domin. Cantate 6te apriil [er/skal være 6 maj]
blev Morten Christensen Møller begravet,
født Ao. 1637 i Lild sogn i Glæde Bye,
patre. Christen Poulsen, matr. Maren Jensdatter, begge døde.
Var hos forældrene til sin alders 15tende aar, da de tillige med ham
kom til Aagaards Vandmølle, hvor han forblev til hand var 44 aar.
Kom da i egteskab med Johanne Jespersdatter af Fierdeslef,
aulede tilsammen en søn. Kom anden gang i ægteskab efter at hd.
een kort tiid hafde sidt enkemand, med Johanne Larsdatter af Aalborg,
lefvede tilsammen uden børn 3 aar.
Var siug paa 5 ugers tiid, blef sengeliggende bratt 27 april,
døde d 30 april, ætat 73 aar.

Fra : Helmer Christiansen

Dato : 07-04-02 06:31

> Tak for svaret, med jeg tror det må være efter år 1681.

Matrikelen af 1688 dannede grundlag for de danske hartkornsskatter lige
indtil 1844. Det store landmålings- og takseringsarbejde blev udført i årene
1681-86.

Mvh
Helmer Christiansen

Fra : K. Thidemann

Dato : 08-04-02 11:19

On Sun, 7 Apr 2002 07:31:17 +0200, "Helmer Christiansen"
<Helmer.Christiansen@oncable.dk> wrote:
>Matrikelen af 1688 dannede grundlag for de danske hartkornsskatter lige
>indtil 1844. Det store landmålings- og takseringsarbejde blev udført i årene
>1681-86.

OK, tak for svaret.

Mvh
Ketty Thidemann