Statens arkiver 1825-1845
Fra : Verner

Dato : 02-04-02 21:30

Hej - Et af de sogne Statens arkiver har lagt ud til fælleseje er
Råbjerg, og jeg mangler hjælp til at tyde Præstens skrift.
Sagt med andre ord, jeg kan overhovdet ikke læse den, undtagen lige et
vigtigt lille efternavn, nemlig Lyng - og det er lige det lille ord
jeg samler på.
Er der en behjælpelig NG'er der vil prøve:

Fødte mandkjøn
1825 - side 18 no 140
1827 - side 23 no 195
1831 - side 29 no 235
1834 - side 34 no 271
1838 - side 4 no 18
1845 - side 14 no 103

Fødte kvindkjøn
1823 - side 63 no 122
1829 - side 73 no 204

Og en enkelt vielse:
1824 - side 136 no 75

Det ligner mere end kun én familie, men ....

Karin Lyng

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-04-02 00:44

verner@vip.cybercity.dk (Verner ) skrev Tue, 02 Apr 2002 20:30:07 GMT

>Hej - Et af de sogne Statens arkiver har lagt ud til fælleseje er
>Råbjerg, og jeg mangler hjælp til at tyde Præstens skrift.

Det kan jeg ved Gud godt forstå. Alle nuancer mistes jo, når det hele
skal være i sort/hvid fremfor i gråtoner.

Er der dog ikke nogen folk, med indflydelse på rette sted
(DIS-Danmark.?), der kan få dette projekt stoppet, inden der bliver
smidt yderligere nogle millioner i det.?

Jeg mener: Hellere halvt så mange indscanninger, og så i en dobbelt så
god kvalitet.!

>Er der en behjælpelig NG'er der vil prøve:

Når du beder om hjælp til så mange spørgsmål, så var det nok en god ide
at give folk et direkte link til de enkelte billeder.?

Nå, men her er hvad jeg nåede inden det blev sengetid, så håber jeg
andre kan suplere op.

>1825 - side 18 no 140
http://www.arkivalieronline.dk/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/4/f01d01.tif
http://www.arkivalieronline.dk/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/4/f01d02.tif

Den 17de Januar, Jens Christjan. Fisker(?) Ole Pedersen Sig og hustrue
Mette Christensdatter af Hestlund.
Hjemedøbt den 19de Januar, Konfirmeret i Kirken den 13de Marti.

>1827 - side 23 no 195

Det må vist være no. 185.?
http://www.arkivalieronline.dk/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/4/f01d11.tif
http://www.arkivalieronline.dk/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/4/f01d12.tif

Den 14de September, Peder Christian. Husmand Christen Madsen Lyng og
Hustrue .....? Andersdatter af Hestlund.
Hjemmedøbdt den 20de September, Konfirmeret(?) i Kirken 2den December.

>1831 - side 29 no 235

http://www.arkivalieronline.dk/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/4/f02a07.tif
http://www.arkivalieronline.dk/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/4/f02a08.tif

Der 23de Juni, Jens Christjan .....?. Kresten ......? Lyng og Hustrue
.................?datter i Hestlund(?)
Døbt i Kirken den 3de Juli.

For hvem der måtte være intereseret er her linket til det næste
spørgsmål:
>1834 - side 34 no 271
http://www.arkivalieronline.dk/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/4/f02b05.tif
http://www.arkivalieronline.dk/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/4/f02b06.tif

Her har vi bla. Husmand Christen Madsen Lyng af Hestlund og hans
Hustrue.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 03-04-02 11:28

verner@vip.cybercity.dk (Verner ) skrev Tue, 02 Apr 2002 20:30:07 GMT

>Fødte mandkjøn
>1825 - side 18 no 140

Er du opmærksom på, at der er en Christen Nielsen Lyng i nr. 141.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Verner

Dato : 03-04-02 20:14

Hej Arne, du er simpelthen bare en guttermand, og næ, jeg tænkte slet
ikke på, at jeg selvfølgelig kunne sætte linket ind, det råder jeg
herved bod på:

>Er du opmærksom på, at der er en Christen Nielsen Lyng i nr. 141.?
Ja ham her er jeg selvfølgelig også interesseret i, havde ikke
observeret ham - også hvis flere skulle vise sig flere på "vejen".

http://62.242.87.211/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/5/f01a08.tif
http://62.242.87.211/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/5/f01a09.tif

1845 - side 14 no 103
http://62.242.87.211/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/5/f01c05.tif
http://62.242.87.211/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/5/f01c06.tif

Fødte kvindkjøn
1823 - side 63 no 122
http://62.242.87.211/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/4/f02e03.tif
http://62.242.87.211/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/4/f02e04.tif

1829 - side 73 no 204
http://62.242.87.211/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/4/f03a11.tif
http://62.242.87.211/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/4/f03a12.tif

Og en enkelt vielse:
1824 - side 136 no 75
http://62.242.87.211/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/4/v04d09.tif
http://62.242.87.211/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/4/v04d10.tif

Foreløbig - tusind tak
mvh Karin Lyng

Fra : Arne Feldborg

Dato : 04-04-02 00:43

verner@vip.cybercity.dk (Verner ) skrev Wed, 03 Apr 2002 19:13:41 GMT

>Hej Arne, du er simpelthen bare en guttermand

Nae, det skal vist tages med et vist forbehold.
Jeg er langt fra sikker i tydningen, og det er ihvertfald "Klitlund"
alle de steder jeg har skrevet "Hestlund".
Og ham jeg kalder Christen Madsen Lyng i 1834 er den samme Christen
Nielsen Lyng som i de andre tilfælde.

I 1845 ser familien sådan her ud:
B7050;FT-1845;Raabjerg;Horns;Hjørring;84101;294;236;Klitlund;51
Christen Nielsen;55;Gift;;Huusmand fisker lever af fiskeriet;Heri sognet
Maren Christine Andersdatter;47;Gift;;Hans kone;Skagen
Anton Christensen;26;Ugift;;Deres børn;Heri sognet
Jens Christensen;14;Ugift;;Deres børn;Heri sognet
Christian Christensen;10;Ugift;;Deres børn;Heri sognet
Knud Christensen;5;Ugift;;Deres børn;Heri sognet
Karen Marie Christensdatter;3;Ugift;;Deres børn;Heri sognet

Og det løser jo da ihvertfald nogle af navneproblemerne.
Christen Nielsen Lyng er iøvrigt nok opkaldt efter sin farfar, der
optræder i fkt. 1801. (se fra løbenr. 389 - 399).

Men jeg håber da, at der er andre der kan give mere kvalificerede bud på
hvad der faktisk står på de omtalte sider.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul Andersen

Dato : 04-04-02 17:53

> Og en enkelt vielse:
> 1824 - side 136 no 75
> http://62.242.87.211/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/4/v04d09.tif
> http://62.242.87.211/Data/Horns%20herred%20vend/Cd1-4/C49/4/v04d10.tif

Hej Karin,

Jeg kastede mig lige over ovenstående vielse:

Ungkarl Christen Nielsen Lyng af Klitlund - 29 aar gl.
Pigen Maren Kristine Andersdatter af Klitlund 22 aar gammel.

Forlovere:
Jens Jensen af Bu?ke?
Niels Christensen Lyng

Dato: