spørgsmål til de kloge
Fra : Jakob Ashtar

Dato : 02-04-02 16:04

Hvordan fungerer trådløs overførsel af information, herunder overførsel af
data og tale?

Jeg har læst at der er følgende faser :

1) Signalinput
2) Signalbehandling(kodning, ej kryptering)
3) Modulation
4) Afsendelse
5) Modtagelse
6) Demodulation
7) Signalbehandling(dekodning)
8) Signaloutput

Hvis ovenstående rækkefølge af de 8 punkter er korrekt, er der så nogen der
kan forklare mig hvad
det går ud på ?

vh jakob

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-04-02 22:59

"Jakob Ashtar" <ashtar@post4.tele.dk> skrev:
> Hvordan fungerer trådløs overførsel af information,
> herunder overførsel af data og tale?

Ca. som nedenunder.

> Jeg har læst at der er følgende faser :
>
> 1) Signalinput

Det må være etablering af forbindelsen.

> 2) Signalbehandling(kodning, ej kryptering)

Siger vel sig selv.

> 3) Modulation

Her laves signalet om fra digitalt til analogt.

> 4) Afsendelse

Siger også sig selv ;)

> 5) Modtagelse

Hvis dette punkt skal med, må der mangle et
afsendelsespunkt!

> 6) Demodulation

Analogt -> digitalt
(MOdulation/DEModulation = MODEM!).

> 7) Signalbehandling(dekodning)

Det siger (igen) sig selv.

> 8) Signaloutput

Afslutning af forbindelse.

> Hvis ovenstående rækkefølge af de 8 punkter er
> korrekt, er der så nogen der kan forklare mig hvad
> det går ud på ?

Jeg har prøvet, ret mig hvis jeg er forkert på den.
Lån evt. denne bog:
Datakommunikation af Stig Jensen og Arne Gjelstrup.
ISBN nr. 87-571-1956-2

Figur 10.4 og fig. 10.6, jeg kan evt. scanne dem ind og
sende dem hvis det er meget nødvendigt.

Mvh.
Mikael

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 03-04-02 12:21

"Mikael Nørrelund Andersen" wrote:

> Ca. som nedenunder.

> Det må være etablering af forbindelsen.

Nej, et signal der tilføres senderapparatet.
I mobiltlf.-tilfældet taler man i en mikrofon der omdanner akustiske

> Siger vel sig selv.

Nej, behandling af det elektriske signalinput.
Ved GSM laves det analoge signal om til et digitalt og "pakkes"
på den rigtige måde.

> Her laves signalet om fra digitalt til analogt.

Nej, det behandlede elektriske signalinput bruges til at
modulere (påvirke/forandre) en højfrekvent "tone".
Det kan være f.eks FM eller AM modulation.

> Siger også sig selv ;)

Nej, det modulerede højfrekvente elektriske signal omdannes til
elektromagnetiske bølger der udstråles fra en antenne.
Her slutter altså senderen. Og nu til modtageren:

> Hvis dette punkt skal med, må der mangle et
> afsendelsespunkt!

Nej, de elektromagnetiske bølger der opfanges af en antenne
omdannes til et moduleret højfrekvent elektrisk signal.

> Analogt -> digitalt
> (MOdulation/DEModulation = MODEM!).

Nej, den højfrekvente " tone" fjernes fra det modulerede
højfrekvente elektriske signal.
I mobiltlf.-tilfældet har man altså genskabt det pakkede digitale signal.

> Det siger (igen) sig selv.

Nej, det pakkede digitale elektriske signal omdannes
til et analogt elektrisk signal.

> Afslutning af forbindelse.

Nej, det er et signal der kan hentes ud af modtageapparatet.
I mobiltlf.-tilfældet omdannes det analoge elektriske signal
til et akustisk signal (lyd) ved hjælp af en højttaler.

Hermed gjort!

Mvh, Bo.

Bo Braendstrup
Oersted.DTU