Hornfisk på flue
Fra : 7C

Dato : 02-04-02 15:05

Er der nogen i gruppen der har erfaring med at fange hornbasser på flue.
Krogstørrelse - dybde osv.

Vh.
Søren
Silkeborg

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 02-04-02 16:34

tangloppe imitationer str. 6 eller 8 i rustbrun er suveræne, en sedge krog
skal rettes lidt ud så kroger den også godt.

Mvh

Flemming

Fra : 7C

Dato : 02-04-02 17:31

Hvad med dybden? Skal "loppen" belastes med noget vægt eller snupper
hornbasserne den helt oppe i overfladen?

Vh.
Søren

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-04-02 20:51

"7C" skrev
> Hvad med dybden? Skal "loppen" belastes med noget vægt eller snupper
> hornbasserne den helt oppe i overfladen?

Hvis hornfisken er i ædehumør, skal den nok finde din loppe, næsten
uanset hvilken dybde du fisker på.
Hvis du gemmer hornfiskeriet til om aftenen, behøver du bare
vade 3 - 4 meter ud for at stå midt i en stime. I den forbindelse
er fluens farve også uden betydning, idet den alligevel ses
i silhuet mod en lysere baggrund...
Desuden kan små (str 10-14) streamere anvendes og jeg har
haft en _del_ held med rejeimitationer på små Esmond Drury
kroge (str. 10 - 16) og de kan virkelig kroge en hornfisk.
Mine små rejer gave i Gennemsnit! 2 ørreder pr. tur for
et par år siden. Flemming fangede også lidt på sin lille,
lortebrune tangloppe, men det var vist mest fisk, der var blevet
van(d)vittige af sult...

Venlig hilsen

Peter

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 03-04-02 08:17

"Peter Schrøder" <nosp@mplea.se> skrev i en meddelelse

> [...]
> et par år siden. Flemming fangede også lidt på sin lille,
> lortebrune tangloppe, men det var vist mest fisk, der var blevet

Peter har ret _dybden er ikke så vigtig_ men hvis det er en dubbet flue, kan
det være nødvendigt at belaste den lidt, så den ikke ligger som en prop på
overfladen, og hvis du lægger belastningen nede i fluens bagdel, hjælper det
også til med at holde fluen på ret køl.

i øvrigt tror jeg nok at peters hukommelse er blevet lidt farvet med årene,
jeg mener også at kunne huske, hvem det var der blev _skamfisket_ (

Mvh

Flemming

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 03-04-02 08:25

sorry, ged i den, denne blev sendt to gange.

Mvh

Flemming

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 03-04-02 08:17

Fra : ScandicAngler.com

Dato : 03-04-02 16:32

Hej Søren

På Opasia Sportsfiskeri kan du læse flg. artikler :

Ballet på tynd line - hornfisk på fluestangen
http://sportsfiskeri.opasia.dk/artikel/?id=196

og

Småkravl til hornfisk - små fluer overlister de langnæbbede
http://sportsfiskeri.opasia.dk/artikel/?id=170

Venlig hilsen
Redaktionen

Fra : Flemming Jacobsen

Dato : 03-04-02 12:14

"7C" <speax@speax.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen i gruppen der har erfaring med at fange hornbasser på flue.
> [...]

Her er et link til mustad
http://www.mustad.no/northamerica/fulline/flyhooks/premium/premium_flyh_2.ht

typen.: 81001BR svare til den krog jeg har bedst erfaring med.

Mvh

Flemming