Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt lækkert digitalt Leica...
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-04-02 19:03

Nyt lækkert digitalt Leica...

Så er det kommet - det nye digitale Leica kamera, det ligger endnu
tættere på Leica's traditionelle design, det ligner en moderne udgave af
de klassiske målsøger kameraer, og huset er lavet i stål, der er ikke
noget plastik diller daller.

Det har alt hvad man kan ønske sig, det kan køres fuldautomatisk, der er
mulighed for priotering af blænde & tid, og så kan det køres 100%
manuelt, man kan endda slå AF fra og focusere manuelt.

Og med Leica's rangefinder målsøgersystem, så har kameraet en søger i
verdensklasse, der er så lysstærk, at den fungerer i mørke.

Objektivet er et Leitz DC-VARIO-SUMMICRON 7-21 mm f/2,0 - 2,5, det er
bare et lysstærkt objektiv.

Som noget helt specielt kan få en original adaptor, så Leica'en kan
monteres på et Leica spotting scopes, så får man dælme en tele, der bare
slår alting.

Sådan et må jeg bare ha'.....:)

http://www.leica-camera.dk/Leica-digilux-1.htm
http://www.leica-camera.com/digitalekameras/digilux1/index_e.html

Fra : Sebastian Zamorski

Dato : 02-04-02 19:42

Lækkert - endda meget lækkert. Selvom jeg faktisk i dag har været ude og
investere i et SLR Nikon F-80 kan man da alligevel godt savle over dette
Leica. Er spændt på at læse anmeldelse m.v.

Fra : Søren Blom

Dato : 02-04-02 20:59

"Sebastian Zamorski" <sezam@wanadoo.dk> skrev

Lækkert, nu skal jeg bare overbevise chefen om at det kan jeg bare ikke leve
uden, gud vide hvad hun vil have så

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : J@N

Dato : 02-04-02 21:49

Ja, det ser fantastisk lækkert ud, glæder mig at se de første
billedeksempler.
SD Memory Card, det kender jeg ikke, er det noget nyt?

Jan

Fra : J@N

Dato : 02-04-02 22:18

"J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, det ser fantastisk lækkert ud, glæder mig at se de første
> billedeksempler.

Der ligger allerede billedeksempler på:
http://www.leica-camera.com/digitalekameras/digilux1/downloads/index_e.html

Fra : A.T.Højttalerværkste~

Dato : 03-04-02 00:50

> [...]
>
> Som noget helt specielt kan få en original adaptor, så Leica'en kan
> monteres på et Leica spotting scopes, så får man dælme en tele, der bare

Ikke stål men magnesium legering. Er lavet i samarbejde med
Panasonic der har tilsvarende apparat også med Sumicron zoom.Det bliver
spændende at sammenligner anmeldelser og priser ! Alan.

Fra : Jonas Levring

Dato : 03-04-02 10:16

og så også lige et ligge review til folket:
http://www.dpreview.com/news/0202/02022405leicadigilux1.asp

/Jonas Levring

Fra : Langgaard

Dato : 03-04-02 12:30

Hej

Ja !

Det ser fedt ud, det har kun en fejl, det er et digitalkamera

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-

Fra : J@N

Dato : 03-04-02 13:29

Sorry, vi er nogle der ikke vil købe dit brugte udstyr

Jan

PS: Du kan jo bare købe dig en celloid-Leica.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-04-02 13:34

Langgaard wrote:

> Det ser fedt ud, det har kun en fejl, det er et digitalkamera

Det er da noget gylle et hælde ud...!

Prøv at opføre dig seriøst, tænk på hvor fjollet det er med den type
kommentarer, som ingen kan bruges til noget som helst, det er faktisk på
niveau med de troll'erier som "supermand" med jævne mellemrum poster.

Leica har iøvrigt lanceret et nyt M7 kamera, så hvad med om du i stedet
havde startet en tråd om dette kamera.

Fra : J Skantse

Dato : 03-04-02 16:35

> [...]
>
> Og med Leica's rangefinder målsøgersystem, så har kameraet en søger i
> verdensklasse, der er så lysstærk, at den fungerer i mørke.

Interresant, hvordan ser du noget hvis det er mørkt ?

> Objektivet er et Leitz DC-VARIO-SUMMICRON 7-21 mm f/2,0 - 2,5, det er
> bare et lysstærkt objektiv.

Det er da vist præcist samme specs som den Canon som sidder i G2 og Casio
QV4000, og den Zeiss som Sony bruger i S85 ?

Ikke at der er noget galt med den optik, men sjovt de alle hævder det er
deres design ?

Men lækkert ser det ud.

Spændende at se om den kommer til at koste en bondegård.
Kommer prisen ned i niveau med en G2, så ser det lovende ud !

mvh/Jørgen

Fra : J@N

Dato : 03-04-02 16:52

"J Skantse" <noone@this_is_not_an_address.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Spændende at se om den kommer til at koste en bondegård.
> Kommer prisen ned i niveau med en G2, så ser det lovende ud !

Det kan allerede købes hos

http://www.ny-camera.com/
&
http://www.technikdirekt.de

for den nette sum af EUR 1.200,- ---> kr. 9.000,-

Jeg vil dog først se en grundig anmeldelse først.

Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 03-04-02 23:08

J Skantse wrote:

> Det er da vist præcist samme specs som den Canon som sidder i G2 og
> Casio QV4000, og den Zeiss som Sony bruger i S85 ?

Det er meget muligt, men af en eller anden grund, så er Leitz objektiver
generelt mere skarpttegnende, sammen med Zeiss objektiver er de i en
klasse helt for sig selv.

> Ikke at der er noget galt med den optik, men sjovt de alle hævder det
> er deres design ?

Det kan sagtens passe, en SUMMICRON kan bygges på mange måder.

Fra : Kristian Amby

Dato : 03-04-02 22:18

Ham du må meget undskylde, men jeg kan nu ikke lige se, hvad der
skulle gøre den mere interessant end så mange andre, bortset lige fra
Leica-navnet.

Da Canon kom med deres G1 tænkte jeg, at nu begynder de da at ligne
fotografiapparater lidt, så hvis det skulle være, kunne det da godt
blive sådan én, der skulle snyde mig engang. Med det var bare indtil
jeg havde prøvet kameraet en week-end. Knapperne er for små og sidder
for tæt. Og det der med at man skal trykke på én knap flere gange for
at få forskellige funktioner er altså ikke lige mig, når jeg nu er
vant til kun at have 3: én til lukker, én til blænde og én til
afstand. Ja, så er der da lidt til filmfølsomhed, selvudløser og
sådanne ting, men det har jo ikke lige noget med brugen at gøre.

Nu er det heller ingen hemmelighed, jeg ikke er speciel vild med
digitale kameraer, og så er det jo rart at få bekræftet alle sine
fordomme, men efter min mening er det altså lidt som at passe en park
med værktøj der er beregnet til en altankasse.

Men det ved jeg godt der er mange, der er uening med mig i.

Men det undrer mig da egentlig, den ikke er dyrere

Mvh
Kristian Amby

*****************
Du er velkommen til at besøge mine hjemmesider:
www.geocities.com/kambydk
Fremstilling af fotografiske bade samt brugen af filtre til s/h og
farve

www.pbase.com/amby
Galleri

Fra : Lotte M

Dato : 03-04-02 22:59

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev :

> Nyt lækkert digitalt Leica...

Det ser meget interessant ud!

Jeg kender ikke kortformatet SD - det ligner meget et CF-kort,
mon det er et super CF-kort, eller er det (atter) en ny korttype?

I grunden sært digiluxen ikke kan lagre i RAW..... hvis vi skulle
sammenligne Digiluxen kvalitetsmæssigt med et andet digital-
kamera, hvilket skulle det så være? (når vi ser bort fra at Leica
er noget helt særligt )
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : J@N

Dato : 04-04-02 06:54

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse

> Det ser meget interessant ud!
>
> Jeg kender ikke kortformatet SD - det ligner meget et CF-kort,
> mon det er et super CF-kort, eller er det (atter) en ny korttype?

Ja, der er kommet endnu en korttype, det er selvfølgelig ærgeligt, hvis man
har en af de allerede eksisterende korttyper, samt dertil hørende kortlæser.
SD står for Secure Digital og kortet er på størrelse med et frimærke.
Desværre er det ca. dobbelt så dyrt som CF-kortet, surt. SD-kortet er valgt
til Leica'en, pga. af størrelsen og fordi Panasonic står bag udviklingen af
det.

For den der læse mere:
www.sandisk.com/consumer/sd_card.asp

> [...]
> sammenligne Digiluxen kvalitetsmæssigt med et andet digital-
> kamera, hvilket skulle det så være? (når vi ser bort fra at Leica

Betyder ikke spor, når den kan gemme i tiff.

Jan

Fra : Lotte M

Dato : 04-04-02 11:06

> [...]

> Ja, der er kommet endnu en korttype, det er selvfølgelig ærgeligt, hvis
> man har en af de allerede eksisterende korttyper, samt dertil hørende

Ja, det er surt. Jeg har et 128, 80 og 48 mb kort og oplever ofte at komme
hjem med alle kort fyldt op, så det 64 mb kort, der følger med Digiluxen vil
være noget i underkanten til mit behov.

> For den der læse mere:
> www.sandisk.com/consumer/sd_card.asp

Tak - den er mere oplysende, end nogle af de sider jeg kunne opstøve.

> Betyder ikke spor, når den kan gemme i tiff.

Det er jeg uenig i, for RAW-filerne fylder noget mindre.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 04-04-02 15:51

"J@N" wrote:

> Desværre er det ca. dobbelt så dyrt som CF-kortet, surt. SD-kortet er
> valgt til Leica'en, pga. af størrelsen og fordi Panasonic står bag
> udviklingen af det.

Vi er enige, det er altid surt med nye standarder, men de er jo også med
til at drive udviklingen fremad, og det er p.t. en begrænsning, at alle
hukommelseskort er for langsomme, og jeg vil tro, at der arbejdes
seriøst på at få dem op i hastighed.

Teknologien i CF-kort er ihvertfald 6 år og måske 7 år gammel, og
SM-kortets teknologi er en 3 - 4 år gammel, så der burde være basis for
kraftige forbedringer af skrivehastighed og lagerkapasitet.

Og SD-kortet vil nok også blive brugt i Panasonic's digitale camcorders,
og så er der ret gode chancher for, at der hurtigt vil komme kort på
markedet, som kan rumme en halv og en hel Gigabytes, og at priserne
lynhurtigt vil falde, når tredieparts producenterne går igang med at
udbyde disse kort.

Fra : Allan Olesen

Dato : 04-04-02 16:14

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Vi er enige, det er altid surt med nye standarder, men de er jo også med
>til at drive udviklingen fremad, og det er p.t. en begrænsning, at alle
>hukommelseskort er for langsomme,

Sikker? Jeg synes, jeg har set nogle ret voldsomme overførsels-
hastigheder på CF-kort, som ligger langt over den hastighed,
mit kamera formår at skrive til kortet med.

--
Allan Olesen, Lunderskov.