MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Generelt tip vedr. ustabil/sløv maskine (l~
Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 02-04-02 17:35

Hvis man har fået problemer med en ustabil eller sløv maskine, kan det være
en god idé at checke den for spyware/adware.

Spyware/adware er nogle forbandet ubehagelige små programmer, som kører
konstant i baggrunden og logger ens internetbrug, for derefter at sende det
til et firma, der lever af at sælge oplysningerne videre.
De spredes via netsider, og via free- eller shareware.

De installeres og kører ofte uden at man får noget at vide om det ( eller
kan opdage det i joblisten f.eks.) og nogle gange følger der ikke engang en
afinstallering med.

Ud over ubehageligheden ved at blive udspioneret, har disse programmer også
den effekt at de sløver maskinen og netforbindelsen, og at de kan være årsag
til uforklarlig ustabilitet: Jeg undrede mig selv over at min Win XP
pludselig var længere om at åbne og lukke, og den havde svært ved at starte
op fra Standby.

Det skal siges at jeg kører med AntiVir på hele tiden, så jeg var ret sikker
på at det ikke var virus.

Det jeg gjorde, og det jeg *stærkt* vil anbefale alle at gøre, var at køre
et program der hedder AdAware. Det kan hentes gratis hos
http://www.lavasoftusa.com , og det scanner simpelthen hele pc´en for alle
spor af disse små programmer, både filer, cookies og registreringsdatabasen,
og er så i stand til at fjerne dem.

Vupti: den fandt to processer, én fil og fire indlæg i reg.databasen.
Da disse ting først var fjernet, blev min maskine "frisk" igen, og
problemerne med Standby er forsvundet.

Jeg må hellere gøre helt klart, at jeg intet har med AdAware at gøre, udover
at jeg bruger det. Grunden til at jeg skriver dette indlæg er simpelthen at
jeg synes spy-og adware er noget fanden har skabt, og at det burde udryddes!
Gennem tiden har jeg faktisk oplevet mere spyware, end virus!

Prøv selv at se om I ikke skulle være "beriget" med lidt af slagsen.
Det ville ikke undre mig.

(Det lader til at lavasoft er nede for tiden, men der kan i stedet hentes
hér: http://download.cnet.com/downloads/0-10106-108-63806.html )

Jeg håber det hjælper nogen af jer.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : -=:| ZkiiFreak |:=-

Dato : 02-04-02 19:02

> Jeg håber det hjælper nogen af jer.

Hej Henrik.

Jeg vil bare lige sige til dig, at det er et godt indlæg. Jeg vil straks
hente programmet... Og scanne dyret for spyware.

Hilsen

Zkii

Fra : Thore Øivind Snipsta~

Dato : 02-04-02 19:37

"Henrik Stavnshøj" <helian@nospam.dk> skrev i melding
> [...]
> Det ville ikke undre mig.
>
> (Det lader til at lavasoft er nede for tiden, men der kan i stedet hentes

Flott, takk for rådet, programmet er nedlastet.
Hilsen Thore Øivind

Fra : Ammitz

Dato : 02-04-02 21:00

Tak for dit flotte indlæg, - jeg har hentet programmet og går straks
igang.
Ammitz

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Jensen

Dato : 02-04-02 22:40

"Henrik Stavnshøj" <helian@nospam.dk> wrote in message:

> Prøv selv at se om I ikke skulle være "beriget" med lidt af slagsen.
> Det ville ikke undre mig.

Udemærket indlæg. AdAware kan evt. suppleres med en god personal firewall,
for at fange bæsterne før de får fat. ZoneAlarm kan jeg kun anbefale, men
der er en del der melder om problemer med den. BlackICE Defender gør absolut
ingen nytte overfor spyware.

Første gang jeg kørte AdAware, for et par måneder siden, gav den 20-30 hits.
Jeg har dog set værre tilfælde ... Jeg har nu gjort det til en vane at
installere AdAware på min skoles computere, når jeg bruger dem første gang.
Mest af alt for at se hvor inficeret en maskine overhovedet kan være, og
stadig virke. Rekorden mødte jeg i går med 132 (!) spyware komponenter. Og
det var ikke cookies, men ca. 10 forskellige trojanske heste (ja, det er
hvad spyware er). Efter at de var fjernet var det pludseligt meget hurtigere
at logge på ...

--
PeKaJe