Skærme
Fijala 3554
17" fladskærm: 60 Hz, gør det noget ?
Fra : Henrik Hansen

Dato : 02-04-02 18:21

Jeg skal købe en 17" fladskærm. Jeg håber at kunne kører i 1280x1024 som er
maksopløsning, men det bekymre mig at den maksimale frekvens for denne
opløsning er 60 Hz. Er der nogen der har erfaringer med 17" fladskærme som
de vil dele ud af ?

mvh
Henrik

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 02-04-02 18:46

Hej

Henrik Hansen wrote:

> [...]
> maksopløsning, men det bekymre mig at den maksimale frekvens for denne
> opløsning er 60 Hz. Er der nogen der har erfaringer med 17" fladskærme som

Kør du bare løs - en fladskærm flimrer ikke. Jeg kører fx 1280x1024 i
60hz på min 17" fladskærm.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Henrik Hansen

Dato : 02-04-02 19:40

Tak for hjælpen - Jeg har lige bestilt en AOL 17" sort (farven) skærm.

mvh
Henrik

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 02-04-02 19:48

Henrik Hansen wrote:

> Tak for hjælpen - Jeg har lige bestilt en AOL 17" sort (farven) skærm.

AOL? Mener du ikke AOC?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Henrik Hansen

Dato : 02-04-02 20:59

> AOL? Mener du ikke AOC?

Nej selvfølgelig ikkem jeg tager aldrig fejl ! Det står for Alletiders
Overlegne LCD'er

/Henrik

Fra : --* edmundo *--

Dato : 02-04-02 21:19

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> Kør du bare løs - en fladskærm flimrer ikke.

Hmmm, er du sikker på det. Hz'ene står jo for, hvor tit billedet bliver
opdateret i sekundet. Fidusen er jo, at over 72 hz (mener jeg det er) kan
øjet ikke opfange at billedet "blinker", hvilket betyder at det belaster
øjet mindre.
Det må så i den sammenhæng være fløjtende ligegyldig om det er en LCD skærm
eller en konventionel CRT skærm.
De Compaq TFT skærme vi har på arbejdet, det står betydlig bedre ved 75 hz i
1024x768 end i f. eks. 60 hz, så hz'ene er bestemt ikke ligegyldig.

mvh.
Edm...

Fra : wheeeeeeee

Dato : 02-04-02 21:38

snip
> [...]
> De Compaq TFT skærme vi har på arbejdet, det står betydlig bedre ved 75 hz
> 1024x768 end i f. eks. 60 hz, så hz'ene er bestemt ikke ligegyldig.

Jeg tror ikke at min LCD skærm kan blinke så hurtigt. Men den er mere rolig
end min CRT ligegyldigt hvor mange Hz den kører.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 02-04-02 21:43

Hej

--* edmundo *-- wrote:

> De Compaq TFT skærme vi har på arbejdet, det står betydlig bedre ved 75 hz i
> 1024x768 end i f. eks. 60 hz, så hz'ene er bestemt ikke ligegyldig.

Det er ganske ligegyldigt! Hvis det ikke er ligegyldig skyldes det enten
et skodgrafikkort eller en skodskærm.

Ved TFT skærme tales der om reaktionstid. Det er tiden der går fra at
skærmen opfatter et farveskift på en pixel til selve skærmen har
opdateret sig. Denne opdatering sker asynkront i forhold til
inputsignalet. Inputsignalet lægges i en form for buffer hvorfra
monitoren så opdaterer billedet når den har tid. Så uanset hvor mange
hertz du propper ind, så vil en skærm med en reaktionstid på fx 25ms
give dig 40hz. Hvor godt disse opdateringer så ser ud afhænger af hvor
godt dit grafikkort er til at sende et "rent" signal samt hvor god din
skærm er til at afkode dette signal. Der er noget der tyder på at dine
Compaq'er ikke klarer denne asynkrone håndtering særlig godt.

Ved en moderne fladskærm håndteres disse asynkrone konverteringer godt
og uden synlig forskel overhovedet. Der kan dog også være forskellige i
hvor rent grafikkortet kan sende signalet i de forskellige hertz og i
visse tilfælde kan skærmen være mere kompatibel med grafikkortet ved
visse hertz frem for andre, men som udgangspunkt er hertzene uden
relevans for om en fladskærm flimrer eller ej.

Der kommer så et sidste aktuelt punkt. En pixel på en fladskærm holder
sin status/situation indtil den får anden besked. Så er den bedt om at
lyse blå så gør den det indtil der kommer anden besked. Dette betyder
blandt andet at om du så kørte med 10hz så vil fladskærmen ikke flimre.
Det ville dog have andre uheldige konsekvenser.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Jacob Mjelde

Dato : 10-04-02 10:26

> [...]
> Det ville dog have andre uheldige konsekvenser.
>

> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

Hej....Aner ikke om der er forskel på Fladskærme og Almindelige skærmes
opdatering, men jeg ved bare hvis jeg kører 60 hz på min almindelige skærm
føles det som om mine øjne er ved at eksplodere....
Hilsen Jacob

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 10-04-02 15:25

Hej

Jacob Mjelde wrote:

> [...]
> opdatering, men jeg ved bare hvis jeg kører 60 hz på min almindelige skærm
> føles det som om mine øjne er ved at eksplodere....

Du læste vist ikke svaret - en fladskærm kan ikke flimre. Din øjenpine
skyldes skærmens flimmer fordi den lige netop når at blive sort og så
lyse op for fuld styrke, men da fladskærme ikke flimrer uanset frekvens
er du ud over dette problem.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk (also in english - auch in deutsch)