Kan 3310 bruges i USA
Fra : Jensn

Dato : 31-01-01 08:48

Hej

Min søster skal til USA (L.A. , Las Vegas, Detroit m.m.) til sommer - kan
hendes Nokia 3310 bruges "overthere" ?

Jeg vil jo gerne kunne holde hende lidt "i ørerne"

Mvh.
Jensn

Fra : Kenneth Haldbæk Pete~

Dato : 31-01-01 08:52

NEJ !

/Kenneth

Fra : Finn

Dato : 31-01-01 08:59

"Jensn" skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Min søster skal til USA (L.A. , Las Vegas, Detroit m.m.) til sommer - kan
> hendes Nokia 3310 bruges "overthere" ?
>
> Jeg vil jo gerne kunne holde hende lidt "i ørerne"

Nej, det kan den ikke. Den må du hellere "passe på" herhjemme.
USA kører på et GSM1900 net. 3310'eren er en dualband telefon og virker på
900 og 1800 nettet
Ericsson har lavet en triband telefon (GSM900, 1800 og 1900) som kan bruges.
Jeg mener at have hørt noget om, at men kan leje en 1900 telefon derovre.

Mvh Finn

Fra : Morten B

Dato : 31-01-01 10:00

"Finn" <finnm@email.dk> wrote in message
> [...]
bruges.
> Jeg mener at have hørt noget om, at men kan leje en 1900 telefon derovre.

Ja, men deres GSM1900 netværk er kun sparsomt udbygget og kun i de
allerstørste byer.

/Morten

Fra : Jensn

Dato : 31-01-01 10:29

Hej Morten

Hvad bruger de så hvis de ikke bruger GSM 900 & 1800 og deres
GSM 1900 kun er "sparsomt udbygget"

Mvh.
Jensn

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 31-01-01 11:05

Jensn wrote:

> Hej Morten
>
> Hvad bruger de så hvis de ikke bruger GSM 900 & 1800 og deres
> [...]

Rigtignok er 1900-nettet sparsomt i USA. De bruger alle mulige
halv-forældede systemer istedet. Endda nogle analoge!
I efteråret kørte jeg fra New York city, via Boston til Toronto med min
triband telefon. Faktisk var der kun huller når man bevægede sig væk fra
highways'ene og ud på de mindre veje væk fra byerne. Det var dog ret
sjældent, selv i byerne, at man havde adgang til mere end én celle. Og der
som regel kun én operatør at nå.

Mvh Thomas.

Fra : Jensn

Dato : 31-01-01 11:16

Det er egenligt sjovt - man går her i lille Danmark og regner med at man
bare er et lille stenalder-land - og at de da ihvertfald henne i USA,
mindst,
har indbygget mobiltlf. i øret

I starten af 90'erne boede jeg i London og det var ret sjovt at se diverse
streamers på bilerne, f.eks. for Capital FM (Lokal Radio) annoncere
med "now on FM" - det var åbenbart standard at sende på AM

Tak for info'en

Mvh.
Jensn

Fra : Peter Rongsted

Dato : 31-01-01 12:03

"Jensn" <m3m5@hotmail.com> wrote:

>Hej
>
>Min søster skal til USA (L.A. , Las Vegas, Detroit m.m.) til sommer - kan
>hendes Nokia 3310 bruges "overthere" ?
>
>Jeg vil jo gerne kunne holde hende lidt "i ørerne"

Det korte svar er, nej. Nedenfor det lidt længere.

I USA bruger man flere forskellige systemer. Men ingen af dem virker med GSM
900/1800, som bruges i Europa og Asien. Det nærmeste du kommer er GSM1900. Der
findes telefoner som kan bruges både i USA (egentlig Nordamerika) og resten af
verden. De er enten GSM dual-band 900/1900 eller triple-band 900/1800/1900.

Problemet er bare, at GSM er det mindst udbyggede digitale system i USA. Mest
udbredt er TDMA efter IS-136 standarden (tidligere hed det D-AMPS).
Lydkvaliteten er ikke noget at skrive hjem om, men der er dækning de fleste
steder.

Et andet system er CDMA (IS-95). Det virker mindst lige så godt som GSM. Nogle
mener bedre, men der er lidt religionskrig over det. Udbredelsen er et sted
mellem GSM og TDMA.

Endeligt har man - stadig - et analogt system AMPS. Da alle de digitale
systemer har sorte pletter på kortet, har de fleste rejsende amerikanere en
dual-mode, som virker både på AMPS og et af de digitale systemer. Hvilket
digitalt system de vælger, afhænger af hvor de bor, og hvilke abo-typer de kan
få lokalt - det er en større jungle end i Danmark.

Men der er dyrt at ringe mobilt i USA (især ved roaming på AMPS), så
mobiltelefoner er ikke så udbredte som i Europa. Sidste efterår nåede de op på
100 mio telefoner til 281 mio indbyggere. Hvis din søster skal være i USA i
længere tid, kan det nok bedst betale sig at købe en telefon derovre. Hun kan
evt. leje en telefon. På www.cellhire.com kan du se priserne på den løsning.

Peter