Hvordan taler man en stædig 17-årig pige f~
Fra : Anonym

Dato : 02-04-02 12:06

Hej

Hvordan taler man en stædig 17-årig pige fra at få et barn ?
-> dvs. overtaler hende til at få en abort.

Hun er på nuværende tidspunkt gravid og tror at et barn vil løse
hendes lettere psykiske problemer. Naturligvis tror hun at hun og
barnets fader vil leve lykkeligt sammen resten af livet.

Kan man låne nogle videoer på biblioteket?
Kan man komme til at tale med nogle proffessionelle som tager sig af
sådanne problemer? Kan hun komme i 'praktik' hos en anden enlig mor,
for at blive afskrækket nok til at hun dropper ideen igen?

Andre forslag?

På forhånd tak
Anonym

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-04-02 12:54

mit bud..... lad hende "bo" i en enlig mors hjem..... bare et døgn hvor hun
skal tage sig af alt..... og jeg mener ALT... vask tøj.. gøre rent... passe
babyen... lave mad.. ALT.... og moderen til barnet må ikke hjælpe til.....
hun skal faktisk opleve på egen krop hvordan det er at være alene med et
barn og et hjem.....
lad hende snakke med andre der fik barn i hendes alder..... eller andre der
har skulle tage en uddannelse med et barn...

når alt dette er sagt så vil jeg lige sige at lad være med at presse
hende..... det bliver hun blot stædigere af.....
find en passende pige hun skal "hjælpe" en weekend fordi hun skal et eller
andet ( gerne noget vigtigt og tidskrævende).... og gerne en med et
kolikbarn*G*

jeg ved det er svært og sådan men ellers tror jeg helt ærligt ikke i kan
tale hende fra det...

jeg kender selv flere piger der fik barn som 17 årige..... den ene endte på
kvindehjem... og sidder i dag alene med to børn uden uddannelse og med en
ødelagt krop og behandlingskrævende depression....
hun kommer aldrig på arbejdsmarkedet... hendes børn har været i familiepleje
pga hendes depression som har vist sig at starte helt tilbage da hun var 11
år.....

håber i finder en løsning... og hvis ikke... så vær der for hende og støt
hende alt i kan.... men lad HENDE tage ansvaret.......

sabina

--
knus sabina

Læs mine artikler på www.MandeZonen.dk
Spændende?? Vi kan altid bruge nye skribenter
send os en linie og lad os se hvad vi kan finde ud af.

Fra : Dorthe Frederiksen

Dato : 02-04-02 17:40

Lad hende tage sig af 2 kg mel eller en babydukke og stil vækkeuret til at
ringe hver anden eller tredie time i en til tre uger. Hun skal huske at
melet skal med over det hele og tages af. Sig evt til hende at du tør vædde
500 kr på hun ikke kan - så indviljer hun nok. Hvis hun glemmer det eller
der sker noget med det har hun tabt. Hun skal huske at have et vækkeur til
at ringe hver anden eller tredie time, hvor "den lille" skal have mad og så
tager det ca et kvarter at spise. Min moster gjorde det med min kusine og
det virkede med stort held og i dag er hun glad for at hun ikke fik det
barn.

Dorthe

Fra : vagn torup

Dato : 03-04-02 15:21

Hejsa
Jeg tænker på, om der er noget mødrehjælp eller lign der hvor I bor, hvor
hun kan få noget anonym rådgivning og samtale. Jeg er ret sikker på, at hvis
jeg var blevet gravid som 17 årig ville jeg aldrig, aldrig have lyttet til
hverken min far eller mor eller andre i omgangskredsen, men en der ikke
kendte mig, kunne måske godt have overtalt mig til abort. Jeg ville i hvert
fald nok have følt mig bedre tilpas ved at tale med en uvedkommende, der
ikke kendte mig i forvejen.
Det er nok mit bedste råd. Det er ikke sikkert at en sådan samtale fører til
hun vælger abort, men du kan jo ikke tvinge hende rent fysisk, selv om hun
ikke er myndig og personligt er jeg imod abort medmindre, der er tale om
voldtægt eller incest, så jeg ville ikke vide, hvilke argumenter jeg skulle
bruge.
MVH Rikke
Anonym <anonym@ugyldigadresseæøå.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8l3jau8bmt1dm6553cu9m1lhh9dhglubdt@4ax.com...

Fra : Kevin & Tina

Dato : 04-04-02 10:21

> Hej
>
> Hvordan taler man en stædig 17-årig pige fra at få et barn ?
> -> dvs. overtaler hende til at få en abort.
Det er rent faktisk ikke uden problemer at få en abort, de kvinder jeg
kender har inklusiv min søster svært ved at tackle det selv her mange år
efter, så det skal virkelig være noget kvinden ønsker, og ellers mener jeg
rent faktisk at man må sadle om, og finde så gode støttemuligheder som
muligt.

> Hun er på nuværende tidspunkt gravid og tror at et barn vil løse
> hendes lettere psykiske problemer. Naturligvis tror hun at hun og
> barnets fader vil leve lykkeligt sammen resten af livet.
Betyder det at faderen er enig, og også ønsker barnet?
Hvem har defineret hendes psykiske problemer?
Og er hun enig?

> [...]
> sådanne problemer? Kan hun komme i 'praktik' hos en anden enlig mor,
> for at blive afskrækket nok til at hun dropper ideen igen?

Ind til videre er jeg kun blevet klog på et problem, nemlig alderen, men det
er rent faktisk både sundt og mindre problematisk at føde børn tidligt, det
er bevisligt at kvinder der har født tidligt ikke får bryst og livmoderkræft
i samme omfang. men jeg er da med på at hun skal have hjælp til at få en
uddannelse hvis hun ønsker dette, og jeg kender da flere der har kunnet
klare dette.
Jeg er til orienterin mandlig sygeplejerske, så nogle kvinder møder jeg jo.
VH kevin

Fra : Ditte Roldborg

Dato : 04-04-02 13:04

> [...]

> sådanne problemer? Kan hun komme i 'praktik' hos en anden enlig mor,
> for at blive afskrækket nok til at hun dropper ideen igen?

Prøv at tage kontakt til mødrehjælpen. Her kan I sandsynligvis få noget
hjælp på en eller anden måde.

--
Mvh Ditte Roldborg

Fra : Webwoman

Dato : 08-04-02 22:20

"Anonym" <anonym@ugyldigadresseæøå.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan taler man en stædig 17-årig pige fra at få et barn ?
> -> dvs. overtaler hende til at få en abort.

Åh nej... og så er det jeg husker de velmenende voksne, der forsøgte at
overtale MIG til en abort, da jeg var 20 år

Man overtaler ikke et andet menneske til hverken at få abort eller føde! Man
støtter vedkommende i sin beslutning og hjælper hende til at få det bedste
ud af valget!

Evnen til at tage vare på et barn har man i øvrigt ikke FØR man bliver
gravid. Den udvikler sig i bedste fald, mens man er gravid og når barnet er
født. At pigen er 17 år, er ikke i sig selv nogen hindring for, at hun kan
blive en fremragende mor!

Mvh. Lisbeth

PS: Joda... jeg har såmænd fået både uddannelse og job *S*

Fra : Girlie

Dato : 10-04-02 08:17

"Webwoman" <webwoman@FJERN.chicks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> født. At pigen er 17 år, er ikke i sig selv nogen hindring for, at hun kan

Er helt enig. da jeg fik min datter som 22 årig, følte jeg mig som en pige
på 13...*g* - men man vokser med opgaven, og det har intet med alder at
gøre.

Fra : Anja

Dato : 10-04-02 08:54

Hej
Det tror jeg du har fuldstændig ret i for de flestes vedkomne. Man vokser
med opgaven.
Problemet med at være ungmor som jeg ser det, er at børn er et ansvar mange
år ud i fremtiden og at ud fra mine egne erfaringer syntes at der er tid nok
til at blive mor, så derfor er det godt at løbe hornene af først. Jeg skal
ikke sætte mig til dommer over hvad der er mest rigtig eller forkert. Jeg
fik mit første barn som 26 årig men der havde jeg boet flere år i udlandet,
rejst og festet - men ingen uddannelse, den tog jeg først da jeg blev alene
og kunne se nødvendigheden. Jeg tror godt man kan klare at gøre tingene i
omvendt rækkefølge uden at man deraf bliver en dårlig mor af den grund.
Men jeg tror ikke at man på samme måde kan overskue det hele når man er
sytten, som jeg via mit arbejde i dag oplever mange syttenårige så har de
lidt følelsen af at være udødlige og tage mange chancen. Dette gælder
selvfølgelig ikke alle - men mange. Okay det her blev langt og det jeg
egentlig ville sige er at det er meget individuelt hvad vi mennesker kan
klare. Det vigtigste er bare at vi på en eller anden måde selv forstår vores
situation og ikke bliver manipuleret til det ene eller det andet.

Anja

Fra : Webwoman

Dato : 10-04-02 12:15

"Anja" <aholdum@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Problemet med at være ungmor som jeg ser det, er at børn er et ansvar
> mange år ud i fremtiden

Hvad har det med morens alder at gøre?
Alt andet lige er de mange års ansvar jo et godt argument for at begynde i
en så tidligt alder, at man har energi så længe man har ansvaret.

> og at ud fra mine egne erfaringer syntes at der er tid nok
> til at blive mor,

Nogle vælger, hvornår de bliver mødre. Og så er vi nogle, for hvem det bare
skete - på et tidspunkt, der måske ikke lige så ud til at være perfekt og
belejligt. Men det bliver det ikke nødvendigvis dårligt af *S*

> så derfor er det godt at løbe hornene af først.

Undskyld... men det er en kliché uden reelt indhold. Det er noget sludder.

> Men jeg tror ikke at man på samme måde kan overskue det hele når man er
> sytten, som jeg via mit arbejde i dag oplever mange syttenårige så har de
> lidt følelsen af at være udødlige og tage mange chancen.

Mange 34-årige kvinder kan heller ikke overskue det at være mor!

Kender en del voksne mænd og kvinder i 30'erne, der har pissesvært ved at
overskue både børn og karriere, som ofte kræver meget af folk de første 10
år efter de er uddannet.

> Dette gælder selvfølgelig ikke alle - men mange.

Jeps.. uanset alder.

> Okay det her blev langt og det jeg
> egentlig ville sige er at det er meget individuelt hvad vi mennesker kan
> klare.

Nemlig. Så 17, 27 eller 37 - det kan gå godt eller skidt i alle tilfælde *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : dkwM327

Dato : 16-04-02 00:56

"Anonym" skrev d. 02-04-02 12:06 dette indlæg :

> [...]
> sådanne problemer? Kan hun komme i 'praktik' hos en anden enlig mor,
> for at blive afskrækket nok til at hun dropper ideen igen?

Her er en lille information om min mor, der fik et barn som 16 årig i
1920 - ja det er et par dage siden.

De første 70 år af sit liv, led hun meget under det tidlige svangerskab
og dets følger, men de sidste 27 år af hendes liv, havde hun det fint
med at hun havde min største søster, men det var fordi hun havde fået
bearbejdet sit mangeårige problem.

m.v.h.

DkwM327

http://www.kandu.dk/

Fra : WebWoman

Dato : 16-04-02 07:09

"dkwM327" <dkwM327.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og dets følger, men de sidste 27 år af hendes liv, havde hun det fint
> med at hun havde min største søster, men det var fordi hun havde fået

Men hvad var selve problemet?
Var det et barn uden for ægteskab?
Fik hun lov at beholde barnet eller blev det bortadopteret?
Smuttede faren fra sit ansvar?
Fordømte omgivelserne hende?
Kom hun fra et meget moralsk/religiøst hjem?
Havde hun økonomiske problemer.
Var hun for umoden til at klare et barn.

Det lyder jo umiddelbart som om din mor har været ramt af helt særlige
problemer, som vel ikke nødvendigvis handlede om hendes alder?

Mvh. Lisbeth