Lüttichau-slægten
Fra : Claus Sørensen

Dato : 31-03-02 20:54

Jeg søger informationer om Lüttichau-slægtens (slægten, der sidder på Tjele)
våbenskjold og stamtræ.

C. Sørensen

Fra : Tom Brøndsted

Dato : 02-04-02 10:31

se Danmarks Adels Årbog 1940. Her er også våbenskjoldet.

De danske Lüttichau'er begynder med Hans Helmuth v. L, f. 1660 i Güstrow,
Mecklenburg-Vorpommern, død 19 sep 1732 i Fredericia. Kom i tjeneste hos den
norskfødte generalløjtnant Frederik Gersdorff, der var næstkommanderende i det
danske hjælpekorps stillet til rådighed for Østrig i den spanske arvefølgekrig.
Fra 1682 som page, kornet i 1. Jydste Rytterregiment, der var i engelsk sold i
Irland 1689-91. Regimentet overførtes 1692 til Flandern, og her blev han
løjtnant i 1693. 1697 kaptajnløjtnant i 4. Jydske Rytterregiment, der kom i
engelsk-hollandsk sold, 1707 hjemkommanderet som oberstløjtnant ved det 2.
Jydske Rytterregiment i Brabrand. 11. september 1709 blev han taget til fange i
slaget ved Malplaquet. Året efter er han tilbage som oberst og chef for det 2.
Jydske Rytterregiment, generalmajor 1717, generalløjtnant 1731. Han døde 19.
september 1732 i Fredericia.

28 Februar 1693 gift i Flandern med Catherine Agnes de Lezenne (spansk adel). 3
sønner og 3 døtre.

/tb

Fra : kjell-erik Andal

Dato : 02-04-02 15:48

Se også http://www.skislekt.no/Slekter.htm

Kjell-Erik

Fra : Gersdorff

Dato : 11-05-02 22:59

"Claus Sørensen" skrev d. 31-03-02 20:54 dette indlæg :
> Jeg søger informationer om Lüttichau-slægtens (slægten, der sidder på
Tjele)
> våbenskjold og stamtræ.
>
> C. Sørensen
>

> Hej Claus.

Jeg er også en Gersdorff og jeg tror nok at navnet kommer fra min morfar
, der hed Kai Gersdorff . Hvis du kan finde noget om denne slægt og hvis
det er den samme, så hører jeg meget gerne fra dig. Hvorfra stammer din
interesse for dette navn fra ?? Har du noget med Gersdorff at gøre ??
(Du må ENDELIG ikke misforstå. Jeg har ABSOLUT INTET imod det, men hvis
vi har fælles aner, så kunne vi måske udarbejde et, måske, fælles
stamtræ )

De bedste hilsner

Jan Gersdorff Julsø

PS: Har du nogle spøgsmål til mig, så må du endelig skrive til mig på
min e-mail.

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Sørensen

Dato : 12-05-02 09:08

Hej Jan,

Nej, jeg har ingen Gersdorff'er i mit slægtsarkiv. Tilgangen til Lüttichau
er i min hustrus slægtr, hvor Margretha Teresia Petrea Malvina Jessen, født
02.05.1835 den 10.07.1860 blev gift med Christian Ditlev von Lüttichau født
20.04.1832 (Hofjægermester og kammerherre. Indehaver af Tjele.
Finansminister 1894-97). Om Lüttichau-slægten ud af Stamhuset Tjele står
følgende at læse i Dansk Adelskalender 1878: "Lüttichauerne Stamme fra
Meklenborg og ere af gammel Adel. Slægten har udbredt sig i Sachsen og her i
Landet. Ludvig Gottlob Lüttichau til Weissig, Doberschültz og Brinsing,
Kammerherre, ophøiedes af Keiser Joseph II. 5/8 1769 til Rigsgreve;
ligeledes blev Christian Frederik Tønne Lüttichau, f. 20/3 1748, dansk
Kammerherre, der traadte i brunsvigsk, senere i preussisk Tjeneste, 23/11
1791 ophøiet til Rigsgreve. Han blev gift med Catharina Benzon, f. 11/6t
1765, og hans afkom har Adgang til det Benzonske Legat. Hans Helmuth v.
Lüttichau, f. i Gustrov 1670, død 1732, traadte I dansk Tjeneste , blev
Generallieutnant og Hvid R. og derved anerkjendt som hørende til den danske
Adel. Hans ældste Søn, Christian Ditlev v. Lüttichau, f. 1695, død 1767,
oprettede Stamhuset Tjele. Dets nuværende Besidder er: Christian Ditlev v.
Lüttichau, f. 20/4 1832, Hofjægermester, Kammerherre, R. af D., gift 10/7
1860 med Margretha Theresia Petrea Malvina, f. 2/5 1835, Datter af
Kammerherre, Overførster Jessen. Hun skal ifølge Patent af 13/6 1860, agtes
og anses for at være af adelig Byrd og Extraction og derfor for hendes
Person være optagen i den danske Adelsstand".

Min hustrus slægtsskab med nævnte Petrina stammer fra Jes Lorentzen
(Petrinas tip-5-oldefar, min hustrus tip-10-oldefar)født 12.08.1541,
frigårdsejer i Schardebøl (Nordfriesland).

Med venlig hilsen

Claus Sørensen

Fra : Claus Sørensen

Dato : 12-05-02 09:10