CC og TDC teknikere...
Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 02-04-02 08:51

Hej og god bag påske....

Skriver lige på vegne af min frustrerede søster, som i dag havde
besøg af en tekniker fra TDC, fordi hum i sidste månede bestilte ADSL
hos CyberCity.

Det skal indledningsvis siges at min søster ikke har en skid begreb
om kobberpar, kredsløb og skillefiltre, og det var meningen jeg
skulle ned til min fødeby og fikse hendes computer så hun kunne komme
på nettet efter teknikeren havde været der..

Teknikeren kom også men opdagede hurtigt at der ikke var kobberpar
nok så han kunne sætte et stik op til hende. Han forlader hendes
lejlighed uden yderlige information. Min søster ringer til mig
nærmest i panik over at der ikke var lavet noget, hun anede ikke om
hun kunne gå fra sin lejlighed eller hvad?

Kort efter ringer teknikeren til hende og fortæller at han har ringet
til CC og at "...noget er annuleret". Ja min søster kender ikke
terminologien, så det er måden hun siger det til mig på: "...noget er
annuleret"?!

Nu ved min søster stadig ikke om hun kan forlade lejligheden. Er det
hele slut? Betyder det der "annuleret" at hun ikke kan få ADSL eller
hvad sker der? Hvad med alle de penge hun har indbetalt?!

Jeg beslutter mig så for at ringe til CC for hende, og spørge hvad
der er sket? Her får jeg at vide at TDC teknikeren ikke har været i
kontakt med CC, og at der ikke er noget der er annuleret. Jeg får at
vide at min søster skal afvente nyt svar fra CC, og se frem til at
skulle tage en ny dag fri så der kan komme en anden TDC tekniker!

Der er flere spørgsmål der rejser sig i mit hovede efter sådan en
tur:

1) Hvorfor er det TDC teknikeren der står for at videregive info til
min søster om hvad der sker? Jeg ved godt han er den første der
kender svaret, men han er jo tydeligvis ikke i stand til at forklare
min søster hvad i alverden der sker efter hans besøg? Hun anede ikke
fra eller til efter teknikerens hårde dom? Hun forklarede at det
eneste han havde sagt m.h.t. CyberCity var at det var for dårligt at
CC ikke selv undersøgte forholdene inden at han skulle ud til hende,
hvilket efterlader min søster med et negativt indtryk af CC, som hun
indtil nu har indbetalt et stort beløb penge til, men ikke fået noget
af endenu...

2) Nu kommer der sikkert en tekniker på besøg igen med et
skillefilter eller hvad ved jeg. Hvorfor i alverden har de teknikere
der kommer ud ikke dækket sig ind således at de kan løse opgaven
uanset hvad de ser på stedet?

- Synes bare det er lidt underlidt syret, og især for min søster som
desværre ikke får lov at give sin lillebror aftensmad i dag

PS: Og tak til TDC som gar gjort det ikke-muligt at sende indlæg til
deres server. Derimod tak til Sunsite, som er i stand til at levere
det TDC ikke kan.

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 02-04-02 10:25

Palle Hans Jensen <diesel@lazy.dk> wrote in

> Hej og god bag påske....

Tak i lige måde.

> 1) Hvorfor er det TDC teknikeren der står for at videregive info til
> min søster om hvad der sker?

Det er det heller ikke. Hvis TDC-teknikeren opdager at der mod forventning
ikke er nok rå kobber på adressen, så skal han melde tilbage til hans
overordnede, der dernæst melder tilbage til CC.

Herefter genbestiller CC din søster på delt rå kobber og hun får derfor en
ny teknikertid.

> Hun forklarede at det
> eneste han havde sagt m.h.t. CyberCity var at det var for dårligt at
> CC ikke selv undersøgte forholdene inden at han skulle ud til hende,

CC bestiller kobber fra TDC - derfor må CC stole på TDC.

> hvilket efterlader min søster med et negativt indtryk af CC,

- På grund af en TDC-tekniker der ikke er inde i almindelige
forretningsgange.

>som hun
> indtil nu har indbetalt et stort beløb penge til, men ikke fået noget
> af endenu...

Din søster betaler naturligvis ikke for noget hun ikke får. Når linien er
oppe at køre ringer hun bare til CC's kundeservice, og så får hun goodwill.

> 2) Nu kommer der sikkert en tekniker på besøg igen med et
> skillefilter eller hvad ved jeg.

Ja

> Hvorfor i alverden har de teknikere
> der kommer ud ikke dækket sig ind således at de kan løse opgaven
> uanset hvad de ser på stedet?

Der er ganske stor forskel på delt kobber og delt rå kobber rent
centralwise. Din søster er bestilt på rå kobber, og derfor har TDC også
fået besked på at hun skal kobles på et interface på centralen der er
beregnet til det. Alt andet ville være uoverskueligt rent administrativt.

> - Synes bare det er lidt underlidt syret

Håber jeg har givet dig svar på dine spørgsmål.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 02-04-02 10:39

"Simon H. Pedersen" wrote in

> Håber jeg har givet dig svar på dine spørgsmål.

Helt sikkert. Og tak.

Jeg prøver at "oversætte" til søsteren, som er lidt frustreret over
det der foregår over hendes hovede... Hmm... Gad vide om der så går
endnu en måned inden der kommer en tekniker?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-04-02 21:35

"Palle Hans Jensen" <diesel@lazy.dk> skrev i en meddelelse
> Hmm... Gad vide om der så går
> endnu en måned inden der kommer en tekniker?

CC skal jo bestille et nyt produkt hos TDC
Leveringsstid er afhængig af CC's aftale

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-04-02 21:48

On Tue, 2 Apr 2002 22:34:44 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>CC skal jo bestille et nyt produkt hos TDC
>Leveringsstid er afhængig af CC's aftale

Men den aftale mellem TDC og CC burde have været, så CC kunne bestille
Primært rå kobber
Sekundært Delt kobber.

Det ville være letter for alle parter hvis TDC straks kunne gå igang
med at montere delt kobber hos slutkunden, hvis han finder ud af at
der ikke er rå kobber i nødvendig kvalitet tilstede.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-04-02 21:54

"Ivar Madsen" <news-02-01-02@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Men den aftale mellem TDC og CC burde have været, så CC kunne bestille
> Primært rå kobber
> Sekundært Delt kobber.

Prøv at se kompleksiteten af aftalerne og administrationen nu, og
forestil dig bagefter at skulle kombinere dem

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-04-02 22:10

On Tue, 2 Apr 2002 22:53:50 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Prøv at se kompleksiteten af aftalerne og administrationen nu, og
>forestil dig bagefter at skulle kombinere dem

Jeg tror på at det godt kunne laves uden at det vil give
administrativt kluder.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-04-02 22:22

> Jeg tror på at det godt kunne laves uden at det vil give
> administrativt kluder.

Har du set de pågældende aftaler?

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-04-02 22:24

On Tue, 2 Apr 2002 23:22:10 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Har du set de pågældende aftaler?

Nej, og jeg tillader mig at tro, selvom det hverkener søndag, eller
helligdag iøvigt,,,

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-04-02 22:33

> Nej, og jeg tillader mig at tro, selvom det hverkener søndag, eller
> helligdag iøvigt,,,

Så tillader jeg mig at springe op og falde på din tro

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 02-04-02 22:41

Martin Højriis Kristensen wrote in

> Prøv at se kompleksiteten af aftalerne og administrationen nu, og
> forestil dig bagefter at skulle kombinere dem

Det jeg bed mærke i var at teknikeren havde givet udtryk for at
miseren kunne have været undgået hvis CC havde gjort et eller andet.

Da min søster genfortalte historien kunne jeg høre på hendes stemme
at hun allerede var lidt sur på CC pga. teknikerens udsagn.

Kunne CC have gjort noget for at spare teknikeren besøget som jo gik
til spilde, og i så fald hvad?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-04-02 22:50

> Kunne CC have gjort noget for at spare teknikeren besøget som jo gik
> til spilde, og i så fald hvad?

Jeg har ingen anelse om hvad teknikeren har omtalt.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 02-04-02 22:56

> Jeg har ingen anelse om hvad teknikeren har omtalt.

Det har jeg heller ikke, og det er ikke det jeg prøver at finde ud
af?!

Du har forstået hvad der er sket ikke? Udfra dine andre svar synes
jeg at fornemme at problemstillingen er på plads.

Hvis du nu glemmer teknikeren et øjeblik, så spørger jeg:

Kan man på nogen måde klantre CC for at teknikeren forgæves måtte
besøge min søster i dag? Er der noget i denne verden som de kunne
have gjort som ville have betydet at min søster var på nettet her til
aften?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 02-04-02 23:01

> Kan man på nogen måde klantre CC for at teknikeren forgæves måtte
> besøge min søster i dag?

De kunne muligvis have bestilt delt kobber fra starten. En
CC-medarbejder sagde at delt kobber faktisk var billigere.
Så jeg kan ikke lige se hvorfor de ikke bruger det som standard. Måske
var det det teknikeren omtalte.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 02-04-02 23:05

> [...]
> CC-medarbejder sagde at delt kobber faktisk var billigere.
> Så jeg kan ikke lige se hvorfor de ikke bruger det som standard.

OK. Tak.

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 03-04-02 11:29

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
> [...]
> CC-medarbejder sagde at delt kobber faktisk var billigere.
> Så jeg kan ikke lige se hvorfor de ikke bruger det som standard. Måske

Det er ganske rigtig billigere med delt kobber, dog er man så også tvunget
til at være TDC smalbåndskunde, hvilket bestemt for mange er et minus ved
delt rå-kobber løsningen.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 03-04-02 12:24

On Wed, 3 Apr 2002 10:28:56 +0000 (UTC), Kasper Mejlgaard
<nntpspam1@in-addr.dk> wrote:

>Det er ganske rigtig billigere med delt kobber, dog er man så også tvunget
>til at være TDC smalbåndskunde, hvilket bestemt for mange er et minus ved
>delt rå-kobber løsningen.

Kunne man evt. forestille sig at kunderne fik en valgmulighed ved
bestilling? Det ville da være mere "økologisk korrekt", hvis man tager
udnyttelsen af kablerne i betragtning. Hvis det samtidigt giver en
besparelse for CC, kan der vist ikke være mange argumenter mod.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-04-02 12:35

"Daniel Stjernholm" <skumling@skumling.dk> skrev i en meddelelse
> Kunne man evt. forestille sig at kunderne fik en valgmulighed ved
> bestilling?

Oh herlig administration, men ja det ville nok være det eneste rigtigte.
Selvom kunden har fastnet nu er det jo ikke sikkert at han/hun fortsat
vil have det.

> Hvis det samtidigt giver en
> besparelse for CC, kan der vist ikke være mange argumenter mod.

Jo, administrationen (som hurtigt kan spise en besparelse for CC op)

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 04-04-02 17:15

On Wed, 3 Apr 2002 13:35:19 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Selvom kunden har fastnet nu er det jo ikke sikkert at han/hun fortsat
>vil have det.

Så må kunden jo fx betale et gebyr for at blive konverteret til en
løsning på et separat kobberpar? Og så ofte sker det vel heller ikke
at folk opsiger deres fastnet-telefoni. Evt. måtte det ene bare kræve
det andet?

>Jo, administrationen (som hurtigt kan spise en besparelse for CC op)

I betragtning af hvor ofte man hører om "manglende rå kobber", kan det
vist umuligt laves så håbløst, at det ikke vil spare de administrative
omkostninger med at skulle have to teknikere afsted?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 04-04-02 23:22

> Så må kunden jo fx betale et gebyr for at blive konverteret til en
> løsning på et separat kobberpar?

Bemærk at mit argument var en støtte til at det rent faktisk _er_
nødvendigt at spørge kunden

> Og så ofte sker det vel heller ikke
> at folk opsiger deres fastnet-telefoni.

Jeg tror en del af "de andre" udbyderes kunder vælger disse netop fordi
de kan få lov at opsige deres fastnet-telefon

> I betragtning af hvor ofte man hører om "manglende rå kobber", kan det
> vist umuligt laves så håbløst, at det ikke vil spare de administrative
> omkostninger med at skulle have to teknikere afsted?

to teknikere er en kendt og kalkuleret udgift.
Det er udvikling og administration af et sådant system ikke.
Men jeg tror også selv på at det skulle kunne lade sig gøre.

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-04-02 21:56

On Tue, 02 Apr 2002 22:48:19 +0200, Ivar Madsen wrote:

> [...]
> med at montere delt kobber hos slutkunden, hvis han finder ud af at
> der ikke er rå kobber i nødvendig kvalitet tilstede.

Der er væsentligt forskel på hvad der skal laves på centralen, delt
rå kobber kræver forberedelse, og tager længere tid, så teknikeren er
nødt til at vide hvad der skal laves på forhånd, for at man kan få en
effektiv tidsudnyttelse, og alligevel nå næste aftale til tiden.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-04-02 22:09

On 02 Apr 2002 20:55:46 GMT, Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

> [...]
>nødt til at vide hvad der skal laves på forhånd, for at man kan få en
>effektiv tidsudnyttelse, og alligevel nå næste aftale til tiden.

Jeg er godt klarover at der er stor forskæld på hvad der skal laves,
men tror aligevel at der skulle være mulighed for at lave arbejdet hos
CC kunden, at få lavet det gør at denne ikke skal være hjemme igen ved
næste besøg. Kunden må så leve med at det ikke kommer til at virke den
dag, men han skal ikke være hjemme en dag mere.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-04-02 20:37

On Tue, 2 Apr 2002 09:24:54 +0000 (UTC), "Simon H. Pedersen"
<simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote:

>Herefter genbestiller CC din søster på delt rå kobber og hun får derfor en
>ny teknikertid.

Jeg er med på at der skal fortages andet arbejde på centralen ved delt
kobber, end ved rå kobber, men hos kunden vil telefonien vel stadig
virke ved montering af skillefilter, ligesom det gør det ved ren TDC
telefoni/ADSL. Så det vil lette arbejdsgangen gevaldigt hvis montøren
fortog det nødvendige arbejde hos kunden, så denne ikke skal tage fri
fra arbejde en gang mere.