Lorentz Rønne
Fra : Michael Moum

Dato : 01-04-02 20:17

Har noe noe opplysninger om fogden i Vesterålen (Norge) Lorentz Rønne? Han
levde på slutten omkring 1690. Det kan tenkes han kom fra Rønne på Bornholm.
Har desverre ikke så mye opplysninger om ham.

Mvh

Michael Moum

Fra : Hans Chr. Baagøe

Dato : 01-04-02 23:12

Michael Moum wrote:

> [...]
> levde på slutten omkring 1690. Det kan tenkes han kom fra Rønne på Bornholm.
> Har desverre ikke så mye opplysninger om ham.

Jeg har selv nogle Rønne i min egen slægt, men der er der mere, der
tyder på at de stammer fra Niedersachsen i Tyskland i begyndelsen af
1700-tallet og har været en tur over Frederikshavn (Fladstrand). Der var
også nogle Rønne i Fredericia i den tyske menighed i midten af
1700-tallet, og de kommer næppe fra Bornholm. Jeg ved godt, at det ikke
gav dig nogen oplysninger om Lorentz Rønne, men i stedet gav et større
område at søge i. Lorentz er også mere almindeligt som et tysk navn end
som et dansk.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Fra : Martin Bjarklev

Dato : 03-04-02 15:10

Der er også en Rønne familie i Lyngby (Sokkelund herred) hvor præsten
BONE FALCK RØNNE, jo er ret så navnkundig / berømt...

mvh
Martin

Fra : Michael Moum

Dato : 03-04-02 16:00

Hei!

Takk for informasjonen, skal se om jeg finner noe mere om Lorentz, noe som
jeg kan bygge videre på.

Mvh Michael

"Hans Chr. Baagøe" <hcb@post1.tele.dk> skrev i melding

Fra : Per Nermo

Dato : 06-04-02 15:50

"Michael Moum" <mmoum@online.no> wrote in message
> [...]
Bornholm.
> Har desverre ikke så mye opplysninger om ham.

Det fantes også en Christen Pedersen Rønne (i Sogn ?),
gift med Mette Marie Lystrup, som fikk døtrene
Sophie f. 1661 og Margrethe.

Sophie var gm. Giert Andersøn Heiberg fra Luster i Sogn,
som levde 1660-1724 og døde i Sogndal. De fikk 7 el. 8 barn,
hvorav jeg kjenner Christen, Anders, Mette Marie og Sophie,
født mellom 1687 og ca. 1700.

Margrethe Rønne ble gm. sogneprest i Lærdal, Sogn,
Hans Henriksen Urdahl, død i Luster i 1728.
Jeg kjenner bare sønnen Hans, død 1771.
Hans hadde tidligere vært gm.
Elsebe Marie Stevelinsdatter Reutz (1668-1693).

Jeg vet ikke om Christen stammer fra f.eks. Rønne på
Bornholm, eller om det kanskje kan finnes en plass i
Sogn som heter Rønne ?

Kan noen supplere med data om yrke, etc.
for Christen Rønne og Giert Heiberg ?

Kjennes foreldrene til Mette Marie Lystrup ?

Per Nermo
nermo@online.no