Dybde af brønd
Fra : Michael Jensen

Dato : 01-04-02 18:25

Hejsa

Jeps jeg har en opgave som jeg har lidt problemer med at få til at stemme.
Jeg skal finde ud af hvor dyb en brønd er og jeg ved hvor langt tid der går
fra at jeg kaster en stem i brønden til jeg hører plumpet.

Her bruger jeg så formlen s(t) = 0,5 * 9,82 m/s^2 * (2,6s)^2 til at finde
dybden.

Men ovenstående tager jo ikke højde for den tid det tager for lyden af
plumpet at kommer fra bunden og op til toppen af brønden. Hvordan får jeg
stykket formlen sammen så den også får den lille forsinkelse med?

Jeg ved jeg skal brugen lydens hastighed som jeg har til 343 m/s. Jeg mener
at jeg skal i og lege lidt med 2 ligninger med 2 ubekendte, men mit hoved
kan ikke lige greje den, så jeg håber på lidt hjælp.

--
Med venlig Hilsen

Michael

P.S. Ja, det er en skoleopgave og jeg har brugt tid på og ønsker ikke en
fuldstændig færdig løsning.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 01-04-02 18:27

Michael Jensen wrote:

> P.S. Ja, det er en skoleopgave og jeg har brugt tid på og ønsker ikke en
> fuldstændig færdig løsning.

Hvis det er en skoleopgave, tror jeg ikke, at du behøves at spekulere
på, hvor lang tid, det tager for lyden at komme op af brønden

-Claus

Fra : Ivar

Dato : 01-04-02 21:38

Claus Rasmussen skrev:

> Hvis det er en skoleopgave, tror jeg ikke, at du behøves at spekulere
> på, hvor lang tid, det tager for lyden at komme op af brønden

Det er jo afhængig af hvilken skole det er.

Jeg ville starte med at skrive udtrykket for hvor lang tid
det ville tage i en X meter dyb brønd.

Ivar

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 01-04-02 19:03

Michael Jensen wrote:

> Jeg ved jeg skal brugen lydens hastighed som jeg har til 343 m/s. Jeg mener
> at jeg skal i og lege lidt med 2 ligninger med 2 ubekendte, men mit hoved
> kan ikke lige greje den, så jeg håber på lidt hjælp.

Den tid det tager stenen at falde, kaldes t1. Her er t1 > 0 .
Den tid det tager lyden at komme op, er t2.
Brøndens dybde er s.
Så må der gælde:

t1 + t2 = 2,6 s
s = ½ · (9,82 m/s²) · (t1)²
s = (343 m/s) · t2

Altså tre ligninger med tre ubekendte. De er vist ikke ret svære.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Michael Jensen

Dato : 02-04-02 15:15

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> s = ½ · (9,82 m/s²) · (t1)²
> s = (343 m/s) · t2
>
> Altså tre ligninger med tre ubekendte. De er vist ikke ret svære.

Det er da soleklart. Mange tak for hjælpen

--
Hilsen Michael

Fra : Jakob Ashtar

Dato : 02-04-02 16:28

DU MENER VEL 2 LIGNINGER MED 2 UBEKENDTE

Fra : Peter Weis

Dato : 02-04-02 21:18

"Jakob Ashtar" <ashtar@post4.tele.dk> wrote in message
> DU MENER VEL 2 LIGNINGER MED 2 UBEKENDTE

Jeg ser tre ligninger og tre ubekendte - s, t1 og t2.

mvh
Peter

«

Fra : Ib Therkelsen

Dato : 05-04-02 10:36

Michael Jensen wrote:

> [...]

> at jeg skal i og lege lidt med 2 ligninger med 2 ubekendte, men mit hoved
> kan ikke lige greje den, så jeg håber på lidt hjælp.

Den kan løses med en andengradslignig.

T = t1 + t2, hvor T = 2.6 s,
t1 = stenens faldtid,
t2 = tiden for lyden at komme op fra bunden.

t2 = (T-t1)

Brøndens dybde = 0.5*9.82*t1^2 = 343*(T-t1), hvilket lige skal
ombroderes til
en standard andengradsligning og løses mht t1.

Brønden er 30.9 m dyb.

Ib Therkelsen