Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
skal / skal ikke
Fra : Sebastian Zamorski

Dato : 01-04-02 17:28

Egentlig HAVDE jeg besluttet mig for at slå hul på sparegrisen og investere
i et digitalt Canon G2, men SÅ kom påsken og alle dens tilbudaviser. Blandt
bunken har jeg fundet frem til følgende 3 tilbud på SLR-kameraer som har min
interesse. Jeg har dog brug for en kommentar eller to inden jeg beslutter
mig.

Mit krav til kameraet er meget enkelt; jeg vil have mulighed for
point-and-shoot (altså fuld automatisk) og et lukketids- samt blænde
prioriteret program. Der skal altså OGSÅ være mulighed for en fuldautomatisk
indstilling.

Jeg har hele tiden sagt til mig, at skulle det være et SLR-kamera skulle det
være et Nikon F80 - ved ikke hvorfor, men det skyldes først og fremmest
navnet (godt kram) samt at det er LIDT mere proff. end F-65. Men altså;
følgende 3 tilbud har min interesse;

MINOLTA DYNAX 303SI, 35-80mm + ekstra 70-210mm objektiv til kr. 2.998,-

MINOLTA DYNAX 505 Super, 28-105mm Sigma zoom kr. 3.298,-

NIKON F-65 28-80mm + ekstra 70-300mm kr. 4.598,-

Det nederste tilbud lyder særlig interessant fordi jeg dels får et NIKON men
også et teleobjektiv på 300mm...spændende!
Er der stor forskel på dén model i.f.t. F-80 - altså udover prisen
selvfølgelig men ellers ? (Hvad ville en F-80 med de samme to objektiver
koste ?)

Men sig endelig til hvis Minolta'erne også er gode...

På forhånd stor tak for hjælpen!

S.

Fra : Mikael

Dato : 01-04-02 17:33

> MINOLTA DYNAX 505 Super, 28-105mm Sigma zoom kr. 3.298,-

Jeg har set Minolta 505 Super m. 28-80mm Minolta zoom i to forskellige
butikker på Østerbrogade til hhv 2700 og 2800 kr. Den til 2700 var der godt
nok kun 5 eksemplarer af da min kæreste købte en (kun for en uges tid
siden), men jeg vil tro der er en del af den til 2800.

Mikael

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 01-04-02 21:59

"Mikael" <NOsandman_dkSPAM@hotmail.comPLEASE> wrote in message

> [...]
> nok kun 5 eksemplarer af da min kæreste købte en (kun for en uges tid
> siden), men jeg vil tro der er en del af den til 2800.

I forbindelse med minota er der også Dynax 5, der er efterfølgenren til 505
super, jeg er selv meget glad for mit. Og så har de lige laceret et Dynax 4,
der minder meget om 505 eren i specifikationerne, men er mindre og letterer.
--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den!" - Dalai Lama

(PS, Fjern _NOSPAM_ fram min email-adresse, hvis du ønsker at sende en
e-mail til mig)

Fra : Torsten Balle Koefoe~

Dato : 01-04-02 20:26

On Mon, 1 Apr 2002 16:28:03, "Sebastian Zamorski" <sezam@wanadoo.dk>
wrote:

> Mit krav til kameraet er meget enkelt; jeg vil have mulighed for
> point-and-shoot (altså fuld automatisk) og et lukketids- samt blænde
> prioriteret program.

Så må du droppe Dynax 303si, der kun har fuldautomatik samt fem
forskellige program-forvalg (portræt, nærbilleder, mm.). Alternativt
er der Dynax 404si, der også har manuelle funktioner samt
halvautomatik (blænde- og lukkerforvalg) og desuden spotmåling (se
senere).

> Jeg har hele tiden sagt til mig, at skulle det være et SLR-kamera skulle det
> være et Nikon F80 - ved ikke hvorfor, men det skyldes først og fremmest
> navnet (godt kram)

I denne prisklasse har Nikon ikke noget specielt forspring i forhold
til konkurrenterne. Vil du have glæde det teknologiske forspring Nikon
(og Canon) har, må du i allerhøjeste grad også betale for det, dvs. du
kommer op i nærheden af et sekscifret beløb for komplet udstyr. I
prisklassen op til ca. 10-15.000,- for kamerahus + normal-zoom er
konkurrencen meget lige, så om du køber Nikon, Canon eller Minolta
(eller Pentax?), må bero på din personlige smag.

Grunden til, at jeg skrev Pentax i parantes skyldes, at jeg ganske
enkelt ikke aner, hvor de rent kvalitativt ligger i forhold til de tre
andre. Personligt er jeg ikke just den store Pentax-tilhænger, og jeg
mener at have set flere tests, hvor de ikke klarer sig helt så
overbevisende, men det kan være enkeltstående tilfælde. Rent optisk er
de vist godtnok med. Der er sikkert andre, der ved mere end mig her.

Men som sagt: Brug din egen fornuft og personlige smag. Det er trods
alt dig, der skal leve med kameraet i mange år endnu, forhåbentlig.

> [...]
>
> NIKON F-65 28-80mm + ekstra 70-300mm kr. 4.598,-
>
> Det nederste tilbud lyder særlig interessant fordi jeg dels får et NIKON

Det eneste, du formentlig vil komme til at mangle på F65'eren er
spotmåling, der er utroligt rart, når den "smarte" lysmålingsautomatik
alligevel rammer forkert i komplicerede situationer. Jeg ville ikke
kunne leve uden, og selvom det lyder som din første SLR-investering,
vil jeg heller ikke anbefale, at du skal leve uden. Vil man have
(noget nær) perfekt lysmåling, køber man et Nikon F5 til alt for mange
penge.

Husk også, at Canon har nogle udmærkede alternativer til de nævnte
kameraer.

> men også et teleobjektiv på 300mm...spændende!

Som uerfaren (?) er det nemt at lade sig forblænde af tekniske data
som brændvidder (antal mm), lukkertider mv. Der er meget, der skal
læres, og efter min erfaring er det faktisk sjældent, man får brug for
det yderste teleområde. Normal-zoomet er klart det mest benyttede
objektiv, og jo mindre du skal skifte, jo mere praktisk vil det være.
Større zoomområder giver selvfølgelig nogle optiske problemer, men til
begyndere og mindre seriøse fotografer vil f.eks. Sigma/Tamron
28-200mm eller 28-300mm så rigeligt levere varen - også mht. optisk
kvalitet. Desuden er den nærmeste fokuseringsgrænse i dag nede på ca
50cm, så det er heller ikke noget problem mere.

28-80mm alene er dog (efter min mening) for lidt, og 28-105mm er
ligeledes i underkanten, hvis ikke det suppleres med en tele. Hvis du
kan få et godt tilbud på dit foretrukne kamerahus samt en 28-200mm,
vil det ihvertfald være værd at tage med i dine overvejelser.

> Er der stor forskel på dén model i.f.t. F-80 - altså udover prisen
> selvfølgelig men ellers ?

Du kan evt. sammeligne på:

http://www.nikon-image.com/eng/35mm/

Jeg vil umiddelbart mene, at meget af det F80 har at byde på ift. F65
er irrelevant for en begynder.

> Men sig endelig til hvis Minolta'erne også er gode...

De er ganske udmærkede. I modsætning til hvad der er lidt en generel
(og udødelig) fordom blandt mange seriøse fotografer, så leverer
Minolta noget aldeles glimrende og konkurrencedygtigt udstyr, så længe
man ikke professionel eller pressefotograf. For mange er det et
spørgsmål om religion, hvor det egentlig i sidste ende handler om at
vælge det udstyr, der passer én bedst - uanset, hvad den offentlige
mening er.

Håber du kunne bruge mine kommentarer til noget og held og lykke med
købet.

--
Yours etc.
Torsten Balle Koefoed

Replace servername in address with subetha<dot>dk

Fra : Sebastian Zamorski

Dato : 02-04-02 14:59

...og så har jeg været ude og investere; det blev IKKE nogle af de 3 tilbud
jeg rykkede på, men i stedet et NIKON F-80. Jeg valgte dette i stedet for
F-65'eren p.g.a. to ting - spotmåling og mulighed for at presse filmen. Dét
kan lillebroderen ikke.
Er der nogle som ved i hvilket prisleje man kan finde brugt optik - f.eks.
70-300mm ? Og naturligvis til Nikon

Hilsner
Seb.