Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bygselv B-lampe
Fra : Claus Smith

Dato : 01-04-02 16:36

Jeg har selv bygget en udemærket B-lampe for ganske få penge.....små 300,-
kroner pr. stk. inkl. 500watts B-lampe pære.

Tidligere brugte jeg selv malerlamper (halogen), men disse hjemmebyggede
lamper giver et endnu bedre lys i forbindelse med atelier fotografering med
digitalkamera.

Claus Smith

Fra : Per Madsen

Dato : 01-04-02 22:36

Måske er det mig, som er uvidende, men hvad er en B-lampe ?

Hilsen,
Per

Fra : Claus Smith

Dato : 02-04-02 11:25

"Per Madsen" <per_madsen@(slet parantes)vip.cybercity.dk> wrote in message
> Måske er det mig, som er uvidende, men hvad er en B-lampe ?

Ja....det spørgsmål vil jeg overlade til nogle af de mere erfarne herinde.

Men det er den gode gamle type foto-lampe som vist nok var til før flash
anlægget dukkede op, men hæng mig ikke op på det.

Men anyway så er det en kanon ting sammen med et digitalkamera når vi
snakker om lys i atelier.

Claus Smith

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 02-04-02 13:13

Per Madsen wrote:

> Måske er det mig, som er uvidende, men hvad er en B-lampe ?

B-lamper er den klassiske kunstlyslampe til fotografi.

Det er i al sin enkelhed en let hvælvet aluminiumsskærm med
porselænsfatning, der findes to størrelser skærme, og de findes i to
typer, en med beslag til montering på stativ, og en med en klemme som
gør at den kan sættes fast vilkårlige steder.

Nogle B-lamper er også ustyret med et bagudrettet drejet træhåndtag, som
gør at man lettere kan indstille lampen uden at brænde fingerne.

Man brugte normalt specielle 250 til 300 wat tungsten kustlyspærer i
B-lamperne, som passer i farveballancen til kunstlysfilm, nu om stunder
kan man vist også få 500 wat pærer.

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor de kaldes B-lamper, men et bud er, at
betegnelsen stammer fra dengang hvor 25 og 50 ASA var helt normale
filmhastighedder, og det gjorde at man skulle eksponere i meget lang
tid, når man fotograferer med kustlys, og på gamle objektiver/kameraer
skulle lukkeren stilles på "B", og man skulle selv tælle sekunderne.

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-04-02 14:30

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

>tungsten kustlyspærer

For lige at afmystificere det begreb lidt:
Tungsten hedder på dansk wolfram.
Almindelige pærer har glødetråd af wolfram.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : thl

Dato : 02-04-02 15:02

> [...]
> kan man vist også få 500 wat pærer.
>
> Jeg er ikke helt sikker på hvorfor de kaldes B-lamper, men et bud er, at

Udtrykket B-lampe refererer til pæren, ikke til lampens udformning.

B-lampe = 500 Watt, 11000 lumen, 3200 kelvin, 100 timer
S-lampe = 250 Watt, 7500 lumen, 3400 kelvin, 3 timer

Hvorfor den har fået betegnelsen B-lampe må henstå i det uvisse
lidt endnu.

Mvh
Thorbjørn

Fra : U. Pedersen

Dato : 02-04-02 18:00

On Tue, 02 Apr 2002 14:12:31 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wroti:

>B-lamper er den klassiske kunstlyslampe til fotografi.

MAn kunne få dem i rød, og deraf navnet "rødhætte" de havde nogle
vinger, som gjorde at man kune sprede eller samle lyset

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : Lotte M

Dato : 03-04-02 12:57

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> skrev :

> MAn kunne få dem i rød, og deraf navnet "rødhætte" de havde nogle
> vinger, som gjorde at man kune sprede eller samle lyset

.... og det var nemt at "montere" både dagslysfilter og softfilter med et
par træklemmer. Svjh var rødhætterne beregnet til 800w - der må i
øvrigt så en masse ubrugte rødhætter rundt omkring.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 06-04-02 23:28

"Lotte M" <info@lotte-m.dk> skrev i en meddelelse

> ... og det var nemt at "montere" både dagslysfilter og softfilter med et
> par træklemmer. Svjh var rødhætterne beregnet til 800w - der må i
> øvrigt så en masse ubrugte rødhætter rundt omkring.

Rødhætter bruges skam stadig flittigt, men mest af tv- og filmfotografer.
Og jo, de yder 800 watt ... og bliver hulens varme.

--
Jacob W. Jensen
http://jacobwaage.dk

Fra : Steen F.

Dato : 02-04-02 12:07

"Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Tidligere brugte jeg selv malerlamper (halogen), men disse hjemmebyggede
> lamper giver et endnu bedre lys i forbindelse med atelier fotografering

Kan du give lidt flere oplysninger om opygningen af lamperne? Eller har du
billeder af dem et sted?

MVH
Steen

Fra : Claus Smith

Dato : 03-04-02 04:18

Jeg vil gerne lave en fotovejledning af hvordan og hvad der skal til for at
bygge sådan en lampe....det er nemlig ret simpelt og kan gøres på...et
kvarter.

Claus

Fra : Pia

Dato : 03-04-02 07:34

"Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Jeg vil gerne lave en fotovejledning af hvordan og hvad der skal til for
at
> bygge sådan en lampe....det er nemlig ret simpelt og kan gøres på...et
> kvarter.

det glæder vi os til!

:Pia

Fra : Steen F.

Dato : 03-04-02 16:07

> [...]
at
> bygge sådan en lampe....det er nemlig ret simpelt og kan gøres på...et

Ja, det ville være fint!

MVH
Steen