Excel - regressionanalyse
Fra : Lars Nielsen

Dato : 01-04-02 15:47

Hvordan laver jeg en regressionanalyse når jeg har to talrækker i et
regneark??

Jeg skal altså finde sammenhængen mellem de to rækker, med den ene som
forklarende variabel.

Fra : Leo Heuser

Dato : 02-04-02 07:15

Du vælger Funktioner > Dataanalyse > Regression

For at få adgang til punktet kræves, at Analysis-ToolPak
er installeret. Hvis den ikke er det, skal du installere den fra
cd-rom'en. Når den er installeret, skal der knyttes forbindelse
til den fra menupunktet Funktioner > Tilføjelsesprogrammer.

Leo Heuser

Fra : Tommy Christensen

Dato : 02-04-02 16:08

Hej
Hvis du kun er ude efter ligningen y = ax + b kan du gøre således:
Marker to celler ved siden af hinanden.
indtast =linregr(y-værdierne; x-værdierne)
som aflutning trykker du ctrl-shift-enter
Formlen vil nu være omkranset af {}
ex. {=LINREGR(B2:B7;A2:A7)} og i første celle vil a-værdien stå og i
anden celle b-værdien

En anden måde at finde ligningen er at lave en graf over dine date,
Højreklk på den og vælge "tilføj tendenslinie"
Under indstillinger vælge du vis ligningen på grafen.

mvh Tommy