Heroes of might and magic IV
Fra : Dorthe Frederiksen

Dato : 01-04-02 15:29

Det er det sejeste jeg har prøvet - i hvert fald næsten - og hvis man kan
lide III er IV i hvert fald en fantastisk fortsættelse.

Dorthe

Fra : Beatie

Dato : 01-04-02 16:20

Der må jeg nok være totalt uenig !

Årets største flop

Beatie

Fra : rasmus carlsen

Dato : 02-04-02 15:25

"Beatie" <munk@teknik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >

>også jeg ... selv efter et par dage med Heroes 4 synes jeg stadig det er en
skuffelse ...

Fra : JH

Dato : 02-04-02 17:18

> skuffelse ...

Hvorfor er det så dårligt?

JH

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 03-04-02 15:08

> Hvorfor er det så dårligt?

Hvor er det lige, at det er grundlæggende anderledes end HM&M3?

Det at ens hero også er inde i kampen er sgu ikke godt nok til at
retfærdigøre et nyt spil.

mvh
Henrik
*godt skuffet*

Fra : rasmus carlsen

Dato : 03-04-02 15:21

"Henrik Steen Larsen" <hsl@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor er det lige, at det er grundlæggende anderledes end HM&M3?
>
> Det at ens hero også er inde i kampen er sgu ikke godt nok til at
> [...]
enig - og så fylder hero-stats de´n halve skærm ... og så er det ikke til at
gennemskue kmaphandlingerne ... og figurerne er for små og spillet kører
langsomt ... ja - der er meget i vejen med Heroes 4. Det havde været at
foretrække at få en stor stang nye baner til H3

Fra : ASKF

Dato : 03-04-02 15:54

rasmus carlsen ytrede sig i
<3cab0fcf$0$78789$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>langsomt ... ja - der er meget i vejen med Heroes 4. Det havde været at
>foretrække at få en stor stang nye baner til H3

Hmm, det lyder ikke som om det er værd at købe

Er kampangerne i det mindste OK?

Jeg ender nok med at købe spillet alligevel, trods den megen negative
omtale, håber blot på at M&M IX ikke også skuffer.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 03-04-02 17:17

"ASKF" <askf@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg ender nok med at købe spillet alligevel, trods den megen negative
> omtale, håber blot på at M&M IX ikke også skuffer.

jeg vil nu godt trække lidt i land ... det bliver sjovere med tiden. Men
tager lang tid inden man fatter hele systemet og hvad der gør hvad og
logikken i kampene osv ...

Fra : Claus Nielsen

Dato : 03-04-02 21:46

>... og så fylder hero-stats de´n halve skærm ...

Interfacet er i det hele tagte lidt mærkeligt... hvorfor har man
f.eks. valgt at placere knapper helt oppe i højre hjørne? Og man kan
kun se 3 heroes på én gang - og så skal man til at scrolle i listen!?
Dét er bestemt ikke nogen forbedring i forhold til 3'eren. Det er sgu'
for dårligt. Hele baren ude til højre er enormt sjusket lavet.

>... og spillet kører langsomt ...

Ja, det virker generelt noget tungt i det. Ikke sådan at det på nogen
måde er uspilleligt, men små gener der lige er nok til at irritere.
Værst er den måde de rider rundt på. Det virker... hakkende. Dog ikke
på samme måde som hvis ens maskine havde været lam, men... bare
hakkende.

> Det havde været at foretrække at få en stor stang nye baner til H3

Mmm... savle. :)

Mvh, Claus
---
e-mail: cnn@post6.tele.dk
homepage: http://home6.inet.tele.dk/cnn

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 04-04-02 09:49

Claus Nielsen wrote:

> [...]
> Dét er bestemt ikke nogen forbedring i forhold til 3'eren. Det er sgu'
> for dårligt. Hele baren ude til højre er enormt sjusket lavet.

Sjusket synes jeg ikke, men snarer så har man forsøgt at gøre det grafisk
lækkert hvilket fylder. Jeg synes grafikken er ret flot, men man savner et
"expert view" eller noget i den stil hvor man får mere info på samme
plads.

> [...]
> Værst er den måde de rider rundt på. Det virker... hakkende. Dog ikke
> på samme måde som hvis ens maskine havde været lam, men... bare

Det forstår jeg slet ikke, det kører fint her (cel566@850, 256 MB og
KyroII).

Jeg er godt tilfreds, men det tager tid at sætte sig ind i de mange nye
detaljer omkring heltene så det er vigtigt at give det en chance. Det
eneste som jeg er utilfreds med er at man ikke kan spille i højere
opløsninger og så alle manualerne ikke foreligger på tryk - det sidste er
altså for nærigt.

Mvh

Bruno

Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-04-02 10:38

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eneste som jeg er utilfreds med er at man ikke kan spille i højere
> opløsninger og så alle manualerne ikke foreligger på tryk - det sidste er

yes - det det sidste er i al fald rigtigt. Det er ikke til at gennemskue
hvad man kan og ikke kan. F.eks kan man jo give sine dyr skjold, sværd osv
.... men jeg kan ikke se det ændrer på deres evner ...

Fra : Rune Manscher

Dato : 04-04-02 11:04

"rasmus carlsen" <rasmus.carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message

> <iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
[klip]

> yes - det det sidste er i al fald rigtigt. Det er ikke til at gennemskue
> hvad man kan og ikke kan. F.eks kan man jo give sine dyr skjold, sværd osv
> ... men jeg kan ikke se det ændrer på deres evner ...

Det ændrer heller ikke på deres evner, for de kan ikke udstyres med tingene,
kun bære dem. Ligesom dine helte har en rygsæk med overskydende grej, så kan
dine 'dyr' etc. kun holde ting for dig (eller samle artifacts etc. på
kortet).

*Rune

Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-04-02 11:12

"Rune Manscher" <manscher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> dine 'dyr' etc. kun holde ting for dig (eller samle artifacts etc. på

ja det var jeg næsten også blevet enig med mig selv om ...

Fra : Claus Nielsen

Dato : 04-04-02 21:35

>Det forstår jeg slet ikke, det kører fint her (cel566@850, 256 MB og
>KyroII).

Okay, lad mig omformulere - "hakkende" var nok et forkert ord. Når de
rider ser det ud som om de bevæger sig i små ryk - det er på ingen
måde en "flydende" bevægelse. Det hakker ikke som sådan. Jeg går ud
fra, at det skal sandsynligvis se om som, hesten virkelig rider - men
det driver mig til vanvid! :)

Med min Duron 650@850, 1 Gb og GF3 Ti500 måtte det heller ikke gerne
være tilfældet. Men når det så er sagt, så må jeg dog erkende - efter
nu at have prøvet det mere - at der faktisk er noget der kører sløvt -
sløvt ligesom i langsom computer... at scrolle på selve adventure map
er ikke for små børn. Hvordan kan man da overhovedet udgive sådan
noget!? Et spil må under ingen omstændigheder være dårligere end dets
forgængere - uanset hvad man så ellers mener man har tilført af
nye/opdaterede features. Grafikken (som jeg ikke specielt begejstret
for) kan på ingen måde opveje de ulemper spillet har fået siden HOMM3.

Skal siges jeg kører i 1280x1024 - prøvede at skifte tilbage til
1024x768, men så kunne jeg jo ingenting se på adventure map...

En anden ting der gør spillet tungt at bruge er, at "klik-faktoren"
umiddelbart er blevet en del større siden HOMM3 - ja, faktisk virker
det en smule generende, med de utalliger små dialoger der skal klikkes
væk. Så slemt var det nu ikke i HOMM3.

En sidste ting... er det bare mig, eller hvor er knappen til at skifte
til næste hero? Er der ingen!? Skal jeg virkelig scrolle i hero-listen
og/eller sidde og trykke på H - det virker måske som en bagatel, men
det var nok en af mine mest-brugte knapper i HOMM3. :)

Mvh, Claus
---

Fra : Rune Manscher

Dato : 05-04-02 08:06

"Claus Nielsen" <cnn@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
[klip]

> [...]
> umiddelbart er blevet en del større siden HOMM3 - ja, faktisk virker
> det en smule generende, med de utalliger små dialoger der skal klikkes

Du kan jo altid trykke Tab, og så skrive nwcGoSolo - så slipper du for at
klikke så meget.

*Rune

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 05-04-02 10:19

Claus Nielsen wrote:

> [...]
> måde en "flydende" bevægelse. Det hakker ikke som sådan. Jeg går ud
> fra, at det skal sandsynligvis se om som, hesten virkelig rider - men

Hmm, ikke noget jeg har bemærket. Jeg skal kigge efeter det - på den anden
side hvis ikke jeg ser det så driver det mig ikke til vanvid - hmm

> [...]
>
> Skal siges jeg kører i 1280x1024 - prøvede at skifte tilbage til
> 1024x768, men så kunne jeg jo ingenting se på adventure map...

Kører selv 1280*1024 og jeg kan virkelig ikke genkende din beskrivelse,
måske et grafikdriver problemer eller for meget ram! (Hvis de har kodet det
dumt så kunne for meget ram godt give problemer).

> [...]
> umiddelbart er blevet en del større siden HOMM3 - ja, faktisk virker
> det en smule generende, med de utalliger små dialoger der skal klikkes

Man savner en expert mode, for jeg vil godt give dig ret i at der er lidt
for mange dialoger af typen "Vil du bekræfte det valg du lige har gjort...".

Mvh

Bruno

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 06-04-02 21:36

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3CAC1390.883D67B3@worldonline.dk...
[SNIP]

Der er jeg så uenig, jeg var kørt lidt træt i det gamle Heroes.

> [...]
> eneste som jeg er utilfreds med er at man ikke kan spille i højere
> opløsninger og så alle manualerne ikke foreligger på tryk - det sidste er

Enig. Desuden forhøjer det jo nok antallet af piratkopier, at der ikke er
den fordel ved at KØBE spillet.

Mvh.
Lars

PS: Ved i andre egentlig, om multiplayer delen følger med, hvis man køber
spillet senere. Der er jo forlydender om en ny sending d. 12. hvor der måske
er multiplayer med?

Fra : JH

Dato : 07-04-02 10:02

"Lars Lauridsen"
Det

> Enig. Desuden forhøjer det jo nok antallet af piratkopier, at der ikke
er
> den fordel ved at KØBE spillet.

Nemlig - og det gør en endnu mere sur,
at der i US-udgaven er en papir-manual.
Hvorfor f..... skal vi her i EU så spises af
med en .pdf manual?
Det samme svineri gør sig iø gældende for
Might and Magic IX fra samme firma.

Baldurs Gate 2 udkom i US med lækker ringsbinds
manual i a5 størrelse.
Her i EU fik vi godt nok en papir-manual med.
Men den var skrevet med en lillebitte font,
så man skulle bruge lup for at læse den.
Dog var der en .pdf med,
Men man skriver jo ikke lige 300 sider ud
på sin blækprinter.

Jeg ville håbe at alle EU'ere ville vente
med at købe disse "rip-off" versioner af
EU-spil indtil de røg i tilbudskurven -
i gold version med den uundgåelige exp-pack.
Det er den eneste måde at stoppe den slags.

Meen det er jo desværre ønsketænkning

Bare lige mit sure opstød.
JH

Fra : Gizmoduck

Dato : 07-04-02 17:59

On Sun, 7 Apr 2002 11:01:33 +0200, "JH" <jyhj@eurosport.com> wrote:

> [...]
>Hvorfor f..... skal vi her i EU så spises af
>med en .pdf manual?
>Det samme svineri gør sig iø gældende for

øh?

jeg sidder her med en nydelig papirudgave af manualen...jeg købte min
kopi af spillet gennem en biks der hedder electronic boutique eller
sådan noget

--

Gizmoduck

"I feel like I'm on pins and needles
How many bands can rip-off the Beatles?
And every day there is another
Band that gets big by playing a cover"

Suicidal Tendencies "Pop Songs"

Fra : JH

Dato : 08-04-02 09:26

> øh?
>
> jeg sidder her med en nydelig papirudgave af manualen...jeg købte min
> kopi af spillet gennem en biks der hedder electronic boutique eller
> sådan noget

OK. Det er så fordi EB sælger de amerikanske udgaver.
Det er jo også et US-firma.
UK udgaven har som sagt kun .pdf manual.

Meget rart at vide -- JH

Fra : Claus Nielsen

Dato : 08-04-02 17:09

>OK. Det er så fordi EB sælger de amerikanske udgaver.
>UK udgaven har som sagt kun .pdf manual.

Mnja, lad os lige få helt styr på hvad der menes med "manual"... mit
eksemplar købt i Fona har også en papirmanual - men kun en lille tynd
sag på 20 sider, som jo ikke er helt den samme som den 128-siders
PDF-manual der ligger på CD'en. Men næsten. ;)

Man kan desuden se forskel på den amerikanske og europæiske version;
den amerikanske kasse er rød, mens den europæiske er gul.

Mvh, Claus
---

Fra : Mercenary

Dato : 04-04-02 19:14

Jeg må tilstå at jeg finder spillet ganske godt. Det tog da lidt tid at
vænne sig til det nye interface, men alt i alt synes jeg at spillet er
forbedredt væsentligt på flere punkter.

1. Helt ny grafisk motor. Stadig 2-deminsionelt, men meget flottere end de
tidligere spil.

2. Du kan bruge dine helte på slagmarken. Og du kan bruge dine tropper UDEN
at være nødt til at købe en ny helt til at lede dem.

3. Det nye spell-system er mere afbalanceret. Det er ikke længere muligt at
lave en super troldmand i løbet af den tid det tager at udforske 1/4 af
kortet. Desuden kan jeg godt lide idéen med inddelingen i skoler, så man
ikke kan lære alle de spells der findes.

4. Man kan nu udstationere vagtposter ved ens resource miner. Førhen kun
muligt i HOMM2 hvor man kunne trylle nogle aldeles latterlige elementals
frem for at vogte sine miner.

5. De forskellige monster-grupper kan nu finde på at angribe dig, hvis de
mener at de kan tæve dig. en logisk og god feature som dog kan slås fra hvis
man finder det for belastende.

6. Den nye puzzle-map. Du får først vist hele kortet med x og det hele, når
du har fundet ALLE stumperne. Ikke noget med at begynde og gætte sig frem.
(Det kan man vel godt, men det er bare blevet ca 1 million gange sværere)

7. Marketplace og Thieves guild er nu standard i alle byer, og kan aktiveres
med et enkelt taste-tryk.

8. I Witch's hut bliver man ikke længere påduttet en sekundær færdighed man
måske ikke ønsker. Man får nu muligheden for at sige nej tak.

9. Computerens AI er blevet knap så forudsigelig. Førhen kunne man nøjes med
at bevogte sine byer omkring dag 6-7.

10. Forsyningslinier, HURRA. Man kan nu hurtigt overføre tropper fra andre
byer og eksterne dwellings uden at have besværet med at købe og administrere
en kurér-helt.

Nogle få negative tanker:

1. ingen shadow-grid under kamp

2. Jeg synes godt nok at der mangler en random map generator. Jeg håber på
at den har gemt sig og venter på at jeg finder den.

3. Kun multiplayer til dem der har en respektabel internet forbindelse.
Temmeligt råddent at markedsføre et ufærdigt produkt.

Det var alt for nu.

/Merc.

Fra : Claus Nielsen

Dato : 04-04-02 21:47

>1. Helt ny grafisk motor. Stadig 2-deminsionelt, men meget flottere end de
>tidligere spil.

Smagssag... ja, det ser umiddelbart pænere ud, men tingene er alt for
store, og fylder alt for meget på adventure map. Det virker som om der
er et-eller-andet over det hele - og der er kulørte farver overalt!
Som om man red rundt i forlystelsespark. Det er for meget af det gode.

> [...]
>kortet. Desuden kan jeg godt lide idéen med inddelingen i skoler, så man
>ikke kan lære alle de spells der findes.

Ja, det er sikkert godt nok... men æv, jeg kan lide super-heroes. :)

>4. Man kan nu udstationere vagtposter ved ens resource miner. Førhen kun
>muligt i HOMM2 hvor man kunne trylle nogle aldeles latterlige elementals
>frem for at vogte sine miner.

Det er da også muligt i HOMM3?

>8. I Witch's hut bliver man ikke længere påduttet en sekundær færdighed man
>måske ikke ønsker. Man får nu muligheden for at sige nej tak.

Godt og skidt - er med til at hæve klik-faktoren (se mit andet
indlæg)... ja, jeg ved jeg lyder negativ. :)

>2. Jeg synes godt nok at der mangler en random map generator. Jeg håber på
>at den har gemt sig og venter på at jeg finder den.

Mener at vide at der ingen er - og ingen kommer... synes at have læst
noget et-eller-andet sted om, at HOMM4 var for blevet for komplekst
til, at man kunne lave en ordentlig random map generator - hvorfor man
ikke har gjort. Lidt ærgeligt faktisk. :(

>3. Kun multiplayer til dem der har en respektabel internet forbindelse.
>Temmeligt råddent at markedsføre et ufærdigt produkt.

Multiplayer? Hvor? Er updaten ude?

Mvh, Claus
---

Fra : Lars Lauridsen

Dato : 06-04-02 21:48

Mercenary <Mercenary@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cac97e0$0$1329$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg må tilstå at jeg finder spillet ganske godt. Det tog da lidt tid at
[SNIP]

Kan man egentlig selv vælge hvilken race man vil være. Har kun prøvet et
enkelt spil, hvor man da vist ikke kunne.

Mvh.
Lars

Fra : Mercenary

Dato : 07-04-02 01:19

"Lars Lauridsen" <Gert_Kristensen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kan man egentlig selv vælge hvilken race man vil være. Har kun prøvet et
> enkelt spil, hvor man da vist ikke kunne.
>
> Mvh.
> Lars

Hvis du spiller Campaign kommer det helt an på hvilken Campaign du vælger.
Der er én for hver af de magiske skoler; plus én for barbarerne.

Hvis du derimod spiller single scenario kan du på de fleste maps selv vælge
hvilken 'race' du vil være ved at trykke på pilene ved siden af flaget ved
dit spillernavn. Hvis du vælger flaget med de to terninger får du en
tilfældig race.

/Merc.

Fra : Rudbeck

Dato : 11-04-02 16:44

> 1. Helt ny grafisk motor. Stadig 2-deminsionelt, men meget flottere end de
> tidligere spil.

Enig, meget flot men ikke helt dagens standard. Jeg kunne endvidere
godt have tænkt mig en mere grafisk fremstilling af historien under
campaign. Al den megen tekst kunne være fulgt af stemningsbilleder.

> 2. Du kan bruge dine helte på slagmarken. Og du kan bruge dine tropper UDEN
> at være nødt til at købe en ny helt til at lede dem.

Enig. Fedt at heltene deltager aktivt, men de bliver hurtigt meget
magfulde, og tropper er kun nødvendige som levende skjold for ranged
attacks.

> [...]
> kortet. Desuden kan jeg godt lide idéen med inddelingen i skoler, så man
> ikke kan lære alle de spells der findes.

Uenig. Ved at bruge Seminary i byerne kan man hurtigt opbygge ret gode
heroes, men godt at de bliver skole-inddelt.

> at bevogte sine byer omkring dag 6-7.

Undskyld mit udtryk, men AI er dum som en dør. Umarkerede miner og
ubevogtede artifakter møder man tit når man kommer ind i computerens
område. Den bygger level 5 spell-guilds, uden at computeren har en
hero der er god nok til at benytte disse spells.

> 10. Forsyningslinier, HURRA. Man kan nu hurtigt overføre tropper fra andre
> byer og eksterne dwellings uden at have besværet med at købe og administrere
> en kurér-helt.

Ja, det er da en god ting at tropperne selv kan gå, men karavanen
kunne godt være lavet bedre. Der mangler noget med en fastlagt rute
bliver husket.

> Nogle få negative tanker:
> 1. ingen shadow-grid under kamp

Enig. Man mister skakspil-strategien under kampene.

> 3. Kun multiplayer til dem der har en respektabel internet forbindelse.
> Temmeligt råddent at markedsføre et ufærdigt produkt.

Produktet er meget ufærdigt. Hyppige efter-kampscene fastfrysninger,
hop til skrivebordet, og musikken der laver 2 sekunders loop. Spillet
er for let, når heroes bliver magtfulde. Men det er ligesom tidligere
stærk fængslende, og jeg synes alt i alt at det er god, men noget
under min forventning. Håber at NWC snart kommer med en patch, både
til multiplayer, bugs og AI.

Fra : Mercenary

Dato : 11-04-02 22:14

"Rudbeck" <lars.rudbeck@forensic.ku.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> stærk fængslende, og jeg synes alt i alt at det er god, men noget
> under min forventning. Håber at NWC snart kommer med en patch, både

Har nu ikke haft nogen problemer med fast frysninger m.m.
Efter at have spillet et godt stykke tid vil jeg dog godt give dig ret i at
AI'en er dum somen dør.

/Merc.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 01-04-02 16:33

Dorthe Frederiksen wrote:

> Det er det sejeste jeg har prøvet - i hvert fald næsten - og hvis man kan
> lide III er IV i hvert fald en fantastisk fortsættelse.

Fantatisk er et stort ord, men jeg synes det er en udemærket
fortsættelse eller opdateret version om man vil.

Rent grafisk er det meget nydeligt selvom jeg gerne vil havde man kunne
bruge højrer opløsninger, men jeg kan godt forstå dem med en lille skærm
synes noget af grafikken er lidt lille.

Mvh

Bruno

PS. Multiplayer skal nok blive sjovt og så er det en fordel spillet kan
køre i et vindue.