Sky Cichlider
Fra : Jesper

Dato : 01-04-02 13:59

Hej NG,

Jeg har netop anskaffet mig et akvarie på 180 liter, hvori jeg har
cichilider fra Malwi (trawase 1 han + 2 hunner) samt et andet uidentificeret
par, ligeså fra Malwi.

I mit akvarie er der masser af huler opbygget af lavasten, (jeg ved godt det
ikke er helt passende) samt trærødder.

Mine fisk er dog meget sky, jeg kan faktisk ikke gå rundt i stuen uden at de
gemmer sig, HVORFOR?????. Jeg har før haft samme cihlider uden at disse var
sky.

Har nogen samme oplevelser eller er der noget jeg gør galt???

På forhånd tak

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-04-02 15:20

Jesper <6.esk@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:zPYp8.4142$567.299571@news000.worldonline.dk...
> [...]
var
> sky.
>
> Har nogen samme oplevelser eller er der noget jeg gør galt???

Der kan være flere årsager til at de er sky.
Jeg vil blot nævne dem der virker mest logiske lige her og nu.

Fiskene er lige kommet i akvariet, de skal lige have tid til at vend sig
til forholdene.

Antallet af fisk i akvariet er ikke stort nok! Mange gange kan man se at
hvis der er rigtigt mange
fisk i akvariet er de ikke sky, men hvis der kun er 2-3 par fiser de rundt
for at gemme sig.

Sidste mulighed, står akvariet så at du kaster skygge når du bevæger dig
rundt i stuen,
da fiskene ikke ser specielt godt, reagerer de på skyggen som var det en
stor fæl rovfisk.
På samme måde som andre dyr og fugle reagerer på pludselige skygger.
Det kan også skyldes at gulvet giver sig en smule når du går rundt, og de
vibrationer forplanter sig i
vandet.

Håber du får løst problemmet.

Carsten

Fra : Kurt Veile Jensen

Dato : 16-04-02 21:13

Jeg kan sige, at vi har også en del Malawi´er og de er bestemt IKKE bange
for skygger....vi kan ikke gå forbi akvariet, uden at fiskene følger os, og
det skyldes da sikkert fordi at du forbinder os med "mad".......altså at vi
fodrer dem........de er faktisk så "tamme" at de kan fodres med
hånden........selv vore sugemaller, - optil 15 cm, - er så tamme, at de
lægger sig på ryggen og bare venter på at vi "putter" mad ned i munden på
dem, som vi i øvrigt kan røre ved med vore fingre.........rimeligt sjovt vil
jeg sige.........men Malavi´er er bare dejlige.....

mvh

veile@email.dk