dominerende
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 01-04-02 10:41

Hejsa, og glædelig påske

Som nogen nok ved har jeg er Dansk/Svensk gårdhund som hedder Nicki. Nicki
er nu 14 mdr.
Han er begyndt (meget) at dominere andre hund, og især hvalpe, hvilket er
rigtig irreterende, hvad kan vi gøre for at få han til at holde op.
I går på vores tur i Søndermarken var han helt oppe på poterne, så det endte
med at vi måtte tage ham i snor igen, og gå. Det er jo også synd at han ikke
kan løbe løs sådanne steder, bare fordi han (bare) vil vise hvem der
bestemmer, hvad gør vi?

Mange påske hilsner fra

Bolette

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-04-02 17:42

I går fra ham, når han spiller op.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 01-04-02 18:31

> I går fra ham, når han spiller op.

Jamen, jeg kan da lige se en ballade vi vil får ved ikke at gøre noget ved
vores hund af de andre hundeejer.

Og en anden ting, vi prøvede faktisk at gå, efter vi havde hentet ham, men
han vendte bare om, og løb derhen igen.

Normalt kommer han når vi kalder, når vi er ude at gå med ham, det er kun
her på det sidste ørene svigter på ham

Bolette

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-04-02 21:49

> Jamen, jeg kan da lige se en ballade vi vil får ved ikke at gøre noget ved
> vores hund af de andre hundeejer.

Du skal reagere så tidligt, at der ikke sker noget.

> Og en anden ting, vi prøvede faktisk at gå, efter vi havde hentet ham, men
> han vendte bare om, og løb derhen igen.

I skal gå uden hund evt gemme jer, I kan lige nævne hans navn for, at han
skal lægge mærke til, I går. Er han helt alene om at klare "modstanderen" er
han knab så modig.

> Normalt kommer han når vi kalder, når vi er ude at gå med ham, det er kun
> her på det sidste ørene svigter på ham

Japp han er i puberteten, en periode hvor bl. a. dominans skal prøves af.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 02-04-02 06:54

Hej

Det var da nogle kedelige råd at gi' for jeg ville da ikke lade en
hund i puperteten spille op overfor andre hunde, da det da helt
sikkert kunne ende i et voldsomt slagsmål! - samtidig lærer du den at
den er sin egen fører, noget der vist ikke kan ende helt så
godt...(specielt hvis det er en usikker hund den møder, så får den
stakkels hund jo en dårlig oplevelse og vælger angreb - og hvor er du
så for din hund som fører! - gået længere væk fra den, god leder!)

Det man burde gøre er at lave mange lederskabsøvelser og lære hunden
at det altid er føreren der går først og giver tilladelser til bl.a.
at hilse, og samtidig lære hunden at føreren er det mest spændende der
findes, ligegyldig hvad der sker, ha' guffer og legetøj med som vinder
hundens opmærksomhed væk fra det at der er mulige "bankekandidater" -
så den glemmer at den behøver at vise hvor stærk den er.

Det der også kan være svært at afgøre er om den egentlig er dominant
(er meget få der rent faktisk er det) eller den er usikker, netop at
den vælger hvalpe gør at jeg kunne tvivle på dominant adfærd, jeg har
selv en hund der startede den adfærd på hvalpe og blev vurderet
dominant af flere, men det modsatte var tilfældet, så jeg kan råde dig
til at læse bøger om adfærd og se alt hvad du kan af video om ulve,
det var noget der hjalp mig til at hjælpe min hund, der idag kan gå
blandt andre uden at behøve at vise kræfter (er også en hanhund)

Disse øvelser er noget der tager tid at indlære, men de er bare noget
så effektive - jeg har idag 2 hanhunde der ingen problemer har med at
lystre på mine mindste vink, ligegyldig om der er andre der spiller
op..det kan dog betyde snor på i en periode, men når man har kontakten
og lederskabet på plads, kan de uden problemer gå løs igen..og så vil
jeg lige sige at konsekvens jo er ret vigtigt når man skal lære hunden
om hvem det er der bestemmer - dvs kommer hunden ikke 1. gang der
kaldes...tja, at hente hunden og jeg gør som hunde moderen ville -
tager fat i nakken og knurrer ad den, derefter en glad lokkende stemme
- "kom og se hvad jeg har" - det er vildt effektivt, og hunden lærer
at du er 100% god fører og til at stole på, hvis du gør det samme hver
gang, ved godt at det er en stor hvalp, og tålmodighed kræves, men det
kommer positivt ind igen når tiøren falder hos den

Håber dette var noget I kunne bruge og held og lykke med det!

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-04-02 19:25

Hej Jeanette

Det kan godt være du ikke bryder dig om mine råd, men jeg har altså brugt
den taktik på både dominerende rottweilere, en bange dværgschnauzer, og en
"halvdominerende" gårdhund. Og ingen af mine egne hunde har nogensinde været
i slagsmål.

Grunden er, at hunden følger sin flok, og når "flokken" fjerner sig, må den
altså følge med, den har så ikke "tid" til slagsmål. Den ved også, at den
ikke kan regne med "opbakning" af flokken, for den er jo gået.

Det er klart, at står hundene allerede overfor hinanden og provokerer
(prøver kræfter på psykisk plan) er det vanskeligere, men selv i den
situation virker det at løbe væk fra hunden. Over for nogle hunde er man
nødt til at sige mærkelige lyde, mens man løber, for at påkalde hundens
opmærksomhed.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 03-04-02 07:46

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message news:<6Cmq8.7044$iY5.369428@news010.worldonline.dk>...
> [...]
> situation virker det at løbe væk fra hunden. Over for nogle hunde er man
> nødt til at sige mærkelige lyde, mens man løber, for at påkalde hundens

Hej igen

Ja jeg er helt med på hvad du mener for dine hunde, men hvad med de
hunde du lader være "prøveklude" for dine hundes provokationer? - hvad
hvis dine hunde så er med til at give andre hunde dårlige
erfaringer,netop ved at stå og vise kræfter overfor en usikker hund,
jeg kan sige at det ikke er særlig sjovt for den fører der skal rette
op på noget der er foresaget af andre hundes dårlige adfærd fordi
deres ejere ikke ved bedre...forstår du nu hvad jeg mener??

Jeg har nemlig ofte været ude for den situation du beskriver, og idet
føreren løber væk, tja...hovsa så blev min hund overfaldet, som jeg
iøvrigt havde haft i snor netop for at lære ham han ikke behøvede at
være usikker tæt ved/bag ved mig (for jeg beskytter ham jo)...så jeg
synes ikke om taktikken du bruger, da det kan skabe problemer for
modpartens hunde...men da flot at det virker på dine hunde og at du
bruger andres hunde som prøveklud...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 03-04-02 08:43

> [...]
> synes ikke om taktikken du bruger, da det kan skabe problemer for
> modpartens hunde...men da flot at det virker på dine hunde og at du

Ja du har helt ret .. lige netop den situation Nina beskriver er det
vi der har en usikker hund frygter mest af alt .. og selv om Nina
ellers plejer at have mange gode forslag synes jeg ... det forslag
hun her lægger frem er meget lidt hensynsfuldt overfor andre
hundeejere ... i al fald ikke noget jeg ville byde andre hundeejere at
stå model til .. og netop en adfærd der udvises ved at forlade hunden
er det jeg bebrejder mange hundeejere ..

Smil fra Ami

Fra : Nina El Falaki

Dato : 03-04-02 11:58

Hvis du bliver ved din dominerende hund eller nærmer dig den, tror den, den
har opbakning fra flokken, og jo større risiko er der for slagsmål. Især
hvis man skynder sig hen til sin hund, kan man være sikker på slagsmål.

Da jeg fik min første dværgschnauzer, boede jeg på indre Nørrebro, et sted
med virkelig mange hunde, der bruges som potensforlænger. Fra min hund var 8
uger, fik han lov til at klare sig selv over for alle "børsterne", og der
skete ALDRIG noget, jo det hændte, at han rullede hen ad stien, men det
påvirkede ham ikke, og som voksen var han den mest dominante hund, jeg har
haft.

Selv om han var dominant som voksen gav det heller ikke problemer for andre
hunde, da han kun provokerede mere dominante hunde, de andre var der jo
ingen grund til at provokere. Det betød, at jeg aldrig kunne stå og
hyggesnakke med hanrottweilerejere, der var jeg nødt til at gå. (en
rottweiler kan jo tage en ret stor bid af en dværgschnauzer)

Jeg tror at mange hunde har problemer med andre hunde, fordi de ikke har
fået lov til at klare sig selv fra de var helt små hvalpe.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 04-04-02 06:19

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message news:<29Bq8.7234$iY5.406041@news010.worldonline.dk>...
> Nina El Falaki
> Feca Somali & Bengal Cats
> E-mail: cats@feca.dk
> http://www.feca.dk

Hej igen nina

Det første du skriver "Hvis du bliver ved din dominerende hund eller
nærmer dig den, tror den, den har opbakning fra flokken, og jo større
risiko er der for slagsmål. Især hvis man skynder sig hen til sin
hund, kan man være sikker på slagsmål. - her vil jeg sige at hvis du
havde været opmærksom nok og stoppet din dominante hund inden den var
smuttet hen til en anden hund, ville modpartens hund ikke føle en
provokation, igen handler det om at være en forudseende god
fører/leder for sin hund - iøvrigt har jeg selv en total leder hund,
så jeg ved også hvad det handler om med de dominante hunde, jeg
besidder 2 hanner der er i hver sin ende af skalaen..

Min holdning er at hunde IKKE skal klare sig selv da de netop ikke er
egne ledere - det er MIG der bestemmer i min flok, og jeg vil ikke ha'
de selv skal overveje om de skal slås eller irrettesætte andre hunde -
det er dit job som leder...

Havde jeg gjort som du med min dominante hund, ville han havde været
en hund der hele tiden skulle bevise han var stærkest, både overfor
andre hunde, men også dig på et senere tidspunkt, noget min opdrætter
lærte mig fra start ikke var et positivt træk

Det næste du beskriver "Det betød, at jeg aldrig kunne stå og
hyggesnakke med hanrottweilerejere, der var jeg nødt til at gå"
,bekræfter det jeg selv lige har skrevet ovenover..din hund accepterer
nu ikke at andre måske er ligeså stærke eller stærkere end ham, og vil
lade det komme an på en prøve, havde din hund aldrig fået lov at vise
hans styrke, ville du kunne lade ham være sammen med andre hanner
ligegyldig rang, uden nogen provokerer, dette kan jeg med min nu...

Og til dette "Jeg tror at mange hunde har problemer med andre hunde,
fordi de ikke har fået lov til at klare sig selv fra de var helt små
hvalpe" - kan jeg sige at det ofte netop er derfor de har/får
problemer, da de har skulle tage beslutninger de ikke har været klar
til for tidligt, og så er der jo dem som er blevet overfaldet af andre
hunde, hvor der ikke har været en ansvarlig fører i nærheden til at
stoppe dette. - som jeg før har nævnt med usikre hunde, er det en
katastrofe for dem at blive provokeret af andre hvis de netop oplever
løse hunde der kommer buldrende imod dem, uden fører i nærheden..

Og til slut med de hunde der er usikre forværrer du situationen ved at
lade dem klare sig selv, disse har der ret dårligt med at skulle tage
beslutninger, jeg har selv erfaret det med min egen, og har aldrig
haft en hund mere i balance efter jeg har lært at læse ham og forstå
de signaler han sender, og har derved også lært at læse andre hunde,
hvor føreren faktisk misforstår deres hund totalt, og måske skulle du
tænke over om ikke dine hunde har lært mere at læse dine signaler mere
end du har lært deres...er ikke negativt, men bare en tanke jeg selv
har måtte vende, da jeg skulle hjælpe egne hunde...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-04-02 16:15

> [...]
> smuttet hen til en anden hund, ville modpartens hund ikke føle en
> provokation, igen handler det om at være en forudseende god

I mit andet indlæg skrev jeg "Du skal reagere så tidligt, at der ikke sker
noget." Så her er vi vel enige

> [...]
> egne ledere - det er MIG der bestemmer i min flok, og jeg vil ikke ha'
> de selv skal overveje om de skal slås eller irrettesætte andre hunde -

Netop, derfor vil der ingen slagsmål blive, når du (floklederen) går.

> [...]
> andre hunde, men også dig på et senere tidspunkt, noget min opdrætter
> lærte mig fra start ikke var et positivt træk

Det er ret interessant, at jeg netop har gjort den modsatte erfaring.

> [...]
> hans styrke, ville du kunne lade ham være sammen med andre hanner
> ligegyldig rang, uden nogen provokerer, dette kan jeg med min nu...

Se nu kunne han være sammen med langt de fleste hanner. Desuden er problemet
jo dobbeltsidigt, når den anden dominante hund spiller op, er det meget
svært at få din egen dominante hund til ikke at vise dominans, men hvis du
går er der ingen problemer. Desuden kan jeg ikke se noget grund til at skabe
konflikter mellem mig og min hund, når problemet let kan løses ved, at jeg
går.

> [...]
>
> Og til slut med de hunde der er usikre forværrer du situationen ved at
> lade dem klare sig selv, disse har der ret dårligt med at skulle tage

Det er rigtigt, den bange hund jeg havde, reagerede helt normalt over for
andre hunde, men var bange for alt andet. For at afstive hans selvsikkerhed
måtte jeg lade ham træffe mange beslutninger selv fx hvad vej han skulle gå,
når snoren var kommet forkert rundt om lygtepælen, hvordan han overvandt
frygten for at gå ned af en 50 cm høj jordbunke osv.

> [...]
> end du har lært deres...er ikke negativt, men bare en tanke jeg selv
> har måtte vende, da jeg skulle hjælpe egne hunde...

Du har ret, det er en nærliggende tanke, som desværre gælder for utroligt
mange hundefolk, men jeg har altid kunnet forudse situationer, næsten før
hunden, og har derfor kunnet undgå mange ubehageligheder. Jeg har ofte
chokeret andre, når vi gik tur med vore hunde, og bedst som vi snakkede og
*koncentrerede* os om samtalen, har jeg råbt: "Siffen, kom" De andre
hundeejere havde slet ikke opdaget, der var andre i skoven.

Jo jeg har haft en hund der som 4 mdr blev overfaldet i vores egen have af
naboens hund, efter det skabte min hund sig, hvergang den så en hund i det
fjerne, men den gjorde ikke noget, det var ren usikkerhed. Jeg tog så en
hund (og ejer) ad gangen, og lærte dem at han ikke gjorde noget. Det
interessante var, at hundene aldrig misforstod ham, men det gjorde ejerne.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Nina El Falaki

Dato : 03-04-02 11:46

Hej Jeanette

Jo hurtigere ejeren reagerer jo bedre virkning har det. Jeg bruger ikke
andres hunde som prøveklud, jeg forhindrer, at der sker noget.

Man kan selvfølgelig møde ikke helt normale hunde, men enhver normal hund
reagerer på den anden hunds dæmpende signaler.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 04-04-02 06:29

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message news:<6_Aq8.7230$iY5.405735@news010.worldonline.dk>...
> [...]
>
> Man kan selvfølgelig møde ikke helt normale hunde, men enhver normal hund
> reagerer på den anden hunds dæmpende signaler.

Hej endnu en gang *S*

Jeg kan ikke se hvordan du hindrer der sker noget, for modpartens
hund, du er jo løbet væk? - den hund din hund har udset sig er
rædselslagen, og er det en hund der er blevet "uskyldig" (dvs. at
overfalds kandidaten er kommet flyvende fra nowhere)overfaldet,
hvordan tror du så dens signaler vil være?? - ikke særlig dæmpede, da
den jo har lært tidligere at det bedste er at angribe først og her er
det du så ikke er så sød ved den fører der står i den situation, for
denne forsøger at undgå netop sådanne optrin ved ikke at lede sin hund
derhen, og havde du så haft kontrol med din, først, tja så var dette
ikke
opstået,vel?

Prøv nu at sætte dig i modpartens situation og vær ansvalig ejer og
ikke kun se det hele fra egen side, hvis flere gjorde sådan var der
færre uheldige episoder med hunde ude af kontrol og ufen for ejerens
rækkeevne...

Mange smil fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Nina El Falaki

Dato : 04-04-02 16:17

Nej den anden hund bliver netop ikke rædselslagen, for når jeg løber væk,
løber min hund altså med.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 05-04-02 06:15

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message news:<x2_q8.10322$iY5.468291@news010.worldonline.dk>...
> Nej den anden hund bliver netop ikke rædselslagen, for når jeg løber væk,
> løber min hund altså med.
>
> --
> Nina El Falaki
> Feca Somali & Bengal Cats
> E-mail: cats@feca.dk
> http://www.feca.dk

Hej igen

hvordan kan du vurdere om den anden hund ikke bliver bange??? - jeg
har stået i den beskrevne situation du nævner flere gange med min
usikre hund, og hver gang skal jeg starte forfra i at hjælpe min hund
op i et tillidsniveau så han er til at arbejde med igen...

Når hunde der er usikre bliver udsat for den oplevelse, har de mere
travlt med at se hvad der sker omkring dem, (hvor det næste "angreb"
kommer fra) - så tro mig du GØR faktisk den anden hund skade ved at
gøre som du beskriver...

mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Nina El Falaki

Dato : 05-04-02 15:27

> Hej igen
>
> hvordan kan du vurdere om den anden hund ikke bliver bange???

Fordi jeg kan læse hunden, og ud fra den andenhunds reaktioner bagefter, de
har altid leget fint sammen umiddelbart bagefter. Mødte vi hunde, erfaringen
sagde mig ville give problemer, kom min hund slet ikke i nærheden af denne
hund, før jeg løb. Du tror vel ikke for alvor, at jeg lod mine hunde tryne
andre hunde, inden jeg løb væk.

> [...]
> usikre hund, og hver gang skal jeg starte forfra i at hjælpe min hund
> op i et tillidsniveau så han er til at arbejde med igen...

Ked af at skrive det: Men tror du ikke, du gør din hund mere hjælpeløs, end
den i virkeligheden er? På mig virker det som om, du gør alt det, hunden
selv burde gøre. Kun ved at lade hunden slev finde ud af en masse
siruationer, kan den oparbejde selvtillid.

Jeg fatter ikke en lyd af, at du skal hjælpe din hund med at få tillid. Har
din hund tillid til dig, kan du arbejde med ham lige så snart den "farlige"
situation er overstået, faktisk er det den bedste måde at aflede hundens
opmærksomhed fra noget skræmmende.

> [...]
> travlt med at se hvad der sker omkring dem, (hvor det næste "angreb"
> kommer fra) - så tro mig du GØR faktisk den anden hund skade ved at

Ikke hvis den usikre hund har tillid til dig som flokfører, så søger den hen
til dig og lader dig overtage føringen.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 10-04-02 12:42

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> wrote in message news:<0pir8.10968$iY5.517853@news010.worldonline.dk>...

> [...]
> opmærksomhed fra noget skræmmende.
> >
> Ikke hvis den usikre hund har tillid til dig som flokfører, så søger den hen

-Det er jo det jeg har forsøgt at forklare tidligere; hunden har pga
overfald fra andre hunde der har været ude af kontrol, mistet tilliden
til at jeg var en god fører fordi jeg ikke tidligere har været
opmærksom nok, dette har jeg nu rettet på og hunden kan nu igen gå løs
og uden at være bange fra hvor angrebet NU kommer fra...Så nu er den
lang om længe nået til det du omtaler og søger mig, men det er jo
netop den mellemliggende periode hvor en fører skal arbejde meget med
den hund(for igen at opnå førerstatus,ok), og er det en fremmed hund
du møder,KAN du jo ikke vide om det er en hund med
usikkerhedsproblemer, vel?

-Så du har netop misforstået at det jeg har forsøgt at forklare er at
hunden jo IKKE har haft tilliden, og jo jeg har brugt aflednings
manøvre, og det tog 2 år at få rettet fuldt op på tillidsbruddet...så
jeg er med på at det handler om at hunden HAR tillid til dig, men hvad
når den IKKE HAR og du så skal arbejde dig hen imod den FÅR det
igen....tro mig så hjælper det IKKE at lade den klare situationer den
før har været i selv uden hjælp....det lærte jeg de første 2 år af
dens læretid, efter mange (og samme gode råd fra div konsulenter og
behandlere)som dem du prøver at give her...

NU har jeg en hund der godt kan selv igen, men det jeg prøver at få
dig til at forstå er fra der hvor man skal arbejde for at få hundens
tillid til der hvor den har det ...ikke før ikke efter men
mellemtiden, det er sg her at det kan være svært at læse hunden når
den agerer dominant men IKKE ER det....

Håber jeg har forklaret mig bedre denne gang - og beklager hvis
det ikke helt var klart før...

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-04-02 16:46

Hej Jeannette

Jo tror nok, jeg forstår dig, jeg har dog aldrig selv været i den situation,
at min hund har mistet tilliden til mig, så det er nok der jeg ikke helt
forstår dig.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 11-04-02 06:45

Hej igen

Jeg tænkte nok at det var her vi misforstod hinanden - men det er
ret svært når man har en sådan hund og de som har oplevet deres hunde
blive overfaldet i en ung alder, har vist samme problem som
jeg...derfor kan det være svært for andre at sætte sig ind i at man
næsten går i sort når der kommer en fremmed hund løbende i stor fart
mod ens hund, for i den periode hvor du prøver at vinde tilliden
tilbage er den ret følsom for dårlige/lignende oplevelser fra
tidligere overfald...så det var derfor jeg prøvede at skrive sådan til
dig tidligere, så du kunne se det lidt fra "modhundens" side..

Mange hilsener fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 01-04-02 19:07

Der er mange der kastrerer hanhunde for at undgå dominans men det skal
helst gøres inden den når at udvikle for mange "dårlige" vaner

On Mon, 1 Apr 2002 11:41:08 +0200, "Bolette Nielsen" <Bobo@kimj.dk>
wrotd:

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 02-04-02 13:02

Hej igen

Dette synes jeg lyder som endnu et dårligt råd, da det ikke hjælper at
undgå dominans, hvis det nu ikke er dominans, men usikkerhed der får
hunden til at reagere som den nu gør - og det med de dårlige
vaner...handler igen om at lære at forstå sin hund og normalt siges
det at en hund skal kastreres inden den når at fylde 2 år, da de her
ved hvad de selv indeholder og har man ikke "vundet" deres tillid her,
tja, så mener den at den selv har vundet og er i lederpostition - er
det hvad du mener er de "dårlige vaner"?

Et generelt godt råd er vist at lære at læse sin hunds signaler og
reagere på disse, ved at bruge ens sunde fornuft og tænke lidt som en
ulveleder ville ha' gjort, herved har man gode chancer for at vinde
tillid og være en god hundefører.

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-04-02 13:19

> [...]
at
> undgå dominans, hvis det nu ikke er dominans, men usikkerhed der får

Super svar .. alt alt for ofte bliver usikkerhed forvekslet med
dominans .. den genbrugshund jeg har nu er netop et produkt af
forveksling mellem usikkerhed og dominans .. og det sørgelige er at
selv min hundetræner i dch forvekslede de to ting .. så heldigvis
kender jeg et par hundepsykologer der kunne/kan bakke mig op og være
med til at opbygge tøsens sikkerhed .. rart at læse dit indlæg

Smil fra Ami

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 03-04-02 07:33

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote in message news:<a8c7q9$vru$1@tux.netsite.dk>...
> [...]
> kender jeg et par hundepsykologer der kunne/kan bakke mig op og være
> med til at opbygge tøsens sikkerhed .. rart at læse dit indlæg

Hej igen

Tak for det, rart at der er flere der har erfaringen med de usikre
hunde, der bliver bedømt dominante - og godt du har prof. hjælp, jeg
søgte også hjælp med min hund, men fik desværre ikke gode råd fra
flere prof konsulenter, jeg tror at hvis man ikke har kendt til en
hund selv, med disse problemer, er det oftest "nemmest" at vurdere
dominans som problem da deres adfærd jo efterligner dette meget tæt
frem for usikkerhed.

Jeg har selv lært alt hvad jeg ved nu med min hund og har måtte stole
på egne instikter og brugt meget tid på at lære om adfærd både med
egne hunde og ulve, og mener nu at ha' opbygget en god portion viden
så jeg kan hjælpe andre i at lære at se forskellen på dominant adfærd
og usikkerhed - de er meget få hunde der ER dominate og disse er IKKE
slagsbrødre, de undviger faktisk andre provokerende emner, og går kun
ind i slagsmål hvis de bliver angrebet selv - skal dog lige sige at
dette ikke gælder i opvækst perioden, da de jo her prøver kræfter med
både fører og andre hunde...

Godt at du har hjælp ved hånden, det er nødvendigt med de usikre
hunde, held og lykke med det!

Smil igen fra

Jeannette Svensson/asko

Fra : Twixi

Dato : 01-04-02 22:54

Hej!
Her er vist lige en samtale som jeg har lyst til at "blande" mig lidt i. Ser
I, jeg er ejer af en yorkshire terrier som bliver to år her til juni. Udover
ham har vi 4 katte. Den ældste tør han ikke gøre noget ved, for hun er 13
år, og har været her altid. Så har vi to på lidt over et år som er hhv.
steriliseret og kastreret. Hankatten kan virkelig ikke gå i fred for hunden,
da han ustandselig vil parre sig, hunkatten gør han ikke noget med. Så har
vi en lille miv på 4 mdr. som virkelig også får tur når han kan komme til
det - iøvrigt også en lille han! Hvad pokker skal jeg dog gøre for at få alt
det "bolleri" stoppet, for det her er hjemme, og der kan jeg jo ikke bare
vende om og gå, for her føler han sig jo MEGET hjemme. Jeg har prøvet at
skælde ud! - hjælper ikke!! så har jeg prøvet at adskilde dem, men det synes
jeg også er synd, for de er jo vant til alle sammen at være sammen med os.
Jeg aner snart ikke mine levende råd, og håber virkelig at èn af jeg har en
løsning som evt. duer.
På forhånd tak.
Mange venlige hilsner fra Kirsten Olsen

www.pelsvaerkstedet.dk

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 05-04-02 06:25

"Twixi" <120102201977-nospam@mail.tele.dk> wrote in message news:<3cab53d0$0$78773$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> Jeg aner snart ikke mine levende råd, og håber virkelig at èn af jeg har en

Hej

Jeg har selv haft 2 katte med mine hunde, uden problemer, dog skal
siges at min yngste hund ogs prøvede at "pinge" på min ene kat - jeg
stoppede det ved at være yderst konsekvent, dvs NEJ HVER GANG den
prøvede, det holdt hårdt men det lykkedes, jeg måtte dog ha' fat i
nakken et par gange... Og du kan evt give den noget den kan li' at
lege med i stedet, sådan at du afleder dens opmærksomhed, for den
prøver at finde sin plads i din flok, og det er faktisk vigtigt at DU
bestemmer hvor du vil ha' den for den lyder som en mellem hund i
rang....dvs ingen beslutninger skal foretages af din hund...

Og så lige en ting mere, at noget er "synd" for dyr er fordi man
tillægger dem menneskelige følelser og egenskaber...hvis det kræver at
hunden i en periode er i et større aflukke eller bur, tja så er det
hvad der skal til....de har det faktisk ofte bedst når de har et sted
de ved er "sikkert" ...

Håber det kan bruges...held og lykke med det!

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 06-04-02 09:53

Hej Jeanette

I følge det jeg ved om hundeadfærd, synes jeg, at det er en forældet
opfattelse af lederskab og flokliv du præsenterer her i gruppen. I følge
mine kilde siger ulveforskere og de få studier af hunde, der finder, at en
ulve- og hundeflok fungerer langt mere demokratisk. Der findes en leder, men
han/hun er på ingen måde enerådende og altbestemmende. Flokmedlemmerne har
forskellige roller at spille - og hvis de er bedre til noget end andre, så
er det dem, der går forrest. Men jeg er da meget nysgerrig efter at få at
vide, hvilke kilder din viden bygger på.

Følgende bygger på den svenske etolog Lars Fälts syn på lederskab:
Lederskab er et adfærdsbegreb, som har at gøre med det sociale liv i
flokken/familien og forholdet mellem flokmedlemmerne. I en ulvefloks
dagligdag har lederskabet en meget vigtig funktion. Flokkens aktiviteter
skal nemlig samstemmes. Ulvene skal for eksempel hvile på samme tid, så alle
er friske, når de skal på jagt. Hvis kun halvdelen af flokmedlemmer er
udhvilet til jagten, er der en stor risiko for, at jagten mislykkes. Denne
adfærd ses meget tydeligt hos vores hunde. Når hvalpen er omkring 6-9
måneder, begynder den at afstemme sit aktivitetsniveau med resten af
familiens. Når vi er aktive, er hunden også aktiv. Når vi hviler, gør hunden
det også.

De vigtigste lederegenskaber er at sætte elementære grænser, at tage
initiativer til aktiviteter og afslutte dem og holde ro i flokken. I
ulveflokken ses dette tydeligt under jagten, ved vandringer, og når ulvene
vågner efter at have hvilet. Her det oftest alfadyret, som tager
initiativet, men ikke altid. I en ulveflok er det nemlig ikke et og samme
individ, som tager alle beslutningerne.

Det enkelte individ gør kun, hvad der bedst kan betale sig for den. Hvis
floklederen finder ud af, at det bedst kan betale sig at følge et initiativ
fra et flokmedlem, som for eksempel er ekspert i at fange et bestemt bytte,
så gør den det. Forskellige medlemmer af flokken kan altså tage initiativet
i forskellige situationer. Lederen er dog den, som tager de fleste
initiativer. Alfadyret er ofte ældre og mere erfaren end de andre, og har
derfor større mulighed for at lede de andre til positive oplevelser.

En anden meget vigtig funktion for lederen - for ikke at sige et krav - er
at holde vagt og forsvare flokken. Lederen skal jage fremmed ulve, bjørne
o.l., der udgør en fare mod hvalpene, væk og skabe tryghed omkring sig. Så
er det, man kan spørge: hvor gode er vi mennesker egentlig til det? Vi lader
hunden være alene i haven og råber og skriger af den, når den gør af dem,
som passerer havelågen. Vi efterlader små hvalpe uden for butikkerne, mens
vi køber ind. Vi anskaffer os hunde, fordi vi er bange for at være alene
hjemme eller gå i mørket. Alt dette passer meget dårligt ind i vores rolle
som leder af flokken. Vi overlader et ansvar til hundene, som egentlig
tilhører os. SLUT

Ellers kan jeg anbefale bogen "Hunde eller ulv" - om ulve og hundes adfærd,
økologi og velfærd af biolog Hanne Helmer Jørgensen - den kan købes på
www.net-bog-klubben.dk eller du kan læse Hannes artikel om lederskab - Er
det dig elle rmig der bestemmer" i Jubiis nyhedsbrev, HundeNyt, nr.15 og 1,2
og 3 2002 http://nyhedsbrev.jubii.dk/arkiv/hund.asp

KH
Søs

Jeannette Svensson <asko1@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:f9242a90.0204042125.510fcbb9@posting.google.com...

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 09-04-02 13:40

"S? D. Jensen" <emma@email.dk> wrote in message news:<a8mcl4$1957$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> det dig elle rmig der bestemmer" i Jubiis nyhedsbrev, HundeNyt, nr.15 og 1,2

Hej søs

Lige kort til dette du skriver; "En anden meget vigtig funktion for
[...]

Intet af dette er noget jeg gør eller praktiserer - mine hunde er
ALTID sammen med mig, jeg lader dem ikke alene, undtagen når jeg er på
job, jeg råber/skriger ikke ad dem, jeg har ikke skaffet hund for at
den skal passe på mig, og jeg overlader ikke et ansvar til mine hunde
der er MIT.

Og min viden er bygget på dels at læse samtlige bøger jeg har kunnet
komme nær,(og bruge det jeg mente var relevant) og praktisk viden fra
egne hunde og alle andre jeg har mødt, samtidig har jeg set mange
programmer om ulve/adfærd fra bla. animal planet, jeg bruger min sunde
fornuft/instinkt og har åbentbart forstået at læse mere end to hunde
ret med den viden jeg har opbygget...så helt forkert kan den vist ikke
være...og sjovt nok har jeg mødt en del adfærdsbehandlere der rent
faktisk har vurderet hundes psyker meget forkert og derved skabt flere
og større problemer med hundene, så måske er der flere af dem der
tænker for meget og tillægger hunde flere menneskelige egenskaber end
godt er, det er efterhånden min vurdering, da jeg er nået længere ved
egen hjælp og handling når jeg har brugt min sunde fornuft og lært at
læse min egen usikre hund rigtigt..SLUT

Mange hilsener

Jeannette Svensson/asko

Fra : mus

Dato : 09-04-02 12:49

Hmmm har lige et spørgsmål. Du skriver hunde faktisk har det godt i
aflukkede bure/gårde fordi de her er på "sikkert" område, har jeg ret?
Hvordan hænger det sammen - er hunde ikke flokdyr??? Eller har jeg
misforstået noget? Selvfølgelig er man nødt til at lukke dem ind når de er
alene om det så er i en går eller i huset er vel ligegyldigt eller hvad.

Beklager jeg vidst i første omgang kom til at sende privat.

Fra : Jeannette Svensson

Dato : 12-04-02 11:02

Hej

Dette var hvad jeg svarede privat også...

Hej

Jeg skriver dette fordi at hvis det er en usikker hund, som det her
lyder som, så kan det hjælpe at den har et sted den ved er helt dens
egen, og give den lidt selvtillid, sådan at den ikke behøver tænke på
en evt rangorden, derfor..

Men jeg ville ikke vælge at lade en hund være i en hundegård...men et
bur hvis den skal være alene hjemme, hvis jeg er hjemme er jeg også
sammen med mine hunde, de er aldrig uden opsyn, med mindre jeg er på
job, men her er det så at et bur kan hjælpe hvis hunden er i en flok
hvor den er usikker, sådan at der ikke opstår konflikter uden jeg kan
gribe ind, hvis dette kræves..

Og grunden til jeg ikke ville vælge en hundegård ude i en have er at
her kan være andre katte eller andre dyr der kan genere hunden og
dette kan give yderligere konflikter...

Håber dette er svar nok, ellers skriv igen så skal jeg forsøge at
forklare bedre...

mange hilsener

Jeannette Svensson

<laila.nielsen@post.tele.dk>