arrayspørgsmål...
Fra : Steen Broelling

Dato : 01-04-02 06:28

Hej

Jeg har fået følgende til at virke, så jeg forstår det :)
Hiver en mængde data ud, hvoraf jeg så bl.a. kreerer en array() af
variablen $antal.

while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
$datoen = $row['datoen'];
$init = $row['initialer'];
$antal = $row['nummer'];
$kvali = $row['kvalitet'];

$nisse[] = array($antal);
}

print_r(array_values($nisse));

Ovenstående resulterer f.eks. et output som nedenstående (alt efter
inputtet):

Array (
[0] => Array ( [0] => 23 )
[1] => Array ( [0] => 1 )
[2] => Array ( [0] => 332 )
[3] => Array ( [0] => 1 )
)

Men nu er mine spørgsmål så:
1. Ovennævnte while løbes igennem 73 gange, og kun sjældent vil det
give et resultat (måske 10-15 output), men hvordan får jeg puttet et
rundt 0 ind i arrayen, hvis whilen ikke indeholder data!??
Så det f.eks. ser sådan ud:

Array (
[0] => Array ( [0] => 23 )
[1] => Array ( [0] => 1 )
[2] => Array ( [0] => 0 )
[3] => Array ( [0] => 332 )
[4] => Array ( [0] => 1 )
[5] => Array ( [0] => 0 )
)

Altså at der vil være 73 af ovenstående, uanset mængden af data!??

Spørgsmål 2:
Når jeg har puttet $antal i mit array, kan jeg godt finde ud af at
hente en value med f.eks. print_r(array_values($nisse[1][0])); - men
hvordan henter jeg samtlige values uden keys!??

Det er en lang smøre (spørgsmål) her på en højhellig påskemandag, men
jeg håber nogen har mod på et svar :)

MVH Steen Brølling
../mail strix@mail.dk
../usr/local/home http://www.broelling.dk
"pete sets the pace to anything..."

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-04-02 08:06

On Mon, 01 Apr 2002 07:27:53 +0200, Steen Broelling <strix@mail.dk>
wrote:

> [...]
>variablen $antal.
>
>while ($row = mysql_fetch_array($result)) {

Der er vel ingen grund til at lave $antal om til en array, der er jo
altid kun en enkelt.
Bruger du $nisse[] = $antal;
i stedet så kan du tilgå værdierne som $nisse[0], $nisse[1] osv.

Altså så print_r($nisse) ville blive:
Array(
[0] => 23,
[1] => 1
)

(Jeg kan ikke se nogen grund til at have en array med arrays i dit
tilfælge).
> [...]
>
>Array (
>[0] => Array ( [0] => 23 )

>Altså at der vil være 73 af ovenstående, uanset mængden af data!??

Brug f.eks en if som:
if ($antal == "") {
   $nisse[] = 0;
} else {
   $nisse = $antal;
}

> [...]
>hente en value med f.eks. print_r(array_values($nisse[1][0])); - men
>hvordan henter jeg samtlige values uden keys!??

implode() - ligger alle array-elementerne sammen til en streng.
foreach ()-loop hvis du vil løbe alle elementer igennem et for et.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Steen Broelling

Dato : 01-04-02 08:36

On Mon, 01 Apr 2002 09:06:14 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>(Jeg kan ikke se nogen grund til at have en array med arrays i dit
>tilfælge).

Nej det har du jo sådan set ret i! :)

>Brug f.eks en if som:
>if ($antal == "") {
>   $nisse[] = 0;
>} else {
>   $nisse = $antal;
>}

Hmm. Det lykkes desværre ikke. Jeg får kun de 4 $nisser hvori der er
en value. Altså når jeg prøver følgende:

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-04-02 09:19

On Mon, 01 Apr 2002 09:36:27 +0200, Steen Broelling <strix@mail.dk>
wrote:

>Hmm. Det lykkes desværre ikke. Jeg får kun de 4 $nisser hvori der er
>en value. Altså når jeg prøver følgende:

Hmm..
Hvis du så laver en

echo count($nisse);

efter dit while-loop, hvad siger den så?
Hvad hvis du bruger en

print_r($nisse);

i stedet for print_r(array_values($nisse)); som jeg så du brugte andre
steder.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Steen Broelling

Dato : 01-04-02 11:02

On Mon, 01 Apr 2002 10:19:04 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Hmm..
>Hvis du så laver en
>
>echo count($nisse);
>
>efter dit while-loop, hvad siger den så?

Printer "4" hvilket også er det den outputter. Det er lige som om den
ikke vil ha' noget at gøre med de records som er "tomme"!??

>Hvad hvis du bruger en
>
>print_r($nisse);
>
>i stedet for print_r(array_values($nisse)); som jeg så du brugte andre
>steder.

Det gir' nøjagtig samme resultat:
Array (
[0] =>23