gogool!
Fra : Michael Vittrup

Dato : 01-04-02 05:30

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-02 08:28

Michael Vittrup skrev:

>tallet gogool

Ahem ... "googol".

>det undrer mig bare hvad man skal bruge tal af den stoerrelsesorden
>til?

- Hvorfor klatrede de op på Mount Everest?
- Fordi bjerget stod der.

--
Bertel

Fra : Michael Vittrup

Dato : 01-04-02 21:56

Fra : Michael Vittrup

Dato : 01-04-02 21:58

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 01-04-02 10:39

In <Pine.GSO.4.21.0204010628120.7843-100000@ran.miba.auc.dk> Michael Vittrup <babyford@miba.auc.dk> writes:

>Davs derude,

>tallet gogool svarer til 10^100 og en gogoolplex til 10^(10^100) .. det
>undrer mig bare hvad man skal bruge tal af den stoerrelsesorden
>til? Udover at komme i Guinness rekordbog (og laegge navn til en bestemt
>soegemaskine...)

>Har de praksis anvendelse, overhovedet?

Jeg mindes at have set et bevis, hvor et tallet i stoerrelse-orden
10^300 optraadte. Det var en mindste kendte nedre-graense, for et-eller-andet.

/Martin

Fra : Jesper Petersen

Dato : 01-04-02 10:50

In <a899s0$j9m$1@news.net.uni-c.dk> tusk@daimi.au.dk (Martin Moller Pedersen) writes:

>Jeg mindes at have set et bevis, hvor et tallet i stoerrelse-orden
>10^300 optraadte. Det var en mindste kendte nedre-graense, for et-eller-andet.

>/Martin

Ja, se eks. http://mathworld.wolfram.com/SkewesNumber.html

/Jesper

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 01-04-02 17:16

Jesper Petersen wrote:

> Ja, se eks. http://mathworld.wolfram.com/SkewesNumber.html

Der er folk der fortsætter traditionen fra Archimedes' bog

http://mathworld.wolfram.com/ArrowNotation.html

De dér Ackermann-tal vokser ret hurtigt. Men hvis vi betegner det
n'te Ackermann-tal med A(n), så vokser følgen

0, A(1), A(A(2)), A(A(A(3))), A(A(A(A(4)))), ...

alligevel meget hurtigere.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 01-04-02 23:35

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> Der er folk der fortsætter traditionen fra Archimedes' bog
>
> http://mathworld.wolfram.com/ArrowNotation.html

Sødt. Det havde jeg ikke set før.

> De dér Ackermann-tal vokser ret hurtigt.

Hvilket (sammen med den rekursive definition)
gør dem populære, når man laver benchmarks.

http://www.bagley.org/~doug/shootout/bench/ackermann/

--
Jens Axel Søgaard