Vild hund
Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 30-01-01 22:43

Er der mon nogen der kan hjælpe os. Vores hunde bliver vildere og vildere.
Og vi gør os virkelig umage. Går til træning, læser bøger om emnet m.m.
Alligevel er de sidste 3, vi har haft, blevet værre og værre. Og hver gang
har vi sagt, at nu skal den lære, at opføre sig pænt Det går fint når vi er
alene. Men når der kommer gæster, er det helt gal. Så styrter Mille rundt og
er ved at vælte både os og gæsterne, hvis vi ikke har et fast greb i hende,
så hun er ved at kvæles. Folk bliver jo bange for sådan en hund. Nu er det
efterhånden blevet sådan, at hun er nødt til at være i sin kurv i
bryggerset, når der kommer nogen. Det er da ærgerligt. Er der nogen, der har
et godt råd?
Jeg skal lige sige, at når jeg kommer hjem fra arbejde, lægger hun sig
stille og roligt på ryggen og venter på at blive kløet, indtil jeg har smidt
jakken. Mille er en golden retriever på 7½ md. og temmelig stor til at flyve
sådan rundt.
Mvh. Margit

Fra : Søren Petersen

Dato : 31-01-01 15:08

Hvalpe har ofte, i opvækstfasen, perioder hvor de prøver alle mulige grænser
af (ja, min gør det stadig efter 2½ år, haha). Det kan sammenlignes lidt med
børns pubertet, hvor man har sin egen vilje, og bestemt ikke har lyst til at
lystre. Jeg har hørt kloge folk snakke om tre faser i opvæksten, jeg kan dog
ikke helt huske hvilken alder for hunden som er typisk, men jeg mener at de
plejer at have en periode omkring 7-8 måneders alderen. Denne påstand har
jeg dog ikke set dokumenteret, men min hund har haft flere af sådanne
perioder.

Sig til jeres gæster at de skal sige nej til jeres hund når den gør noget
som de ikke vil have (forudsat at den har lært ja/nej-kommandoen). Lad evt.
hunden ligge i sin kasse indtil gæsterne er kommet ind (det skal gøres
konsekvent og bestemt, og hvis det ikke virker, så luk hunden ind i et andet
rum indtil alle gæsterne er ankommet), og når de har sat sig, kan hunden få
lov til at hilse på dem. Min hund er stadig meget oppe at køre når jeg får
gæster, men han bliver i sin kasse (det har jeg også været meget konsekvent
med) indtil alle gæster er ankommet og de har fået sat sig ned.

Jeg ved godt at hunde altid får en skjult energi frem når der kommer nye
mennesker/hunde, men gå en tur med hunden, lav nogle øvelser med den så den
kommer til at mange af sine sanser, så den bliver træt.

Men gør alligevel gæsterne opmærksom på at I en gang imellem er nødt til at
snakke meget bestemt til hunden, så de er forberedt på det, så ved de også
hvad det drejer sig om.

Jeg siger ikke at I skal bruge vold, men jeg har haft succes med at snakke
meget bestemt til hunden, og hvis den har sprunget op af gæster har jeg
simpelthen taget fat i hundens nakkeskind og skældt ham ud (den metode er
der langt fra alle som er enige med mig i - men det har været effektivt for
mig, og jeg har kun behøvet at gøre det et par gange).

Men fat mod - jeg tror blot at det er en periode. Da min hund gjorde det,
var jeg også fortvivlet, men det blev bedre igen - giv det blot lidt tid.

Mvh. Søren Petersen

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 31-01-01 18:51

Søren Petersen <spet98@musik.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7%Ud6.1106$zw.5154@twister.sunsite.dk...
> [...]

> var jeg også fortvivlet, men det blev bedre igen - giv det blot lidt tid.

Tak for dine råd og trøstende ord. Jeg synes ellers også vi er konsekvente
og irettesætter hende. Ofte også hårdt (altså talen) og rusker hende i
nakkeskindet,
men hun opdager det overhovedet ikke. Det ser i hvert fald ikke sådan ud. Nu
håber vi så, det hjælper med tiden.
Mvh. Margit

Fra : R. Ilsøe

Dato : 01-02-01 01:00

> [...]
for
> mig, og jeg har kun behøvet at gøre det et par gange).

Metoden med nakkeskindet er helt normal for en hund. Hvis man observerer to
hunde sammen. Ofte en ældre og en unghund, vil man opdage, at den ældre hund
sætter den yngre hund på plads ved at ruske den i, eller vælte den rundt i
nakkeskindet og holde den om struben med munden... Den med at holde om
struben med munden bør vi dog nok overlade til andre hunde!:)

Det kan ofte se meget voldsomt ud når en ældre hund sætter en unghund på
plads. For os indgår det nærmest som en del af opdragelsen og jeg er ofte
blevet lidt rystet over den gamle (8 år, godt trænet jagthund, der ofte før
har opdraget på hvalpe og unghunde!)) hund's konsevente "på-plads-sætning"
men jeg har efter et stykke tid måtte konstatere, at det har hjulpet på
mange områder. Det er faktisk en af grundene til, at jeg så vidt muligt
opfordrer folk med overglade hunde at lade dem lege med lidt ældre, erfarne
hunde. Dog vil jeg lige minde på, at hunde kommunikerer på en anden måde end
mennesker, så derfor mener jeg ikke man bør gå længere end at ta' fat i
hundens nakkeskind. Vi har jo andre måder at vise vores overlegenhed end
hunde har.

Bare min holdning!:)

R. Ilsøe

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 31-01-01 19:05

Margit & Sv. Aa. Jensen <saaj@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:957c5q$qve$1@news.inet.tele.dk...
> Er der mon nogen der kan hjælpe os. Vores hunde bliver vildere og vildere.
> Og vi gør os virkelig umage. Går til træning, læser bøger om emnet m.m.
> Alligevel er de sidste 3, vi har haft, blevet værre og værre

Kan ikke lade være med at tænke på om I måske sørger for at hun bliver
aktiveret nok hver dag .. altså ikke bare den daglige motionstur der gerne i
alt skulle være på omkring 1½ -2 timer mindst. Træner du hende i hverdagen
også, lærer hende små "hundekunster" som f.eks rul, gå zig-zag mellem dine
ben ... , laver balanceøvelser (hertil er en væltet træstamme eminent eller
du kan bruge kanten rundt om en af legpladsens sandkasser ... i det hele
taget er en legeplads og skoven glimrende steder at aktivere en hund ..
naturen byder på en masse "ting" der kan bruges. Øver du kontaktøvelser med
hende ... osv i hverdagen?? En god mod at trætte hende på er også at servere
hendes mad strøet ud over græsplænen og så selv lade hende "arbejde" for
føden ... netop næsearbejder trætter rigtig meget .... så at lægge et spor
er også helt fint!!

Med venlig hilsen
Anne-Marie

--
der er ved at lave hjemmesidde på adr:
http://www.sanwoo.subnet.dk

Fra : Anders Vad

Dato : 02-02-01 07:19

Jeg mener at kunne erindre en udsendelse i "tossekassen" med en dygtig
problemløser fra England. Han besøgte en familie hvor hunden også
"stressede" helt af når der kom gæster. Han løste problemet ved at ignorere
hunden og forholde sig passiv indtil hunden var rolig. Så er bare vigtigt at
ALLE jeres gæster gør det samme. For hvis bare én af de besøgende viser
interresse i den hyperaktive hund, har de reelt belønnet den adfærd som I
ønsker at slippe af med, og så bliver træningsforløbet sat bagud.

Husk: Straf ændre ikke en uønsket adfærd permanent, det gør belønning af den
ønskede adfærd.

Mvh
Anders

Fra : Søren Petersen

Dato : 02-02-01 19:23

> Husk: Straf ændre ikke en uønsket adfærd permanent, det gør belønning af
den
> ønskede adfærd.

Det kommer da an på hvordan man udfører straffen. De gange hvor min hund har
hoppet op ad mine gæster, har jeg taget fat i nakkeskindet, samtidig med at
jeg har snakket meget bestemt - og det har da været temmelig effektiv. Til
gengæld er jeg helt enig med dig at så snart den udviser den ønskede adfærd,
så skal den have ros og belønning (også selv om at det er blevet en
almindelig ting for hunden at gøre dette)!!

Mvh. Søren Petersen