Stofa og firewall problem
Fra : Lucy

Dato : 31-03-02 23:59

Hejsa

Håber der er lidt hjælp at hente her. Stofa support kan/vil ikke hjælpe.

Hvis nogen har forstand på dette område - pleeeaaase læs dette igennem og
hjælp hvis I kan.

Jeg forsøger at sætte en Cisco Pix 501 firewall, for at beskytte min
lokalnet. Jeg kan dog ikke få det til at virke.

Opsætning:
- Yderst er selvfølgelig mit stofa modem
- Forbundet til min Pix 501.
- Outside på Pix har fået min Stofa IP adresse (kører med fast IP
192.168.x.x)
- Inside kører jeg med 172.16.10.0
Vil lige skynde mig at nævne, at jeg har ldit erfaring med opsætning af Pix
firewalls. Jeg regner ikke med at statiske router, access-lister/conduit
osv. burde være problemet (har vedhæftet config nederst).

Problem:
- Normalt kan jeg ikke logge på Stofa/Internettet
- Kan ping'e fra internt net til firewall
- Fra Pix (via hyperterminal) kan jeg hellere ikke komme i kontakt med min
gateway (kan pinge internt net, outside interface, men ikke min gateway
192.168.x.254)

- 2 gange er det pludseligt lykkedes for mig at komme i kontakt med
gateway'en og dermed logge på. Ser dog ikke ud til der er noget system
herfor. De 2 gange har jeg kunne logge af og på som jeg vil, reloade Pix,
slukke for kabel modem og stadig komme på nettet. Dagen efter er jeg dog
logget ud igen og kan så ikke komme på igen.

Forsøgt:
- Har forsøgt div. configurationer på Pix (selv om jeg ikke tror fejlen
ligger her)
- Slukket for modem i længere tid (for at opdatere MAC adresser hos
Stofa/modem)
- Haft en Pix 506 på for at se om min Pix var defekt.
- Sat min Pix på en fast forbindelse samt en ADSL forbindelse = begge steder
virkede den straks

Hvis fejlen skulle have noget med Pix at gøre kan jeg kun tro det har noget
med ARP timeout 14400 (4 timer) at gøre. Men igen, Pix'en burde jo opdatere
ARP ved f.eks. ping. Hvis jeg bruger sh arp så viser den både MAC på gateway
og internt net, så noget finder den da.

Er det et Stofa problem? Hvis ja, noget jeg kan gøre ved det?

Eller er jeg virkelig nødt til at skifte til ADSL (ville være noget trælst
da jeg har købt en forsyningsret og installation af Stofa for næsten kr.
10.000 - tja, og så gider de hos Stofa ikke engang at hjælpe!!!!)

Håber virkelig meget at nogen gider hjælpe mig, jeg er på bar bund.

På forhånd tak
Lucy

Pix configuration:
nameif ethernet0 outside security0
nameif ethernet1 inside security100
enable password xxx encrypted
passwd xxx encrypted
hostname pix
domain-name pix.local
fixup protocol ftp 21
fixup protocol http 80
fixup protocol h323 1720
fixup protocol rsh 514
fixup protocol rtsp 554
fixup protocol smtp 25
fixup protocol sqlnet 1521
fixup protocol sip 5060
fixup protocol skinny 2000
names
access-list outside_access_in permit icmp any any
pager lines 24
logging on
logging trap warnings
logging history debugging
logging host inside 172.16.10.100
interface ethernet0 10baset
interface ethernet1 10full
mtu outside 1500
mtu inside 1500
ip address outside 192.168.x.x 255.255.255.0
ip address inside 172.16.10.1 255.255.255.0
ip verify reverse-path interface outside
ip audit info action alarm
ip audit attack action alarm
pdm location 172.16.10.100 255.255.255.255 inside
pdm logging warnings 100
pdm history enable
arp timeout 14400
global (outside) 1 interface
nat (inside) 1 172.16.10.0 255.255.255.0 0 0
access-group outside_access_in in interface outside
route outside 0.0.0.0 0.0.0.0 192.168.x.254 1
timeout xlate 0:05:00
timeout conn 1:00:00 half-closed 0:10:00 udp 0:02:00 rpc 0:10:00 h323
0:05:00 sip 0:30:00 sip_media 0:02:00
timeout uauth 0:05:00 absolute
aaa-server TACACS+ protocol tacacs+
aaa-server RADIUS protocol radius
http server enable
http 172.16.10.0 255.255.255.0 inside
no snmp-server location
no snmp-server contact
snmp-server community public
no snmp-server enable traps
floodguard enable
no sysopt route dnat
telnet timeout 5
ssh timeout 5
terminal width 80

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-04-02 00:28

Mon, 1 Apr 2002 00:58:30 +0200, skrev "Lucy" <lucy@nomail.com>:

>Håber der er lidt hjælp at hente her. Stofa support kan/vil ikke hjælpe.

Det er ikke lige den rigtige gruppe, du har ramt.

Stofanet har ikke noget med xdsl at gøre.

Umiddelbart vil jeg mene, at du er bedst hjulpet i
news:dk.edb.sikkerhed eller evt. news:dk.edb.netvaerk.

med venlig hilsen
Knud
--
Er du i tvivl om hvilken nyhedsgruppe, du skal bruge?
Du kan læse alt om de forskellige grupper på