Han eller Tæve???
Fra : Michael Hovmann

Dato : 31-03-02 22:18

Vi er en familie på 2 voksne og en dreng på 11 år, som er begyndt at
snakke om at anskaffe sig en Rottweiler. Men vi er blevet lidt uenige om
det skal være en han eller en tæve..
Konen mener at tæven er ''lettere'' at have med at gøre i det daglige,
og mindre dominerende end hannerne.
Men manden mener at det skal være en han, da han mener der ikke er nogen
stor forskel på dem.
Vi ved godt at med hanner er der lidt flere ''dominanskampe'' med andre
hunde, men det er derhjemme i det daglige, vi er lidt uenige om hvad der
er bedst.

PS. Hvad med alderen. Kan man sætte en grænse for hvor gammel en Rotte
max må være når man køber den ???

Hilsen Michael

Fra : Pia

Dato : 31-03-02 22:52

Jeg tror nok der er rimelig bred enighed om, at hanner er mere
dominante/selvsikre/udfyld selv end tæverne lige netop når det gælder
rotter. Jeg har endda læst på flere kennelers websider at de ikke sælger
hanner til førstegangs-rottweiler-ejere, da jeg selv kiggede efter en (jeg
endte med en halv). Jeg kender også eksempler på at rottweileren bestemmer i
familien eller kun har respekt overfor et familiemedlem.

Den er desuden meget vagtsom og beskyttende, jeg har fx med min egen
halvvoksne han mødt en 1-årig rotte-han som gik fuldstændig amok på os med
de 2 små piger som luftede den slæbende efter sig på maven - formentlig
fordi den følte den skulle forsvare sin flok mod den grimme fyr som kom og
så smart ud (ja, min råber også højt, hvis de andre gør det). Heldigvis var
jeg lige ved min opgang og kunne slæbe kræet med ind.

Jeg mener, det er en tung sag for knægten på 11 at gå tur med, hvis den ikke
har respekt for ham.

Sådan er det naturligvis ikke altid, blot et par skrækhistorier. Snak med et
par opdrættere om det! Læs racebeskrivelsen, jeg tror faktisk det står deri,
kig på rottweilerklubbens hjemmeside.

Men det er jo en skøn hund, så held og lykke med det. Jeg synes blot du skal
prøve at respektere din kones ønske, hvis hun føler sig usikker overfor en
meget macho hund, så går det ikke godt, og hvor vigtigt er det så med en
hanhund? Hvis du alligevel ikke synes der er forskel, kan du vel lige så
godt få en tæve. Er de ikke seje nok? (morhunden til ovennævnte hanhund er i
øvrigt en led mokke som jeg aldrig ville komme ind til, hvis hun stod ved
havelågen - så vogte, det kan de godt)

:Pia

Fra : Claus

Dato : 01-04-02 07:20

"Michael Hovmann" <mh@smorumnet.dk> skrev i en meddelelse
> Vi er en familie på 2 voksne og en dreng på 11 år, som er begyndt at
> snakke om at anskaffe sig en Rottweiler. Men vi er blevet lidt uenige om
> det skal være en han eller en tæve..

Hej.

Når man forelsker sig i en race som Rottweileren, må man som det første gøre
op med sig selv om man kan tilbyde denne race nogle gode levevilkår.
Har man tid til træning, gider man træne , gider man bruge tid nok på den
hver dag osv. for hvis man ikke gør det , er det ret sikkert at man får
probelmer.
Rotten er en brugshund, 45 kg. muskler der skriger på at blive brugt, det
kræver daglig træning og det er ikke bare 5 minutters lydighed vi snakker
om, det er træning der stimulerer deres sanser. så medlemskab af en
brugshunde klub er et "must".

Hvis man vil træne til konk. er det nemmere at komme langt med en hanhund,
men en tæve er nemmmere at omgåes. Igen et spørgsmål at tage stilling til.
Jeg har set mange første gangs ejere, der har haft probs. med en hanhund men
det er der oxo flere der har problemer med den næste og den næste......det
kommer an på hvordan man behandler den, så igen er det en fordel at være
medlem i en brugshundeklub så man kan få noget vejledning.

Claus
Der har haft Rotter i over 20 år og undervist i Rottweilerklubben lige så
længe. ( Undskyld Nina )

Fra : ~*Jannie*~

Dato : 01-04-02 09:06

Min erfaring (ikke med rotweiler) siger at der ikke er forskel i dominant
eller andet det kommer and på det enkelte indived. Altså der findes
dominante tæver/hanner og ikke dominante tæver/hanner. Jeg ville ikke kikke
på køn hvis i er ligeglad men på den enkelte hund. Desuden også tænke meget
over hvad Claus sikriver!

PS: Hvorfor undskylder du Claus til Nina?

Jannie

Fra : Claus

Dato : 02-04-02 14:02

"~*Jannie*~" <lolistanomail@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> PS: Hvorfor undskylder du Claus til Nina?
>
> Jannie

Hej.

Fordi at Nina ikke kan li' at jeg oplyser om mit erfarings grundlag.
Hun mener at jeg ikke nødvendigvis ved mere om hunde end en der har haft
hund i et år..

Claus
Der har trænet brugshunde i mange år , haft mange hunde med brugs prøver og
hjulpet endnu flere til at bestå sine brugs prøver.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-04-02 19:34

Hihihi, Claus

Du har vel en eller anden uddannelse som træner?

Det, jeg ikke mener har betydning, er, om man har haft hund i 50 år. Det er
klart at man kan lære meget på 50 år, men desværre har jeg mødt mange med
"100 års" erfaring, som stadig ikke vidste noget som helst om hunde, de
kunne ikke engang aflæse deres egen hund.

Også som uddannet træner kan man sidde fast i gamle forstokkede holdninger
og meninger.

Jeg mener ikke, det siger ret meget om folks dygtighed, hvor mange års
erfaring de har. Det der tæller er, om de har udviklet sig, har lært at læse
hunde. A kan have udviklet sig mere på 3 år end B på 80 år.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Claus

Dato : 02-04-02 20:52

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
læse
> hunde. A kan have udviklet sig mere på 3 år end B på 80 år.

Hej Nina.

Og efter de menings udvekslinger vi har haft her gennem tiden, mener du vel
at jeg er B...

Claus
Der har været på så mange kurser gennem tiden, at jeg ikke har tal på dem.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 02-04-02 22:24

Ikke nødvendigvis, selv om du her i gruppen har givet udtryk for noget
forstokkede meninger.

På en anden hundegruppe, har jeg da mødt en, der i de første 2 år virkede
som en, der gik ind for de hårde metoder, og kun dem. På det sidste har han
dog vist sig ganske så fornuftig.

Så jeg vil lade tvivlen komme dig til gode

Fra : Coppi

Dato : 01-04-02 11:30

Hej Michael.

Det er rigtigt hvad Claus skriver, hvis du ikke er til træning skal du købe
en anden race.

Forøvrigt vil en ansvarlig opdrætter slet ikke sælge dig en rotte , hvis du
ikke vil træne.

Ang. køn så har mine tæver været dybt forskellige, den ene blid som et lam,
den anden en meget bestemt dame.
Hanhundene har været mere ens, men alligevel vidt forskellige.
Alle har dog været meget vagtsomme, og jeg er sikker på, at ingen ville gå
ind til Røskva, hun viser hele klaveret, hvis hun er alene hjemme, men er
den rareste og blideste rotte du kan forestille dig.
Hvis man som jer har børn og er førstegangs rotte købere, ville jeg anbefale
en tæve.

coppi

( som har haft rotter i 18 år, og stadig elsker dem, selv om de nogen gange
er for viderekommende)

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 01-04-02 20:30

Hej Michael