Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital Canon G2
Fra : Sebastian Zamorski

Dato : 31-03-02 21:38

Jeg er ved at anskaffe mig et nyt kamera og har (og er egentlig stadig i
gang) virkelig overvejet om det skal være dig. eller spejlrefleks (Nikon
F80). Men det tegner til at blive det digitale jeg køber...nærmere bestemt
et Canon G2.

Måske nogle kan svare på følgende spørgsmål; i hvor stor størrelse kan man
printe et billede (taget med den højeste opløsning) hvis man printer i 300
dpi ?

Hvis nogen ellers KAN overbevise mig er man meget velkommen til at
argumentere for køb af spejlrefleks i stedet for det digitale

S.

Fra : Madsen

Dato : 01-04-02 00:36

Sebastian Zamorski skrev:

> Måske nogle kan svare på følgende spørgsmål; i hvor stor størrelse
> kan man printe et billede (taget med den højeste opløsning) hvis
> man printer i 300 dpi ?

Kan din printer ikke printe i mere end 300 dpi?

Nå, men jeg går ud fra du mener ppi og hvis du absolut vil have
billedet i 300 ppi, så kan du lave et print på 19,24 x 14,43 cm. hvis
du tager et billede i G2's højeste opløsning. (2272 x 1704 pixels).
Hvis du vil have et større print og stadig have en opløsning på 300 ppi
så bliver du nødt til at interpolere(*) for at opnå det og det er
sjældent nogen god idé. Det er dog sjældent nødvendig at gå helt op i
300 ppi hvis det drejer sig om print på en standard inkjet-printer.
Et sted imellem 200 og 250 ppi er normalt nok og det vil samtidig
betyde, at du kan lave et større print. Hvis du f.eks. går ned i 250
ppi vil du kunne lave et print på 23,08 x 17,31 cm. hvis billedet er
taget i G2's højeste opløsning.

(*) Interpolere = tilføje "kunstige" pixels til billedet vha. et
billedbehandlingsprogram.

Madsen.

Fra : Fototal.dk

Dato : 01-04-02 08:17

> Hvis nogen ellers KAN overbevise mig er man meget velkommen
> til at argumentere for køb af spejlrefleks i stedet for det digitale

Hmmmm - en opfordring til at redde en fortabt sjæl. Det vil jeg ikke lade gå
fra mig.

Dit valg må bero på hvad du vil med din fotografering - altså med dine
billeder.

Du skal i al fald være opmærksom på hvad du får for pengene. Med det analoge
kamera får du ren rå kamerateknik for pengene.
Med det digitale får du en masse digitalteknik for pengene, men ikke ret
meget kamera.

Med et rigtigt 35 mm systemkamera, har du alle muligheder for at bygge
videre og udvikle din interesse. Du kan f.eks. købe specielle objektiver,
som lange teler, lysstærke objektiver, specielt gode macro/micro objektiver.
Og her har du alle muligheder for at lege med de parametre som gør
billederne spændende og anderledes.

Hvis du kun vil tage lige-ud-af-landevejen landskabsbilleder, feriebilleder
og familiebilleder, så kan et digitalkamera sagtens bruges.
Og til hurtige nær- og macro-optagelser, er det rigtigt fint.
Mange digitalkameraer er dog totalt ubrugelige til billeder der er lidt
action i. På grund af shutterlag, er der så stor forsinkelse på udløsningen,
at "fuglen" ofte er fløjet.

Mange taler om opløsningen i forbindelse med digitalkameraer, og de mangler
da også stadig en del for at nå op på et godt 35 mm dias / negativ.
Personligt har jeg meget høje tekniske krav til mine 20x30 billeder som
bruges til udstillinger og konkurrencer. De 2-3 megapixels som mange
digitale kameraer har i dag, er ikke nok til mig.
Andre kan godt leve med at en forstørrelse ikke behøver at være knivskarp
fordi den ofte betragtes lidt på afstand.
En udskrift på 10 DPI er jo ganske fin, når blot den betragtes på 15-20
meters afstand.

MEN: Der hvor jeg for alvor ser det største problem med de fleste digitale
kameraer, er hele den grundlæggende konstruktion.
På grund af den meget lille chip og objektivets meget lille brændvidde, får
billederne en MEGET større dybdeskarphed end det tilsvarende udsnit på et 35
mm kamera.
Man har simpelthen solgt ud af en af fotograferingens allervigtigste
parametre.
På mange digitalkameraer kan man godt nok indstille blænden, men det er
stort set virkningsløst, da dybdeskarpheden kun kan varieres mellem 'meget
stor' og 'uendelig'.

De fleste digitalkameraer mangler derudover en ordentlig vidvinkel. De
fleste går ned til det der på et småbilledkamera svarer til en 35 mm moderat
vidvinkel. Det er efter min mening slet ikke nok - en 28 eller 24 mm er et
'must'.
Til nogle af de digitale kan man få en vidvinkel-adapter, men det er nok
næppe den optisk optimale løsning.

Fordelene ved det digitale er oplagte.
Så når du først er kommet dig over den skyhøje anskaffelsespris, så er det
som i SuperBrugsen: Nemt, hurtigt og billigt !

Pas dog på hvis du forventer at tage "gratis" billeder når du får et
digitalkamera. Hvis du stadig ønsker billeder på papir, så koster det
stadigvæk penge.

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Fototal.dk

Dato : 01-04-02 09:22

Jeg har netop hentet nogle digitale billeder frem fra lageret. Vel og mærke
billeder, hvor jeg har haft tilsvarende analoge optagelser.
Det har givet et par "skud mere i bøssen":

Højlys:
På de billeder hvor der er kraftige højlys der blokker ud, sker dette på en
meget grim måde på de digitale billeder. Overgangen til de blokkede områder
er meget skarp.
Dette er mest udpræget ved komprimerede billeder (JPEG). For mig er det
oftest nødvendigt, at gemme som JPEG, da mit kort ellers kun kan rumme et
(1) billede i fuld opløsning.

Skarphed:
På de digitale billeder er der en lidt overdrevet, nærmest hysterisk
skarphed.
Skarpheden er tydeligvis af den kunstige slags, man også kan lave i et
billedbehandlingsprogram. Man kunne mistænke kamera-producenterne for at
skrue lidt ekstra op for skarpheden for at dække over objektivets manglende
kvaliteter.

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : Sebastian Zamorski

Dato : 01-04-02 10:10

Hej Finn!

Tak for dit indlæg som jeg på mange punkter egentlig er enig med dig i...et
traditionelt SLR kamera giver stadig dens digitale broder baghjul på en del
områder.

Men prøv at kigge på denne side:
http://photography-on-the.net/gallery/list.php?exhibition=2 det er billeder
(taget med et Canon G1) som næsten har fået overbevist mig om at vælge et
digitalt Canon... Ret go'e billeder ikk'?

MVH

S.

Fra : Fototal.dk

Dato : 01-04-02 10:32

> [...]
> (taget med et Canon G1) som næsten har fået overbevist mig om at vælge
> et digitalt Canon... Ret go'e billeder ikk'?

Jo, fine billeder.
Noget af det bedste jeg har set fra en digital fotograf.

Vores finske ven har i høj grad forstået at udnytte digitalkameraets
fordele.
1: Fotografering ved eksisterende lys.
2: Næroptagelser.

Men et par eksempler:

"Wrong Way".
Her forsøges at lave et vidvinkel-billede med en moderat vidvinkel. Det
billede kunne laves meget, meget sjovere med 24-28 mm (ækv.).

"Portrait of a Happy Man".
Flot lys (lavet med ekstern blitz).
Men billedet kunne IMHO blive meget mere spændende hvis man kunne lege med
dybdeskarpheden.

Og for at fortsætte med dybdeskarpheden:
F.eks. "Generations" + "Power and Glory".
Det er efter min mening en klar udstilling af kameraets allerstørste
svaghed.
På grund af den store dybdeskarphed, så bliver sådanne billeder til en gang
misk-mask hvor hovedmotiv og baggrund roder sammen.

Mvh: Finn / Fototal.dk

Fra : J@N

Dato : 01-04-02 11:01

Netop den store dybdeskarphed er ret fedt... ved makrofotografering!! Nu
tager jeg mange billeder hvor jeg har brug for stor dybdeskarphed, jo større
jo bedre. Men jeg er enig med celloid-folket om, at ved mange motiver er det
rart med lille dybde, især ved portrætter. Jeg vil lige indskyde at den
store dybdeskaphed er lidt overdrevet, det er lykkes mig at tage
familiebilleder, hvor ansigterne (motivet) er uskarpe og tapetet bagved stor
står knivskarpt.

Jan

Fra : Steen F.

Dato : 01-04-02 15:26

"Sebastian Zamorski" <sezam@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (taget med et Canon G1) som næsten har fået overbevist mig om at vælge et
> digitalt Canon... Ret go'e billeder ikk'?

Tager et G2 lige så gode billeder som G1? Er G1 ikke en ældre (udgået?)
model?
Kan man spå om et Canon S30 eller S40 kan hamle op med G1/2'eren i
billedkvalitet? S-modellerne har jo også manuelle funktioner.

MVH
Steen

Fra : Madsen

Dato : 01-04-02 15:26

Steen F. skrev:

> Tager et G2 lige så gode billeder som G1? Er G1 ikke en ældre
> (udgået?) model?

Der er en sammenligning imellem de to kameraer her:
http://www.dpreview.com/reviews/canong2/

Madsen.

Fra : Per Madsen

Dato : 01-04-02 13:26

Jeg har også nogle billeder på min hjemmeside, som er taget med et G2, dem
kan du jo også tage et kig på. Jeg har natbilleder, modlysbilleder og senest
lidt portrætter. Homepage: http://pom.adsl.dk/familie/pom.htm
Per Madsen

Fra : Sebastian Zamorski

Dato : 01-04-02 16:13

Mange gode billeder Per - hvordan er panoramabillederne taget. Er det 2
billeder sat sammen i Photoshop eller er kameraet i stand til at tage
disse...?