MS Windows
briani 27239
Fonten Arial "ødelagt"
Fra : Lars H. Madsen

Dato : 31-03-02 21:43

Hej !

Jeg har fået et problem, sandsynligvis efter installation af "Bookshelf '95"
fra Microsoft.
Fonten "Arial" kan ikke længere skrive æ,ø og å på den korrekte måde
(typerne er mindre og ikke Arial) -
Jeg bruger Windows 98SE.
Kender nogen en løsning på dette problem ?

Lars H.Madsen
lhm@tdcadsl.dk

Fra : Madsen

Dato : 01-04-02 02:49

Lars H. Madsen skrev:

> [...]
> "Bookshelf '95" fra Microsoft.
> Fonten "Arial" kan ikke længere skrive æ,ø og å på den korrekte
> måde (typerne er mindre og ikke Arial) -

Jeg er ikke helt sikker, men mener at Arial er en systemfont i
Win98(?). Som jeg husker det så kunne man redde sine systemfonte
ved at ændre størrelsen fra f.eks. små til store skrifttyper.
System-skrifterne blev så geninstalleret og virkede igen efter en
genstart. Prøv evt. det. Altså højreklik på skrivebordet og vælg
Egenskaber > Udseende > Skrifttyper, eller noget i den stil, skift
til store eller små skrifttyper, afhængig af hvad du kører nu, og
lad så Windows genstarte. Stil tilbage til det du havde før og lad
den genstarte igen. Hver gang du skifter mener jeg at skrifterne
bliver genindlæst.

Madsen.

Fra : Mr. Searching

Dato : 01-04-02 17:47

Madsen,

> Som jeg husker det så kunne man redde sine systemfonte
> ved at ændre størrelsen fra f.eks. små til store skrifttyper.

Jeg bruger Windows 2000 og har samme problemer med Ø bogstaverne. Mit system
er ikke særlig glad for at vise Ø. Æ og Å er der derimod ingen problemer
med - kun Ø.

Kan jeg ligeledes installere mine fonts på ny? Hvis ja, hvordan?

Best Regards/Med Venlig Hilsen
--Mr. Searching
E-Mail: yyyxxx4@hotmail.comREMOVETHIS
ICQ# 19092605

Fra : Madsen

Dato : 01-04-02 18:05

Mr. Searching skrev:

> Kan jeg ligeledes installere mine fonts på ny? Hvis ja, hvordan?

Det ved jeg ikke, men er det blot ø i en kommandoprompt du taler om?
Hvis det er tilfældet så prøve at skifte skrifttypen ud i kommando-
prompten til Lucida Console i stedet for Raster font.

Madsen.

Fra : Mr. Searching

Dato : 01-04-02 18:29

Madsen,

> Det ved jeg ikke, men er det blot ø i en kommandoprompt du taler om?

Nej, det er desværre i hele systemet, men dog periodisk. Jeg har naturligvis
mange filer, som indholder bogstavet Ø og nogen gangen ændre Windows Ø'erne
til et underlig tegn der ligner Ø, men som ikke er et Ø.

I Word og langt de fleste programmer har jeg dog ingen problemer. Det er
mest filnavnene i selve systemet den er gal med .

Fra : Madsen

Dato : 01-04-02 19:02

Mr. Searching skrev:

> I Word og langt de fleste programmer har jeg dog ingen problemer.
> Det er mest filnavnene i selve systemet den er gal med .

Generelt er det en meget dum idé at bruge æ, ø og å i filnavne. Det
har og vil sikkert altid være roden til alt ondt. Skriv ae, oe og aa
i stedet. Dog skal styresystemet selvfølgelig vise tegnene ordentligt.
Nu kører du vel med dansk tastaturlayout?

Jeg husker noget med en ændring i regdatabasen angående danske tegn,
men så vidt jeg husker drejer det sig også om kommandoprompten og ikke
om tegnsættet inde i selve Windows, men det er muligt at jeg tager
fejl. Hvis jeg støder på noget i gemmeren så skal jeg nok sige til.

Madsen.

Fra : Lars H. Madsen

Dato : 01-04-02 18:03

Hej Madsen !

Jeg har forsøgt som beskrevet, men uden ændring.
Har ligeledes tjekket Microsofts sider ang. evt.
re-installering af fonte osv. - åbenbart et "ukendt"
problem..................
Tak for tippet !

LHM.
lhm@tdcadsl.dk

Fra : Madsen

Dato : 01-04-02 18:05

Lars H. Madsen skrev:

> Jeg har forsøgt som beskrevet, men uden ændring.

Øv. Hvad så med at geninstallere Arial i Kontrolpanel > Fonte? Kan
du ikke det?

Madsen.

Fra : Lars H. Madsen

Dato : 03-04-02 21:49

Hej Madsen !

Dit forslag viste sig faktisk at være "lige hvad jeg havde brug for" - nu
fungerer Arial -fonten atter som i de go'e
gamle dage.

Tak for hjælpen -

LHM.