Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Modlys mod vand, hvordan ?
Fra : Finn Brodersen

Dato : 31-03-02 20:17

Hej

Udstyr: Canon EOS-500, Sigma 28-200 3.8-5.6, Skylight 1B filter

Problem: portræt i modlys ud over havet/søen, hvor jeg ønsker solens glimmer
vandet sammen med portrættet.

jeg får normalt et af to udfald

1) fint glimmer i vand men sort portræt

2) intet glimmer men fint protræt

hvad jeg ønsker er naturligvis

3) fint glimmer i vand OG fint portræt

Kan du hjælpe mig, jeg er ikke "bange" for manuel indstilling af blænde etc

Finn

Fra : Pia

Dato : 31-03-02 20:32

Prøv den indstilling som giver flot vand + flash på halv kraft.

:Pia

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-03-02 23:15

Pia wrote:

> Prøv den indstilling som giver flot vand + flash på halv kraft.

Uf - blitz og naturligt lys sammen, det ser sjældent godt ud.

Jeg vil foreslå at Finn laver en reflektor, det kan være et passende
stort stykke kraftigt hvid karton (ca. 1 kvadratmeter), det kræver en
assistent, der står lidt forskudt for modellen, og holder reflektoren så
den reflekterer lyset på ansigtet.

Hvis en hvid reflektor ikke gir' nok lys, så kan dens reflektionsevne
forøges ved at male den med sølvmaling, eller ved at lime alufolie, der
først har været krøllet, på kartonen.

Man kan også bruge to reflektorer, og dermed to assistenter.

PS: Man kan købe færdige reflektorer, de er runde og lavet i nylon, der
er mat-sølv belagte, de har en stålfjeder i kanten, der gør at de kan
pakkes sammen, og når man hiver dem op af posen, så folder de sig ud.

Fra : Pia

Dato : 31-03-02 23:39

news:3CA78A6F.8B168108@niels-> Uf - blitz og naturligt lys sammen, det ser
sjældent godt ud.

> Jeg vil foreslå at Finn laver en reflektor, det kan være et passende

Det er jo ikke os alle der er velsignet med assistenter... Men ellers har du
da ret, jeg er ikke selv vild med flash. Hvad med noget softer på flashen?

:Pia

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-04-02 00:23

Pia wrote:

> Det er jo ikke os alle der er velsignet med assistenter... Men
> ellers har du da ret, jeg er ikke selv vild med flash. Hvad med
> noget softer på flashen?

Så skal det være en inddirekte flash, og den skal være noget forskudt
for kameraet, og det kræver jo også et par ekstra hænder.

Det smarteste ville muligvis være at tage billedet digitalt, så kunne
man bare ta' to billeder, et hvor ansigtet står godt, og et hvor
baggrunden står godt, så er det bare at lave en samkopi i PhotoShop.

Fra : Pia

Dato : 01-04-02 07:47

> Det smarteste ville muligvis være at tage billedet digitalt, så kunne
> man bare ta' to billeder, et hvor ansigtet står godt, og et hvor
> baggrunden står godt, så er det bare at lave en samkopi i PhotoShop.

Og det kan man ikke med film? Jeg må være et geni!!

:Pia

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-04-02 11:13

Pia wrote:

> Og det kan man ikke med film? Jeg må være et geni!!

Jow-da... selvfølgelig kan man lave noget lignende i et analogt
mørkekammer, men man kan slet ikke opnå et lige så godt resultat, og det
er nok de færreste fotoamatører der har et farvemørkekammer, så de kan
kun lave det i S/H - og det er ret svært at lave flere ens kopier.

Fra : Rune Baess

Dato : 01-04-02 14:21

> [...]
> er nok de færreste fotoamatører der har et farvemørkekammer, så de kan
> kun lave det i S/H - og det er ret svært at lave flere ens kopier.

Eller man kan gøre som 3000 fotografer gør hver dag;
scanner deres film og retter til i PhotoShop - Det bedste fra begge
teknologier.

Rune

Fra : Pia

Dato : 01-04-02 17:36

> Jow-da... selvfølgelig kan man lave noget lignende i et analogt
> mørkekammer,

Niels, har du hørt om begrebet scanner? :)

:Pia|