kulstof-14 og datering
Fra : cawh

Dato : 31-03-02 14:58

Hvordan løser jeg følgende med hvilke "værktøjer" ?

Ved en kulstof-14 datering af Egtvedpigen måltes aktiviteten af en prøve.
Aktiviteten var 11,0 henfald pr. minut pr. gram kulstof. Det tilsvarende tal
for et nulevende menneske er 16,0 henfald pr. minut pr. gram kulstof.
Bestem - f.eks. ved hjælp af enkeltlogaritmisk papir - hvornår Egtvedpigen
døde.

Skal hjælpe en anden og har kun ovenstående informationer!

Mvh. Casper

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-03-02 15:15

In <6CEp8.3869$567.227251@news000.worldonline.dk> "cawh" <m_y_m_a_i_lREMOVE@hotmail.com> writes:

> [...]

>for et nulevende menneske er 16,0 henfald pr. minut pr. gram kulstof.
>Bestem - f.eks. ved hjælp af enkeltlogaritmisk papir - hvornår Egtvedpigen

Du har ogsaa brug for at kende halveringstiden for kulstof-14.
Saa kan du markerer aar 2002 ved 16 henfald og aar (2002-halveringstiden) ved
8 henfald. Bagefter kan du aflaese aaret ved 11 henfald.

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 31-03-02 15:17

cawh wrote:

> [...]
> døde.
>
> Skal hjælpe en anden og har kun ovenstående informationer!

Så mangler I halveringstiden for kulstof-14. Tjek efter igen i jeres
undervisningsmateriale.

Når I har fundet halveringstiden for kulstof-14, tegner I en passende
ret linje på det enkeltlogaritmiske papir.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : cawh

Dato : 31-03-02 19:38

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse
> Så mangler I halveringstiden for kulstof-14. Tjek efter igen i jeres
> undervisningsmateriale.

Jeg har fundet på nettet at det er 5730 år !

> Når I har fundet halveringstiden for kulstof-14, tegner I en passende
> ret linje på det enkeltlogaritmiske papir.

Hmm... hvordan gør jeg det ? (skær det ud i pap, da mit kendskab til
logaritme papir er meget begrænset).

Jeg kan fortælle at jeg har fundet en formel der lyder: t = ((t½) / (ln(2))
· ln((A0) / (At)). hvor tau½ er halveringstiden=5730år, A0 er nutidig
aktivitet=16 og Atau er dengangs aktivitet=11. Dette giver mig et resultat
der siger år 1095 f.kr. Der er en del sider der nævner en usikkerhed på
omkring 100 år.

Men på en side der omhandler Egtvedpigen, skriver de at hun er dateret død
tilbage i år 1370 f.kr. (usikkerhed på omkring 20%). Er det den rigtige
formel ? - og så er de opgivede tal i opgaven bare afrundede/tilpassede ?

Well, men jeg skal stadigvæk indtegne det på enkeltlogaritmisk papir -
hvordan gør jeg det ?
Jeg har et grafpapir program tilrådighed, hvor jeg kan printe det ud og
indtegne derpå. Men hvilke tal skal jeg indtegne hvor ?

Håber på lidt hjælp :)

-Casper-

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 31-03-02 20:04

cawh wrote:

> Jeg har fundet på nettet at det er 5730 år !

Udmærket!

> [...]
> Jeg har et grafpapir program tilrådighed, hvor jeg kan printe det ud og
> indtegne derpå. Men hvilke tal skal jeg indtegne hvor ?

Du kan jo løse det med en formel, det er lige så rigtigt (og mere nøj-
agtigt), med mindre opgaven kræver at du tegner det.

Her er hvordan du gør:

(a) Udskriv papiret. Du behøver kun 2 dekader på andenaksen (der også
kaldes »ordinat-aksen«). På førsteaksen skal du have en almindelig

(b) Vælg enheder på førsteaksen så der er plads til 6000 år. Måske
skal 1 cm svare til 500 år eller sådan noget.
Førsteaksen benævnes »år siden pigens død«.

(c) Ud for 0 på førsteaksen finder du startværdien 16,0 på andenaksen.
Det skal være i øverste dekade. Afsæt punktet ( 0 ; 16,0 ).

(d) Afsæt punktet ( 5730 ; 8,0 ) fordi aktiviteten efter de 5730 år
skal være den halve af start-aktiviteten.

(e) Indtegn den rette linje gennem de to punkter.

(f) Aflæs det punkt hvor den integnede linje kommer ned under højden
11,0. Den tilhørende førstekoordinat er dit facit, altså antallet
af år (nu) siden pigens død.

(g) Indram papiret og skriv med kalligrafisk skrift:
Vores varmeste tak til JeppeSN.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : cawh

Dato : 31-03-02 20:41

> (g) Indram papiret og skriv med kalligrafisk skrift:
> Vores varmeste tak til JeppeSN.

Mange tak for hjælpen. Jeg havde imellemtiden prøvet mig lidt frem, men jeg
brugte koordinaterne (0 ; 100) og (5730 ; 50) i stedet for 8 og 16. Men
resultatet blev heldigvis det samme :) (3581 år gammel, ca. 200 år for
gammelt, hvis jeg sammenligner med opgivet alder på nettet.)

Mvh. Casper

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 31-03-02 22:54

cawh wrote:

> [...]
> resultatet blev heldigvis det samme :) (3581 år gammel, ca. 200 år for
> gammelt, hvis jeg sammenligner med opgivet alder på nettet.)

Ja, du kan også bruge 100 og 50 på andenaksen. Det eneste vigtige er
at der sker en halvering for hver 5730 år.

Regn ikke med stor nøjagtighed af dit facit. I virkeligheden startede
pigen måske ikke fra præcis 16,0 fordi kulstof-14-koncentrationen i
naturen ikke har været den samme i alle perioder som den er i dag.
Dette er faktisk et alvorligt problem for kulstof-14-datering. Men dét
skal du selvfølgelig ikke tænke på i denne opgave.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)