VHF.Radio
Fra : Asger Knudsen

Dato : 31-03-02 12:47

Jeg har sidste år købt en ældre båd, hvor i der var monteret,knap så gammel
VHF.Radio.Radien virke tilsyneladende.Der er to antenne indgange, hvor kun
den ene er tilsluttet.
Spørgsmål?
Hvad kræve lovmæssig for at må anvende den?
Hvordan skal antennerne tilsluttes og se ud?
Hvordan får jeg den testet

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 31-03-02 19:43

Hej Asger
Selvom du spørger 2 gange svarer jeg nu alligevel kun een gang

Har aldrig hørt om det med 2 antenneudgange. Der må stå noget tekst ved
siden af stikkene, eller også kan du i hvert fald finde det i manualen (Som
du sikkert ikke har, men som du så nok kan finde ved at søge på
www.google.com på radioens navn og model)

Lovmæssigt SKAL du have et VHF-certificat. Det kan tages i mange sejlklubber
landet over, spørg dig for! Vær opmærksom på at der er kommet et NYT
VHF-certifikat nu, hvor der er noget digital sell-call med også... Det er
fremtiden!
Derudover skal du registreres ved Lyngby Radio - (Eller er det
Telestyrelsen) Du får så et kaldesignal (f.eks. XPA 2304), som du skal
bruge, når du skal have en eller anden form for "officiel" trafik over
radioen, eller når du kommer i nød. Jeg kan ikke lige huske hvad den
tilladelse hedder, men kig forbi telestyrelsens hjemmeside, så finder du det
nok!

Det er vist mere eller mindre det tror jeg!

VH
Lasse

Fra : Frank Hejselbæk

Dato : 01-04-02 00:16

Hej Asger,

Lasse har helt ret og jeg vil kun supplere. Det nye certifikat hedder
"Certifikat til betjening af maritime VHF-radioanlæg (SRC)".
SRC står for "Short Range Certificat" og det dækker som Lasse nævner også
den nye DSC teknik. Det er Telestyrelsen, der står for udstedelsen af SRC.
For at få det skal man bestå en skriftlig prøve med 47 spørgsmål og slippe
godt 500 kr.
Telestyrelsens hjemmeside havde for et år siden en udemærket beskrivelse af
prøven - ellers er der et link her :
http://www.sejlerskolen.dk/vhfpensum.htm#B0.

Kursusmateriale kan for ca. 150 kr købes hos

Ivar C. Weilbach & Co. A/S
Toldbodgade 35
1253 København K
Tlf.: 33 13 59 27

Du kan eventuelt teste radioen ved at lytte til Lyngby radios
farvandsudsigter mv, så ved du da at din antenne er monteret korrekt før du
forsøger at sende. Frekvenslisten skulle være på deres hjemmeside.

mvh
Frank