Peter Andersen, post på Sydfyn o 1880
Fra : Aksel Thomsen

Dato : 31-03-02 10:23

Jeg prøver igen efter et års forløb med et indlæg om Peter post.

Jeg har ledt meget efter nævnte post/kusk på en sydfynsk postillon. Der står
korte notitser om ham i flere bøger, se eksempelvis nedenfor:
Hvis jeg blot kunne finde ud af, hvor familien boede.

Her er hvad jeg hidtil har fundet frem:

[12] Peter Andersen født 21/2 1840 i Skaarup. Død senere end 1920. Søn af
Anders Rasmussen og Karen Pedersdatter. Gift vel omkring 1882 med

[13] Johanne Kirstine Nielsen. Født 17/7 1862 i Kværndrup. Datter af Niels
Jørgensen og Karen Hansdatter.

Peter Andersen [12] må være død senere end 1920, da jeg har et foto af ham
fra ca. 1920, hvor han og Marius Emil Andersen [6] samt Asger ses sammen.

Ved Peders dåb anfører Skaarup kirkebog: Forældre Peder Olsens datter Karen
Pedersdatter på Aabymark og barnefaderen Anders Rasmussen på Skaarup Mark.

Ved [FT 1870 Skaarup] anføres en Peter Andersen, ugift, tyende, staldkarl
kudsk, Ny Klingstrup. Der er jo også noget med kusk i følgende udsagn:

"Peter Andersen var landets sidste postillon i rød frakke og med firspand,
og han blæste i hornet, når han nåede de små sydfynske landsbyer. I Vester
Skerninge bedede man og skiftede heste.". Det er Kunstmaleren Asger, der
fortæller dette til [EM] Ernst Mentzes bog om Asger Andersen "Fabulanten og
mystikeren", Poul Kristensens Forlag, Herning 1978.

Problemstilling:

Vi må finde en FT, hvor familien ses samlet?.

Johanne ses ikke konfirmeret i kirkebogen fra 1874-1879.

Vielsen skal findes.

Peter ses ikke i FT 1880 Kværndrup, ej heller i Skaarup 1880

Peter ses ikke i FT 1890 Kværndrup, ej heller i Skaarup 1890.

Peter ses ikke i FT 1901 Kværndrup

Deres børn:

1. Marius Emil Andersen [6] 19/6 1883 - 22/12 1979. Født i Kværndrup, død
i Odense. Gift med

Karen Marie Jensen [7] 14/3 1888-2?/3 1945. Født i Skaarup.

Deres børn igen:

-1 Asger Andersen 1908-1980 Kunstmaler. Gift med Laura

-2 Ellen Marie H. Andersen [3] 1910-1986 Rasmus Peter Sofus Frederiksen [2]

-3 Edith Inga Andersen 1913-1978 Børge T. Roest, Odense

2. Agnes Andersen. Hun er vist ikke født i Kværndrup.

Venlig hilsen Aksel Thomsen, Virum