MS Windows
briani 27239
xp, format C, partitioner
Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 31-03-02 01:11

Hej NG.

Da det er omkring 3 år siden mit C-drev sidst blev formateret er det
vel snart på tide...
Jeg har to partitioner på harddisken (hver på 10GB) og kører med
FAT32.
Jeg har XP-pro.
Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på?
Og er der en venlig sjæl der gider lave en kort beskrivelse af hvad
jeg skal gøre (jeg har både xp-cd og 6 boot-disketter).

Påskehilsen
Larsen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 31-03-02 09:11

In dk.edb.system.ms-windows, Lars Lienhøft Larsen wrote:

> [...]
>FAT32.
>Jeg har XP-pro.
>Er der noget jeg skal være særligt opmærksom på?

Næ, egentlig ikke.

>Og er der en venlig sjæl der gider lave en kort beskrivelse af hvad
>jeg skal gøre (jeg har både xp-cd og 6 boot-disketter).

Hvis ikke du kan boote fra cd, så gør du det fra disketterne. Din bios
skal sættes til at kunne boote fra hvad du nu øsker at boote fra. Når
installationen er kommet igang, får du mulighed for at reparere den
gamle installation. Det siger du nej til, og installerer bare oven i
den. Du vil blive fortalt at det ikke er en god idé at have to
intallationer på samme partition. Det ignorerer du bare. Du får nu fem
muligheder, hvoraf to af dem giver dig mulighed for at formatere
drevet som FAT. Der er en hurtig og en langsom. Du kan bare vælge hvad
du er i humør til, men hvis ikke du skal skynde dig, kan du ligeså
godt vælge den langsomme, som selvfølgelig er mest grundig.

--
Med venlig hilsen / With kind regards, Lars Stokholm
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det (!)
En : Please reply to the group if the topic permits it (!)

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 31-03-02 10:46

Tak for hjælpen Lars!!
MVH. Larsen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 31-03-02 11:14

In dk.edb.system.ms-windows, Lars Lienhøft Larsen wrote:

>Tak for hjælpen Lars!!

Værsågod Lars

--
Med venlig hilsen / With kind regards, Lars Stokholm
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det (!)
En : Please reply to the group if the topic permits it (!)

Fra : Vok Voksen

Dato : 01-04-02 04:31

> [...]
> Og er der en venlig sjæl der gider lave en kort beskrivelse af hvad
> jeg skal gøre (jeg har både xp-cd og 6 boot-disketter).

Hvis jeg var dig ville jeg lave en ren frisk installation med NTFS filsystem
fordi at:

Vælge mellem NTFS, FAT og FAT32
Du kan vælge mellem tre filsystemer til diskpartitioner på en computer, der
kører Windows XP: NTFS, FAT og FAT32. Brug oplysningerne nedenfor til at
sammenligne filsystemerne.

NTFS er det anbefalede filsystem af følgende grunde:

a.. NTFS er stærkere end FAT eller FAT32 og omfatter funktioner, der
kræves for at være vært for Active Directory såvel som andre vigtige
sikkerhedsfunktioner. Du kan f.eks. kun bruge funktioner som Active
Directory og domænebaseret sikkerhed ved at vælge NTFS som filsystem.
b.. Det er nemt at konvertere partitioner til NTFS.
Installationsprogrammet gør konverteringen nem, uanset om dine partitioner
anvender FAT, FAT32 eller en ældre version af NTFS. Denne form for
konvertering bevarer filerne intakte (i modsætning til formatering af en
partition). Hvis du ikke har brug for at bevare dine filer, og du har en
FAT- eller FAT32-partition, anbefales det, at du formaterer partitionen med
NTFS i stedet for at konvertere fra FAT eller FAT32. Formatering af en
partition sletter alle data i partitionen og gør det muligt at starte med et
tomt drev.
Uanset om en partition formateres med NTFS eller konverteres med
kommandoen convert, er NTFS et bedre valg af filsystem. Klik på Start, klik
på Kør, skriv cmd, og tryk derefter på ENTER for at få flere oplysninger om
Convert.exe, når installationsprogrammet er afsluttet. Skriv help convert i
kommandovinduet, og tryk derefter på ENTER.

c.. Du skal bruge NTFS for at bevare adgangskontroller til filer og mapper
til understøttelse af begrænsede konti. Hvis du bruger FAT32, har alle
brugere adgang til alle filer på din harddisk, uanset kontotype
(administrator, begrænset eller standard).
d.. NTFS er det filsystem, som fungerer bedst med store diske. Det
næstbedste filsystem til store diske er FAT32.
Der findes en situation, hvor du kan være nød til at vælge FAT eller FAT32
som filsystem. Hvis du har behov for at have en computer, der sommetider
kører en tidligere version af Windows og andre gange kører Windows XP, skal
du have en FAT- eller FAT32-partition som primær partition (eller
startpartition) på harddisken. De fleste tidligere versioner af Windows
giver ikke adgang til en partition, hvis den anvender den seneste version af
NTFS. De to undtagelser er Windows 2000 og Windows NT 4.0 med Service Pack 4
eller nyere. Windows NT 4.0 med Service Pack 4 eller nyere giver adgang til
partitioner med den nyeste version af NTFS, men med visse begrænsninger: Den
har ikke adgang til filer, der er gemt ved hjælp af NTFS-funktioner, som
ikke fandtes, da Windows NT 4.0 blev frigivet.

Bortset fra en situation med flere operativsystemer er det anbefalede
filsystem imidlertid NTFS.

Vigtigt!

a.. Når du har konverteret et drev eller en partition til NTFS, kan du
ikke uden videre konvertere det tilbage til FAT eller FAT32. Du skal
omformatere drevet eller partitionen, hvilket sletter alle data inklusive
programmer og personlige filer i partitionen.
Den følgende tabel beskriver kompatibiliteten for hvert filsystem med
forskellige operativsystemer.

NTFS FAT FAT32
En computer, der kører Windows XP eller Windows 2000, har adgang til
filer i en NTFS-partition. En computer, der kører Windows NT 4.0 med Service
Pack 4 eller nyere kan have adgang til visse filer. Andre operativsystemer
har ingen adgang. Der er adgang fra MS-DOS, alle versioner af Windows,
Windows NT, Windows 2000, Windows XP og OS/2. Der er kun adgang fra Windows
95 OSR2, Windows 98, Windows Me, Windows 2000 og Windows XP.

I den følgende tabel sammenlignes de mulige disk- og filstørrelser i hvert
filsystem.

NTFS FAT FAT32
Den mindste anbefalede størrelse diskenhed er ca. 10 megabyte (MB).
Diskenheder større end 2 terabyte (TB) er mulige.

Kan ikke bruges på disketter.
Diskenheder fra diskettestørrelse op til 4 gigabyte (GB).
Understøtter ikke domæner.
Diskenheder fra 512 MB til 2 TB.
I Windows XP kan du kun formatere en FAT32-diskenhed op til 32 GB.

Understøtter ikke domæner.

Filstørrelsen begrænses kun af størrelsen af diskenheden.
Maksimumfilstørrelse på 2 GB. Maksimumfilstørrelse på 4 GB.

Bemærk!

a.. Visse ældre programmer kan ikke køre på en NTFS-diskenhed, så du bør
undersøge de aktuelle softwarekrav, før du konverterer.
Relaterede emner

begin 666 important.gif
M1TE&.#EA"@`*`)'_````_P``@,# P)F9F2'Y! $```(`+ `````*``H```(=
?E!6G"+D!1%-PB#$9L'A"$('9)P:6`4GFTYR/*Q0`.P``
`
end

begin 666 note.gif
M1TE&.#EA"@`*`+/_`(V,C?__S/_,`/\%!?]=7<# 3T\# P(6%A0("`@``
M`````````````````````"'Y! $```4`+ `````*``H`0 0H$,AI#AD@Z)U*
AR1HB)(8'<N,7&EJG;JV P4GZ&@D2(";<>HF@,.B)```[
`
end

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 01-04-02 12:13

> Hvis jeg var dig ville jeg lave en ren frisk installation med NTFS
filsystem
> fordi at:

Tak for svaret. Jeg skulle netop til at spørge om det samme. Men jeg
har læst at hvis man vil have bedst performance skal man bruge FAT32,
men bedre sikkerhed - NTFS.
Er det noget problem hvis man kører med FAT32 på den ene partition og
NTFS på den anden (windowspartitionen)?
Venligst
Larsen

AMD K6-2 450 Mhz
20GB harddisk (2 år gammel)

Fra : Lars Stokholm

Dato : 01-04-02 12:42

> [...]
>men bedre sikkerhed - NTFS.
>Er det noget problem hvis man kører med FAT32 på den ene partition og

Nej.

--
Med venlig hilsen / With kind regards, Lars Stokholm
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det (!)
En : Please reply to the group if the topic permits it (!)

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 01-04-02 13:39

> Nej.

ok, så vil jeg da prøve det