netværk via DOS
Fra : Lars

Dato : 30-03-02 22:53

Hej netværksgruppe

En af mine venner har en gammel bærbar computer uden cd-rom, hvor vi kunne tænke os at få installeret W98. Jeg har derfor
spekuleret på om man med nogle dos-disketter kan få en netværksforbindelse op at stå og på den måde kopiere
windows-installationsfilerne over fra en anden computer. Men jeg ved desværre meget lidt om DOS, og har heller ikke nogen bøger
liggende om det. Er der mon en venlig sjæl der kan fortælle mig hvor man kan finde noget mere information om hvordan man etablerer
netværk over DOS?

Venlig hilsen
Lars

Fra : Villy Jensen

Dato : 31-03-02 08:59

Er der mon en venlig sjæl der kan fortælle mig hvor man kan
finde noget mere information om hvordan man etablerer
netværk over DOS?

Det er altså ik' for tøsedrenge!
(Jeg har selv prøvet at tilpasse en NT net-boot-disk, men det
måtte jeg opgive...)

Det mest troværdige finder du på http://www.nu2.nu/bootdisk/network/
(jeg har ikke prøvet - lad høre i gruppen hvis/hvad du får til at funke!)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Calle.

Dato : 31-03-02 13:02

"Lars" <lars_kramer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> liggende om det. Er der mon en venlig sjæl der kan fortælle mig hvor man
kan finde noget mere information om hvordan man etablerer

Hej hvorfor overfører i ikke bare over com eller lpt porten, der findes da
mange små dos programmer til det.

Calle

Fra : Peter Jensen

Dato : 31-03-02 13:21

> Hej hvorfor overfører i ikke bare over com eller lpt porten, der findes da
> mange små dos programmer til det.

Det er klart den nemmeste mulighed, men man skal vist forberede sig på lidt
ventetid. Det tager vel ca. 13-14 timer at overføre en CD over COM porten
ved den højeste hastighed. Det er selvfølgeligt hvis man antager at der ikke
sker fejl (hvilket der vil gøre). Over LPT porten går det noget hurtigere,
men det bedste alternativ er stadig at finde en DOS driver til sit netkort.
Hvis det er 3Com eller NE2000 kompatibel skulle det ikke være svært at
finde.

--
PeKaJe

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-02 13:36

"Peter Jensen" <pekaje@hotmail.youmightwannaremovethis.com> skrev i en
meddelelse news:a86v0a$keg$1@news.net.uni-c.dk...
[enig]

> Hvis det er 3Com eller NE2000 kompatibel skulle det ikke være svært at
> finde.

Enig.
Producentens website er nok et smart sted at begynde sin søgning, såfremt
kortet IKKE falder indenfor disse kategorier.

/Chr

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-02 16:50

Peter Jensen skrev:

>Det er klart den nemmeste mulighed, men man skal vist forberede sig på lidt
>ventetid. Det tager vel ca. 13-14 timer at overføre en CD over COM porten
>ved den højeste hastighed.

Det tager ca. 1 time at overføre de 50 MB som Win95 fylder. Det
er til at have med at gøre. Det tager nok mere end en time at få
et DOS-netværk op at stå - som kun skal bruges én gang.

--
Bertel

Fra : Peter Jensen

Dato : 31-03-02 18:17

> Det tager ca. 1 time at overføre de 50 MB som Win95 fylder. Det
> er til at have med at gøre. Det tager nok mere end en time at få
> et DOS-netværk op at stå - som kun skal bruges én gang.

Good point ... Jeg vidste egentligt ikke at Win95 fylder så lidt. Den har
det ellers med at sluge rigeligt med plads, når den først er installeret.

Hvad angår DOS-netværk, så har jeg aldrig selv prøvet det, men med mindre
det er meget sværere end at installere resten af DOS, så burde det helst
ikke tage mere end en times tid (søgning på nettet medregnet). For en DOS
novice er det dog ikke en fremgangsmåde der kan tilrådes.

Konklusion: Hvis der ikke skal laves andet end en overførsel af 50 MB, så er
det nok nemmest med et null-modem kabel.

--
PeKaJe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-02 17:28

Peter Jensen skrev:

>Good point ... Jeg vidste egentligt ikke at Win95 fylder så lidt.

Der ligger 590 MB på cd'en. I mappen Win95 ligger der 50. Resten
er overflødigt bortset lige fra OldMSDOS med DOS-help.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-02 13:34

"Lars" <lars_kramer@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej netværksgruppe
[cut]
>Er der mon en venlig sjæl der kan fortælle mig hvor man kan
>finde noget mere information om hvordan man etablerer
> netværk over DOS?

Hej Lars,

Selvom det ikke ligefrem er "Rocket Science" er det et par ting du skal have
klar:

1. Driveren til dit PCMCIA-netværkskort (og i nogle tilfælde software, for i
det hele taget at kunne bruge pcmciaporten i DOS)
2. ftp://ftp.microsoft.com/softlib/mslfiles/mswgcn.exe , der er MS' "DOS
Client for Workgroup Networks".
3. Du skal desuden installere protokollen NetBEUI på din Windows-maskine
(har du XP ligger protokollen på installationscdrommen) - der er INGEN grund
til at gøre det mere vanskeligt end nødvendigt ved f.eks at bruge TCP/IP,
når du bare skal have smidt nogle filer over.
4. Du skal køre "Fil- & Udskriftsdeling" på windows-maskinen og kende
maskinens navn & arbejdsgruppe.

Så udpakker du "mswgnc" til en diskette og kører den på dosmaskinen (filen:
setup.exe). Den installerer netværksadgang via NetBEUI-protokollen og viser
dig under install en række netværkskort. Har du ikke ét af de angivne vælger
du "Har diskette" og smider din driverdiskette til netkortet i.
Senere under install beder den dig angive mskinens navn og hvilken
arbejdsgruppe dos-mskinen skal være i. Du angiver disse (et ANDET navn end
din Windowsmaskines og den SAMME gruppe som din Windowsmaskine) & til sidst
(i statusskærmen) vælger du "mail" fra. Nu installeres netværksadgang (et
par tilføjelser til din autoexec.bat) på din maskine og du rebooter.
Du vil så under genstart kunne se, at din maskine kører "protman" og
kommandoen "net start" og smider dig ind i et dos-skærmbillede, hvor du kan
indtaste stien til de delte ressourcer (f.eks det delte cdrom-drev) på din
windowsmaskine. Så tildeles denne ressource et drevnavn og du kan kopiere
(xcopy /e) installationsfilerne fra windows-install-mappen lokalt til din
bærebare. Opret en mappe f.eks ved navn "Win98" og smid hele installmappen
herind - så hvis du undlader at slette den bagefter, kan du altid lave
ændringer i konfigurationen uden at skulle bruge cdrommen igen.

God fornøjelse!

/Chr, Aarhus

Fra : Lars

Dato : 31-03-02 20:03

Hej

Tusind tak for tippene. Jeg vender tilbage senere og fortæller hvordan det er gået.

Mvh. Lars Kramer