Kirsten Rasmussen/r´Rasmusdatter, Orte f. ~
Fra : Jette Pedersen

Dato : 30-03-02 20:47

En af mine tip-oldemødre hed Kirsten Rasmussen, født ca. 1851. Hun blev
28. okober 1871 gift med min tip-oldefar Hans Carlsen i Orte kirke. De
havde inden brylluppet fået et barn eller to, så hun var fruentimmer ved
brylluppet!

Jeg kan finde familien ved folketællingen i 1880 fra Orte sogn, men her
angives Kirstens fødesogn ikke. Jeg har ikke kunne finde hende døbt
eller konfirmeret i Orte. Jeg har også ledt efter hendes død i Ortes
kirkebog, men ikke fundet hende.

Har I ideer til min videre søgen (har selv tænkt på FT 1860 fra Orte,
som jeg vil undersøge ved næste arkivbesøg). Eller skulle der være en,
som kender noget til hende?

Fra : Poul Andersen

Dato : 30-03-02 21:10

> [...]
> 28. okober 1871 gift med min tip-oldefar Hans Carlsen i Orte kirke. De
> havde inden brylluppet fået et barn eller to, så hun var fruentimmer ved

Hvis du kender hendes forældre (?) kan du jo prøve en søgning på dem i hele
Odense amt i f.eks. FT-1845 på:
http://ddd.sa.dk/kiplink1.htm

Denne FT er nemlig stort set færdigindtastet for hele Odense amt.
Hvad angår FT-1850 er Orte sogn samt hele Odense herred også klar til
søgning.

> Har I ideer til min videre søgen (har selv tænkt på FT 1860 fra Orte,
> som jeg vil undersøge ved næste arkivbesøg). Eller skulle der være en,
> som kender noget til hende?

Har du ingen af hendes søskende?

VH Poul

Fra : Jette Pedersen

Dato : 30-03-02 21:19

Jeg kender ingen af hendes søskende eller hendes forældre. Lars
Rasmussen, som er fadder ved den første datters dåb, kan være en bror -
men jeg aner det faktisk ikke.

Fra : Henriette Idestrup

Dato : 30-03-02 21:30

Har du tjekket folketællingen 1890?

Hvis de stadig bor i Orte på det tidspunkt, kunne du måske være heldig, at
fødestedet er angivet denne gang.

Med venlig hilsen / Kind regards / Mit besten Grüßen
Henriette Idestrup

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Homepage: www.idestrup.dk
E-mail: idestrup@adslhome.dk
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 30-03-02 22:23

On Sat, 30 Mar 2002 19:46:44 +0000 (UTC), "Jette Pedersen"
<jette@nebrot.dk> wrote:

>Jeg kan finde familien ved folketællingen i 1880 fra Orte sogn, men her
>angives Kirstens fødesogn ikke.

I indtastningen er fødestedet angivet som "??, Odense". Det betyder jo
blot, at indtasteren ikke kunne læse det; men du kunne jo prøve at
kigge på mikrofilmen, for et eller andet står der jo.

For det andet, hvis de blev gift i Orte i 1871 og havde fået et eller
to børn forinden, så er der vel en rimelig chance for, at hun kan
findes i FT-1870 i samme sogn.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org