MS Windows
briani 27239
Rette i højrekliks genvejsmenu winXP
Fra : ha

Dato : 30-03-02 17:32

Kan man rette i/tilføje muligheder når man f.eks.
højreklikker på en billedfil i stifinder.
Jeg plejer at have noget der hedder "eksempel"
som viser billedet. Den mulighed er pludselig
forsvundet.

mvh
ha

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-03-02 17:43

In dk.edb.system.ms-windows, ha wrote:

> [...]
>højreklikker på en billedfil i stifinder.
>Jeg plejer at have noget der hedder "eksempel"
>som viser billedet. Den mulighed er pludselig

Er du sikker på at det ikke er et specielt program der giver den
mulighed?

Du kan få muligheden for at se billedet lidt tættere ved hånden, ved
at højreklikke på filen du ønsker at se et eksempel på, vælge Åbn
med... Vælg program (hvis ikke programmet allerede er i listen)... Her
vælger du den der hedder "Windows billed- og fax-viser". Det sidste er
frit oversat. Hvis den er i listen under Åbn med... så kan du bare
vælge den der.

Jeg kan i øvrigt fortælle dig, at inholdet af højrekliksmenuerne
ligger i nøglen ShellEx under de forskellige filtyper
(HKEY_CLASSES_ROOT) i registreringsdatabasen.

--
Med venlig hilsen / With kind regards, Lars Stokholm
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det (!)
En : Please reply to the group if the topic permits it (!)

Fra : ha

Dato : 30-03-02 18:31

> Er du sikker på at det ikke er et specielt program der giver
den
> mulighed?

Ja og nej, ...... men jeg tror ikke det er et specielt
program, da
jeg ikke erindrer at have slettet et program der kunne have
indbygget denne funktion. På min anden puter - osse med
winXP - fungerer det.

Kører du osse med XP? - og har du ikke muligheden?

> [...]
sidste er
> frit oversat. Hvis den er i listen under Åbn med... så kan

Ok, tak, det vidste jeg godt, men du ved, dovenskaben, og
det, at jeg så er blevet forvænt med at kunne klare det med
kun 1 klik, det ville jeg gerne have tilbaws igen.

> Jeg kan i øvrigt fortælle dig, at inholdet af
højrekliksmenuerne
> ligger i nøglen ShellEx under de forskellige filtyper
> (HKEY_CLASSES_ROOT) i registreringsdatabasen.

Tak, men den (registreringsdatabasen) tør jeg ikke rode
i, jeg kan lave nok ballade uden.

Tak for respons.

mvh
ha

Fra : Jean

Dato : 30-03-02 18:42

Det er standard i XP, at man kan se et "eksempel" på billedfiler... hvor den
er blevet af ved jeg desværre ikke...

Jean

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-03-02 18:58

In dk.edb.system.ms-windows, Jean wrote:

>Det er standard i XP, at man kan se et "eksempel" på billedfiler... hvor den
>er blevet af ved jeg desværre ikke...

Det er mærkeligt, jeg har kun en der hedder Åbn, og så nogle få andre
der kommer fra andre programmer. Jeg kører også XP. Billedfremviseren
ligger så under Åbn med...

--
Med venlig hilsen / With kind regards, Lars Stokholm
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det (!)
En : Please reply to the group if the topic permits it (!)

Fra : Jean

Dato : 30-03-02 22:23

Jeg har Win XP Pro (corp)... hvilken en har du?

Jean

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-03-02 22:28

In dk.edb.system.ms-windows, Jean wrote:

>Jeg har Win XP Pro (corp)... hvilken en har du?

Også Professional.

--
Med venlig hilsen / With kind regards, Lars Stokholm
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det (!)
En : Please reply to the group if the topic permits it (!)

Fra : LarsS

Dato : 30-03-02 18:43

Lars Stokholm <larsstokholm@mail.dk> wrote in message news:faqbauk4dnimlifvbtvt6notccapot7m8b@4ax.com...
[cut]
> Jeg kan i øvrigt fortælle dig, at inholdet af højrekliksmenuerne
> ligger i nøglen ShellEx under de forskellige filtyper
> (HKEY_CLASSES_ROOT) i registreringsdatabasen.

Næeh nej. H-klik (context) menu'erne ligger (simpelthen)
under Shell, hvor "default action" (dobb. klik på fil) ligger
under "open" (med mindre Shell-nøglen har tilføjelse som
shell=play, for i såfald er det programmet under "play"-nøgle
der er default), resten er under-menu ved h-klik.
Det er til at finde ud af, man kan let fjerne/tilføje og ændre
"default action" og navn.
ShellEx er svjv meget mere komplicerede og er noget
programmer (evt) installerer... de kan dog selvf. optræde
som h-klik undermenu'er...

/LarsS

Fra : Lars Stokholm

Dato : 30-03-02 18:56

In dk.edb.system.ms-windows, LarsS wrote:

>Næeh nej. H-klik (context) menu'erne ligger (simpelthen)
>under Shell...

Undskyld, det er korrekt. Jeg mener selvfølgeligt Shell.

--
Med venlig hilsen / With kind regards, Lars Stokholm
Da : Svar venligst i gruppen hvis emnet tillader det (!)
En : Please reply to the group if the topic permits it (!)