Indhegning med el ?
Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 30-03-02 14:49

Hejsa ..

Jeg mangler et link til en hjemmeside, som har været bragt i gruppen inden
for de sidste par måneder .. Det var i forbindelse med en diskussion om el /
ikke el i en indhegning .. På siden er der dels en tegning af haven, nogle
billeder og en forklaring om valg af strøm; hegn osv Hvem kan hjælpe ??

Det er som sidste udvej .. VI har nu haft kattegård i over et år, men
Domino, familiens kloge kat, stikker af .. I dag ændrede vi så hegnet for
Gud ved hvilken gangs skyld - så det blev dels højere og dels med en anden
vinkel ud for oven .. Gimpen sidder ca ½ minut, kigger nøje på hegnet ..
tænker .. ( det er meget tydeligt ) så springer hun og går armgang hele
vejen op af vinklens hegn og vups - 1 - 2 - 3 - så er hun UDE .. og nu må
det altså være slut .. næste forsøg må så være strøm .. Noget vi ellers har
gået uden om - men nu er der vist ingen vej uden om .. Så hvem kan give mig
det link ( eller oplysninger ) jeg skal bruge ?

Knus fra Pia og den kloge kat - som nu er rigtig godt gnaven fordi
kattegården er blevet lukket igen !!

Pia@lihme.com
New Photoalbum :
http://community.webshots.com/user/pia_denmark

Fra : Lille mig

Dato : 30-03-02 16:05

Hejsa.

Jeg synes simpelthen det er SÅ synd når I lader jeres katte blive spærret
inde. Lad dem dog leve på den naturlige måde - bedre at have en kort men
rigtig godt og tilfredsstillende liv en et langt og kedeligt liv.
Ja, jeg har selv prøvet at miste katte som er blevet kørt ned men jeg ved
deres liv har været godt her hos mig. Tænk hvis nu det var os mennesker der
blev spærret inde og ikke kunne løbe og lege som vi har brug for fra
naturens side. Synes bare det er dyreplageri. Enten så er det en indekat
eller også så er det ikke! Ikke alt det der med indhegning osv. Og ja, vi
bor selv ud til en vej.

/Helle

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 30-03-02 16:47

Hejsa Helle

Jeg må indrømme at jeg ikke kan følge dig ... Jeg kan ikke se, hvad du mener
med "enten er det en indedørskat eller ikke" ... Hvorfor det ?? Det må da
være bedre at komme ud i en lille have med sol og luft og sommerfugle og
andre spændende ting som man kan undersøge og hygge sig med .. Hellere det,
end kun være inde, når man nu har muligheden .. ??

Tidligere, da vi boede på en går med lang grusvej til nærmeste vej - havde
vi også "rent" udendørskatte.. Men her bor vi ved en temmelig befærtet vej -
og tro mig .. JEG vil hellere være ond og spærre mine katte inde, end jeg
vil finde dem døde .. eller endnu værre - halvdøde og med smadret bagkrop -
ude på vejen .. Men det er så mit valg ..

Knus fra Pia - og Domino, som giver dig ret - hun synes også jeg er ond !!!

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 30-03-02 16:50

"Lille mig" <helle@jirty.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa.
>
> Jeg synes simpelthen det er SÅ synd når I lader jeres katte blive spærret
> inde. Lad dem dog leve på den naturlige måde<

Katte findes ikke naturligt i Danmark.

> bedre at have en kort men
> rigtig godt og tilfredsstillende liv en et langt og kedeligt liv.<

Og der er afhængigt af, at de løber frit?? (ok, det kan jo altid være
spændende, om de når over hovedvejen)

> Ja, jeg har selv prøvet at miste katte som er blevet kørt ned men jeg ved
> deres liv har været godt her hos mig.>

Hvor ved du det fra??

>Tænk hvis nu det var os mennesker der
> blev spærret inde.

Lader du dine små børn lege på motorvejen???
Og hvad har mennesker med det at gøre???

>og ikke kunne løbe og lege som vi har brug for fra.
> naturens side.

Hvilket man ikke behøver at afholde dem fra, fordi man holder dem i sikre
omgivelser.

Synes bare det er dyreplageri. Enten så er det en indekat
> eller også så er det ikke! Ikke alt det der med indhegning osv. Og ja, vi
> bor selv ud til en vej.

Du taler af uvidenhed. Det lyder måske lidt hårdt, men du startede selv, med
at beskylde, ansvarlige katte ejere for dyreplageri.

Venlig hilsen
Kenneth

Fra : johnb

Dato : 30-03-02 16:05

Vi kan ikke hjælpe med specifikationer på et el-hegn, men vi kan vise lidt
medfølelse. Sikke en klog og dygtig kat. Hun sidder sikkert det halve minut
og vipper hovedet fra side til side, for at bedømme afstand og vinkler. Og
så må hun slet ikke komme ud ! Er hun avls-kat ? Elller ?

Mvh Stina og Johnb

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 30-03-02 17:05

Hej Stina og Johnb

Ja - hun ER klog .. Jeg har haft katte altid, men hende her, hun er altså
speciel .. Da vi læste Harry Potter, og mødte Hermione's kat Skævben, blev
vi enige om, at Domino har samme evner .. Og hun har i hvertfald et lyn
over hovedet, lige som Harry Potter selv ..

Du har ret - det ca ½ minut hun sidder og kigger på hegnet, så er det med
ørene fremad og øjnene meget koncentreret.. det er HELT tydeligt at hun
tænker .. Hun spilder ikke tid på at prøve sig frem .. hun tænker - og så
springer hun, lige det rette spring !! I øvrigt sover hun oven på
klædeskabet, hvor hun også hopper lige så fint op .. Og så ligger hun der
oppe og kigger ned på os .. Og tænker .. Hun er ikke avls kat .. bare
almindelig huskat .. ja .. tæt på almindelig, i det mindste .. hi hi .. Men
vi er vel alle enige om, at vores egne katte er det mest specielle, ikke ???
GG

Knus fra Pia

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 30-03-02 16:39

d. 30/03/02 14:48 skrev Pia Lihme Petersen på Pia@Lihme.com i artiklen
> [...]

> det link ( eller oplysninger ) jeg skal bruge ?
>
> Knus fra Pia og den kloge kat - som nu er rigtig godt gnaven fordi

Hej Pia

Jeg ledte lidt tilbage og fandt følgende to links.
http://home19.inet.tele.dk/askov/yard.htm

http://www.sundisk.dk
under elheng/løbegård

Begge haver ligner i øvrigt det rene katteparadis
Jeg kiggede også på dit fotoalbum - men der er vist ikke noget billede af
udbryderdronningen?

Jeg synes heller ikke el-hegn er ideelt - men hvis nu det er eneste mulighed
for at holde mis inde i haven (og det må vel være bedre med en have /
løbegård end indendørsliv, hvis man altså har muligheden). Jeg ville i
hvertfald foretrække elhegnet frem for at skulle samle min elskede kat op på
vejen eller opdage at hun var blevet mishandlet af en eller anden
kattehader. Desuden mener jeg faktisk det står i loven at man har pligt til
at holde sit dyr inde på sin egen ejendom.
God påske til jer alle
--
Mange hilsner fra Ann R
http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck/

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 30-03-02 17:08

> [...]
>
> Begge haver ligner i øvrigt det rene katteparadis
> Jeg kiggede også på dit fotoalbum - men der er vist ikke noget billede af

Hej Ann

Mange tak - det var sundisk-linket jeg ledte efter ..

Du har ret - der var ingen billeder af Domino på mit album .. så derfor har
jeg lige lagt et par stykker op, så I kan se hende

Knus fra Pia og den stadigt fornærmede Domino

Fra : Jakob Jensen

Dato : 30-03-02 20:16

Hej Pia

Kan du komme med nogen spcifikationer om hvor højt jeres hegn er, hvor dybt
i jorden det går og hvordan den flade er, som i bruger som top på hegnet.

Eller to råd.
Den top i bruger på hegnet hele vejen rundt. Læg den vandret, så burde
katten ikke kunne ud. Hvis den kan, så læg en plade på i stedet, så kan den
ikke gå armgang i hegnet. Hegn burde være mindst 2m højt og toppen skal
ligge vandret og gå ca ½ meter ind på begge sider af hegnet. Håber det er
til at forstå (hegnet burde ligne et T, hvis du har forstået det på den måde
det er ment *g*). Vi har ikke løbegård, men dette er erfaringer fra nogen vi
kender som har løbegård.

--
Mvh. Jakob Jensen
http://www.debatkat.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-03-02 00:51

> [...]

nogle
> billeder og en forklaring om valg af strøm; hegn osv Hvem kan hjælpe ??

Jeg vil nu lige have lov til at komme med en lille bemærkning...

Jeg tror ikke man kan lave et hegn, som er effektivt. Ikke til katte, da de
jo er små dyr.

Hvis du har et højt hegn, som der er sat EL til. Så for katten kun stød,
hvis den rører jord.

Fx hvis katten hopper op på hegnet. Så har det overhovedet ingen virkning.
Der er nemlig ingen spændingsforskel.

Det er fx det samme, når du ser en fugl sidde på højspændingsmasterne....
100.000 KV men der sker ikke noget....

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-03-02 00:52

> Det er fx det samme, når du ser en fugl sidde på højspændingsmasterne....
> 100.000 KV men der sker ikke noget....

Undskyld 100 KV i den retning...

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 31-03-02 01:33

d. 31/03/02 0:51 skrev Bjarke Hansen på bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk
i artiklen 3ca64f68$0$58854$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> [...]
> Der er nemlig ingen spændingsforskel.
>
> Det er fx det samme, når du ser en fugl sidde på højspændingsmasterne....

Det du siger lyder helt logisk
Det har de mennesker der har lavet hegn også taget højde for. Hvis du kigger
på de nævnte links (altså de sider man kommer ind på ) nævnes det
hvordan man sørger for at der er jordforbindelse i systemet, netop fordi
ellers virker det ikke. Prøv f.eks. at se denne side, nede midtvejs et sted:

Fra : Kenneth Villefrance

Dato : 31-03-02 07:57

> [...]
> Der er nemlig ingen spændingsforskel.
>
> Det er fx det samme, når du ser en fugl sidde på højspændingsmasterne....

Hej

Hvis det er hele hegnet der er elektrisk, har du ret, men almindeligvis er
det kun i toppen af hegnet, man anbringer en, eller flere tråde som er
strømførende, disse er anbragt på isolatere. Jordforbindelsen er det
"maskede hegn".

Jeg har haft lidt svært ved, at acceptere el-hegn, men efter at have
hjulpet en af vores venner med at etablere et, har jeg måtte tændre mening,
i kan læse om hendes erfaringer på denne side:
http://home1.stofanet.dk/celeste/Dk/expmplrames.htm

Venlig hilsen

Kenneth

Fra : Jens Askov Jensen

Dato : 02-04-02 18:01

Ja vi har haft samme problem, men har taget konsekvensen deraf og har
anvendt el-hegn til vores katte. Vi kan godt nikke genkendende til dein
beretning om at gå armgang i udhænget, der har 2 vores katte også præsteret.
Men efet at der kom el-hegn op har der været ro i vores sind, der har endnu
ikke været nogen katte uden for hegnet i nu 5 måneder, så vi tror at haven
nu er kattesikret. Du kan se vores kattegård på vores hjemmeside
http://home19.inet.tele.dk/askov
mvh
Askov's Maine Coon
Pia Lihme Petersen <Pia@Lihme.com> skrev i en