Zillion: Kan ikke connecte til httpd/lan m~
Fra : Michael Andreasen

Dato : 29-03-02 20:19

Jeg har sat en linux box, med apache, proftpd m.m. op hos en ven der har en
teledk Zillion ADSL forbindelse.

Når jeg skriver www.domainnavn.dk fra en arbejdsstation på lan'et så virker
det ikke: "server not found"

Men når jeg gør det "hjemmefra" så connecter den fint til httpd, ftp m.m.

Jeg er ret sikker på at linuxboksen kører 100% korrekt.

Men hvad kan der så være galt?

På forhånd tak
Michael

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 29-03-02 21:32

"Michael Andreasen" <maskinen@hotmail.com> wrote:

>Jeg har sat en linux box, med apache, proftpd m.m. op hos en ven der har en
> [...]

Så er arbejdsstationen nok ikke konfigureret med en brugbar navneserver.
Eller også har den ikke en korrekt default gateway.

Er arbejdsstationen forbundet til internettet gennem Linuxen eller
direkte til TDC's ruter?

>Men når jeg gør det "hjemmefra" så connecter den fint til httpd, ftp m.m.

Jeg ved ikke hvad du mener med "hjemmefra".

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Michael Andreasen

Dato : 29-03-02 21:44

"Jesper Dybdal" <jdunet@u7.dybdal.dk> skrev i en meddelelse
> Så er arbejdsstationen nok ikke konfigureret med en brugbar navneserver.
> Eller også har den ikke en korrekt default gateway.

Men den kan finde alle andre websider på nettet. Det er kun den der ligger
på eget Lan som den ikke kan komme i kontakt med.

> Jeg ved ikke hvad du mener med "hjemmefra".

Lidt dårlig formuleret :) Det virker "udefra" d.v.s. fra min egen hjemmepc
eller andre eksterne computere.

Hvis jeg skriver www.deresdomain.dk så går den til deres ip adresse, og
routeren mapper port 80 til 192.168.1.4 og alting virker korrekt.

Men når jeg gør det fra en arbejdsstation med ip nr. 192.168.1.x og skriver
www.deresdomain.dk så virker det ikke.

Mvh
Michael

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 29-03-02 21:58

> [...]

>Men den kan finde alle andre websider på nettet. Det er kun den der ligger
>på eget Lan som den ikke kan komme i kontakt med.

Så har jeg bare overhovedet ikke forstået hvad dit spørgsmål handlede
om. Jeg var ikke i stand til at gætte at "www.domainnavn.dk" betød dit
eget domænenavn.

>Lidt dårlig formuleret :) Det virker "udefra" d.v.s. fra min egen hjemmepc
>eller andre eksterne computere.

Det er fordi ruteren ikke laver NAT fra det interne net tilbage ind i
det interne net. Det troede jeg egentlig de nyere P@-rutere gjorde.

Du svarede ikke på mit spørgsmål om hvorvidt arbejdsstationens
forbindelse til nettet går gennem Linuxen (men det gør den vel, siden du
overhovedet nævner Linuxen) - i så fald skal du måske få Linuxen til at
gøre det.

Eller også skal de interne maskiner have en hosts-fil eller særlig
navneserver som oversætter navnet til den interne IP-adresse.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jens

Dato : 29-03-02 23:17

"Michael Andreasen" <maskinen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har sat en linux box, med apache, proftpd m.m. op hos en ven der har
> [...]

Det er fordi routeren på forbindelsen ikke kan route trafik indefra LAN og
ud via WAN-interfacet og ind retur igen til LAN.

> Men når jeg gør det "hjemmefra" så connecter den fint til httpd, ftp m.m.

Ja, du har vel åbnet for port 80/tcp i routeren.

> Jeg er ret sikker på at linuxboksen kører 100% korrekt.

Det gør den vel også, eftersom du godt kan nå den "hjemmefra" !

> Men hvad kan der så være galt?

Som ovenfor beskrevet.

> På forhånd tak
> Michael

Du er velkommen!

Jens

Fra : Jakob K. Nielsen

Dato : 30-03-02 23:03

> Det er fordi routeren på forbindelsen ikke kan route trafik indefra LAN og
> ud via WAN-interfacet og ind retur igen til LAN.
>

> Jens

Mon ikke det kan sættes op i firewall rules? Med Cisco IOS kan man lave et
loopback interface og få det til at virke den vej, men jeg ved ikke med
Netgear.

Mvh Jakob, CCNA