Glas
Fra : Alex Sørensen, drage~

Dato : 29-03-02 16:53

Hej NG.

Jeg er igang med at bygge et 160L (100x40x40). Nu er mit spørgsmål: Ifølge
tabellerne skal man bruge 8 mm. Nu er det sådan at jeg har adgang til en
masse gratis 6 mm, så det ville jo være nærliggende at lave det i 6 mm. Men
er det for tyndt? jeg vil nødig have fiskedam på gulvet

--
Alex Sørensen
alex@dragebix.dk

Fra : J@N

Dato : 29-03-02 19:16

Du skal bruge 8 mm til bunden og kan nøjes med 6 mm til siderne. Det er
vigtigt at du laver en forstærkning i toppen, f.eks. i form af en glaskant.
Husk at lime siderne udenpå bunden!!

God fornøjelse

Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-03-02 23:04

J@N <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a82apu$71i$1@sunsite.dk...

Ifølge
> Men

Vi har tidligere diskuteret emnet, og kom frem til at de dimisioner som
er opgivet i
den tabel, kun kna være til glæde for en glarmester, for de dimisioner
der opgives er
alt for overdimisioneret. Som Jan skrev så vil et stykke glas på 8 mm
være nok i bunden og 6
til siderne.

Carsten

Fra : Alex Sørensen, drage~

Dato : 31-03-02 11:04

En svejset alu-ramme hele vejen rundt i top og bund! Er det nok?

Fra : Jens Jensen

Dato : 31-03-02 11:24

> En svejset alu-ramme hele vejen rundt i top og bund! Er det nok?

Behøves ikke, du laver bare en glasforstærkning for oven f.eks. en
sandwich-konstruktion bestående af 4-6 mm tykke glasstrimler i passende
bredde i forhold til akvariets størrelse (her ca. 4 cm). Dem limer du så de
overlapper hinanden i hjørnerne. Du skal i alt bruge 8 stk glas hvis du skal
hele vejen rundt. Husk at sænke sandwich'en så der plads til dækglasset.

Jens

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 31-03-02 18:22

"Alex Sørensen, dragebix.dk" <kontakt@dragebix.dk> skrev i en meddelelse
> En svejset alu-ramme hele vejen rundt i top og bund! Er det nok?
Alt kan være nok, idet limningen af glasset er nok i sig selv.
Din alu-ramme kan have den funktion, at den holder eventuelt dækglas, eller
for et syns skyld.
Hilsen
Jørgen

Fra : Alex Sørensen, drage~

Dato : 01-04-02 11:51

Tak for svarene. Jeg er allerede meget klogere. Der kommer nok flere
spørgsmål hen af vejen.