Problemer med lokalnetværk!!!!!
Fra : eMJay

Dato : 30-01-01 18:21

Hej

Vi (min underbo og jeg) er igang med at opsætte lokalnetværk og er løbet ind
i nogle lidt specielle problemer.

Vi har indtil nu 4 computere der er tilkoblet til en 100 mbit switch og de
fungerer fint. Både med fildeling og internetsharing.
Problemet er opstået da vi nu skal have en femte computer logget på. Denne
maskine er den eneste der kører win95 hvor de andre kører win2000 og MacOS
Aqua (eller hva det nu hedder). Da lo.... ikke ville virke, og vi mistænkte
kablet flyttede vi win98-maskinen ned ved siden af switch'en og satte den
til med et gennemtesten kabel og vi fik, efter lidt driver problemer, det
hele til at virke. Så flyttede vi maskine op igen og satte den til det
"lange" kabel (ca. 14 meter). Herefter virkede forbindelsen ikke. Aha, så er
det altså kablet den er gal med. MEN, vi kan godt finde den 5. computer
under "Andre computere" og den retter navn og beskrivelse når vi ændre dem
på den 5. comp.
Kan det tænkes at der er hul igennem, men bare ikke hul "nok", da vi ikke
kan pinge den 5. comp. fra nogle af computerne; og den 5. computer ikke kan
pinge noget som helst, men stadig godt kan "finde" den men ikke logge på
den?
Alle maskinerne har 100mbit netkort og den 5. computer er som sagt testet
med et andet kabel, over en kortere distance, hvor det hele virkede
upåklageligt.

Hvis der er nogle der har nogle forslag er de meget velkomne, da vi
efterhånden rager i blinde og ikke kan komme i tanke om hvad der kunne være
galt, og ikke vil til at trække nyt kabel hvis ikke det er det, det er galt
med.

På forhånd 1000 tak

Michael Jensen

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 30-01-01 18:32

Hej Michael

"eMJay" <emjay@mindless.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> pinge noget som helst, men stadig godt kan "finde" den men ikke logge på

Check at i kører med samme protokoler, med samme opsætning (pånær IP adresse

--
Mvh Barne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Bootable CD-ROM, Fjernstyring med VNC m.m.:

Fra : eMJay

Dato : 30-01-01 18:45

Udmærket forslag men det var ikke det. Det ville vel heller ikke have
indflydelse på at vi ikke kan pinge den 5. computer.

Men ellers mange tak.
Michael

Fra : Mikkel

Dato : 30-01-01 20:37

> Udmærket forslag men det var ikke det. Det ville vel heller ikke have
> indflydelse på at vi ikke kan pinge den 5. computer.

Hvis du kører NetBEUI på maskinerne, og din IP-stak ikke virker på
windows95-maskinen? Så virker windows-netværket, men du kan ikke ping'e
maskinen

Kan windows95 maskinen ping'e sig selv?

Mikkel

Fra : eMJay

Dato : 30-01-01 21:19

> Hvis du kører NetBEUI på maskinerne, og din IP-stak ikke virker på
> windows95-maskinen? Så virker windows-netværket, men du kan ikke ping'e
> [...]

Jep. Win98-maskinen kan godt pinge sig selv. (Er det godt eller skidt?)

Michael

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 30-01-01 22:11

Hej Michael

> Jep. Win98-maskinen kan godt pinge sig selv. (Er det godt eller skidt?)

Hvilke IP adresser og subnetmask's har maskinerne ?

--
Mvh Bjarne Duelund
duelund@danbbs.dk

Fra : eMJay

Dato : 30-01-01 23:14

Maskinerne har IP 192.168.0.1 - 192.168.0.8 og kører med subnetmask
255.255.255.0 (altså internt i netværket). De maskiner der er "direkte" på
internettet har selvfølgelig andre IP'er på deres
"internet"-netkort(Stofanet).

Michael

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 03-02-01 20:47

Hej

> [...]
> 255.255.255.0 (altså internt i netværket). De maskiner der er "direkte" på
> internettet har selvfølgelig andre IP'er på deres

Kører nogle af maskinerne noget Internet deling ?

Fra : Emil Fischer Peterse~

Dato : 31-01-01 15:44

"eMJay" <emjay@mindless.com> wrote in message
> [...]
> Alle maskinerne har 100mbit netkort og den 5. computer er som sagt testet
> med et andet kabel, over en kortere distance, hvor det hele virkede

Jeg har haft samme problem med et kabel, det var dog til en genbo så jeg ved
ik om du kan bruge min hjælp ;)
Men vi havde lagt et kabel hen over en vej og gravet det ned i nogle haver.
Vi kunne godt se hinannen i andre computere, men vi kunne ik få adgang
(hvilket mener meget om dit problem). Vi fandt ud af det et par af de små
ledninger der er trukket i kablet var blevet hugget over af et spade stik.
Det kan meget vel være at en af dine små ledninger er ødelagte.
Men i stedet for at smide det ud synes jeg du skal prøve at sætte nye stik
på (kan jo være det er der problemet er)

mvh Emil

Fra : eMJay

Dato : 31-01-01 16:46

Så vil jeg da lige prøve at sætte nogle nye stik på.

Mange tak (specielt hvis det er det, der er i vejen)

Michael
> Jeg har haft samme problem med et kabel, det var dog til en genbo så jeg
ved
> ik om du kan bruge min hjælp ;)

LOL

Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 02-02-01 14:45

> Så vil jeg da lige prøve at sætte nogle nye stik på.

Virkede det?

Jeg har længe haft en del problemer med en win98-maskine, der godt kan se
min win2k-maskine, men kun kan få adgang til de delte drev en sjælden gang
imellem.
Det ville være rart hvis det kunne afhjælpes af et par nye stik eller et nyt
kabel...

MVH

Nikolaj