Netexpress - og een computer til ....
Fra : Marianne

Dato : 28-03-02 18:36

Hej

Jeg har en Netexpress-løsning på min egen pc (af den type, hvor man skulle
installere et særlig kort i pc'en før det duede). Det virker fint.

Nu vil vi gerne have tilsluttet min mands bærbare pc også, og den har 'bare'
alm. netværkskort, som den er født med. Pc'en er købt hos TDK.

Efter råd i TeleDK-butikken købte vi en unex Netswitch SD050s, som skulle
kunne agere 'fordelerstik' - eller hvordan man nu siger - mellem begge
maskiner og vores ADSL-forbindelse.

Jeg kan ikke få noget af det til at du'.

Først forsøgte jeg at koble Netswitch-dimsen på (i følge brugsanvisningen),
sammen med min tidligere OK-fungerende maskine - ikke nogen reaktion. Har
prøvet i alle stik-mulighederne.

Så ville jeg forbinde min mands pc via Xpresslink-boksen - men hvordan hulen
gør jeg det ? Til mit netkort fulgte der en installations-CD med, og så
virkede det. Hvad skal jeg installere/aktivere, hvis jeg ikke har det
specielle kort ? Mangler jeg noget hardware ?

Jeg har prøvet at se på TDK hjemmesiden, men kan ikke finde hverken
installationssoftware eller vejledninger af nogen art.

Kan selvfølgelig ringe til deres hotline, men jeg vil gerne lige prøve alt,
jeg KAN prøve inden.

Kan nogen hjælpe .... ?

mvh

Marianne Høyen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-03-02 18:47

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> skrev i en meddelelse
> Efter råd i TeleDK-butikken købte vi en unex Netswitch SD050s, som
skulle
> kunne agere 'fordelerstik' - eller hvordan man nu siger - mellem begge
> maskiner og vores ADSL-forbindelse.

Ikke med den løsning i har nu
Opgrader evt. til NE2 med router.
Prisen pr. måned er den samme, men der er vist et konverteringsgebyr

http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 28-03-02 19:13

Køb en router.

Mvh
Thomas

Fra : Marianne

Dato : 28-03-02 19:39

Tak for kommentarerne. Desværre kan jeg ikke rigtig vurdere, hvad I skriver.

"Thomas Strøm Larsen" skrev

> Køb en router.

Hvorfor det ? Hvad kan en router, som mit nuværende udstyr ikke kan ?

Jeg har ikke fundet på noget af det selv - alt er efter råd i
TeleDK-butikken. Siger du/I at jeg er blevet rådet forkert ?

Martin skrev:
>Opgrader evt. til NE2 med router

Er der nogen steder, jeg kan læse om, hvad jeg skal gøre ????

mvh
marianne

Fra : Gregers Petersen

Dato : 28-03-02 20:30

> Siger du/I at jeg er blevet rådet forkert ?

Ja.
Du må konvertere til NetExpress II

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-03-02 20:38

"Marianne" <hoyen@lundbak.dk> wrote in message

> Hvorfor det ? Hvad kan en router, som mit nuværende udstyr ikke kan ?

Du har NEtexpress 1 løsningen. Det kort som du har i maskinen heder et ATM
netkort. Det giver skaber forbindelse til TDC, og giver internet på den
maskine kortet er installeret I.

En router gør, at den stadig skaber forbindelse til internettet, men deler
internettet ud på et LAN (lokalnetværk) Du kan godt få en ATM router, men de
er bare meget dyre.

Der er et par muligheder.

1. Konvater til NE2 som allere nævt
- Køb din egen router,
- Eller lej en router
- brug din Switch, du allerede har købt.

2. Konvater til TDC Bredbånd|adsl
- Du har allerede en switch, her vil det virke med std løsningen med 2 IP
adresser.

> Jeg har ikke fundet på noget af det selv - alt er efter råd i
> TeleDK-butikken. Siger du/I at jeg er blevet rådet forkert ?

Ja det er du. Glem at få råd at sådanne "konsulenter"

Man er sin egne herrer hos TDC....!

Fra : Marianne

Dato : 28-03-02 22:54

Tusind tak for den grundige forklaring.
Jeg skal dog lige have opklaret et par ting:

> [...]
> - Køb din egen router,
> - Eller lej en router
> - brug din Switch, du allerede har købt.

Betyder dette konverter til NE2 *og* så kan jeg bruge min switch. Hvad er
NE2 (altså bortset fra, at det betyder NetExpress 2) ? Er det et nyt kort,
et nyt abonnement eller noget software ? Skulle jeg kunne finde det hos TDK
? Det springer ikke liiige i øjnene på deres supportsider.

> 2. Konvater til TDC Bredbånd|adsl
> - Du har allerede en switch, her vil det virke med std løsningen med 2 IP
> adresser.

Jeg har nu læst om TDC Bredbånd. Af de beskrivelser, der er, kan jeg ikke
læse mig til, hvad forskellen er på det, og det, der engang blev lavet ifm
Netexpres1-løsningen. Er forskellen noget, der er i telefonstikkene ? Skal
man ha' nye stik til dem, så ?

Det lyder umiddelbart som om forslag 2 er det nemmeste ?

> Ja det er du. Glem at få råd at sådanne "konsulenter"

Herligt! Hvor f..... får man så vejledning (bortset fra her - tak!)? Jeg
synes slet ikke, der er morsomt at rode med. Det skal bare virke ......

mvh
Marianne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-03-02 23:30

http://www.makr.dk/go.php3?adslvarianter
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-03-02 00:04

> Betyder dette konverter til NE2 *og* så kan jeg bruge min switch.

Næe, wn swtich er bare til at skabe forbindelse mellem flere netværks
klienter.

> [...]
TDK
> ? Det springer ikke liiige i øjnene på deres supportsider.

Det du har nu, kører via et ATM interfase. NE2 kører via Ethernet. Du skal
have et alm. netværkskort i pc´en (pris ca. 150 kr.) Det gamle kort du har
indstalleret, kan du ikke bruge til noget bag efter.

Det kabel der sidder i modemmet på vægen, skal sættes i stikken "10 base-T"
og forbinden til den router man vælger. Routeren forbindes så til switchen,
hvor routeren så kan dele internet til et næsten ubegrænset antal brugere.

> Det lyder umiddelbart som om forslag 2 er det nemmeste ?

Ja, og det billigste.

Du skal kun have et netværkskort. Stikket fra "10 base-t" fra modemmet,
forbindes således direkte til Switchen. Hvor TDC´s servere sørger for at
dine 2 computere kommer på nettet. Op til 6 brugere, ved tilkøb af flere IP
adresser. Men som std, kan kobles 2 på

Fra : Marianne

Dato : 29-03-02 03:39

"Bjarke Hansen" skrev

> [...]
> forbindes således direkte til Switchen. Hvor TDC´s servere sørger for at
> dine 2 computere kommer på nettet. Op til 6 brugere, ved tilkøb af flere

Det vil sige - hvis jeg har forstået dig - at jeg skal have fat i et alm.
netværkskort (samt fjerne det gamle fra NetExpress1-løsningen) og jeg skal
bestille et Bredbånd/ADSL hos TDK. Resten har jeg fra den første løsning
(skillefilter, modem og switch). Og det kræver teknikerbesøg aht
telefonstikkene - eller er forskellen på Netexpress og Bredbånd/ADSL
udelukkende organisatorisk og har ikke noget med den fysiske
telefoninstallation af gøre ?

Tak for assistancen.

mvh
Marianne

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 29-03-02 11:55

> [...]

Ja.

> og jeg skal
> bestille et Bredbånd/ADSL hos TDK. Resten har jeg fra den første løsning

Nej, du kan svjv konvatere, ikke en nyinstallation.

> Og det kræver teknikerbesøg aht
> telefonstikkene - eller er forskellen på Netexpress og Bredbånd/ADSL
> udelukkende organisatorisk og har ikke noget med den fysiske
> telefoninstallation af gøre ?

Nej, ingen fysisk ændring af installationen. Modem og skillefilter og
telefonerne røres der ikke ved overhovedet. Du skal kun flytte
netværkskablet fra modemmet op i switchen, og kabler fra de 2 computere til
switch.

Men en konvatering fra Netexpress til BB|adsl kan kundeservice vel hjælpe
med.

Fra : Marianne

Dato : 29-03-02 13:36

Tak!

Jeg kontakter dem strax efter påske.

mvh
Marianne

Fra : Martin S.

Dato : 29-03-02 00:56

> [...]
>
> Jeg har en Netexpress-løsning på min egen pc (af den type, hvor man skulle
> installere et særlig kort i pc'en før det duede). Det virker fint.

Ja et ATM.-kort som virker til Internet på 1 stk.s maskine.

> Nu vil vi gerne have tilsluttet min mands bærbare pc også, og den har
'bare'
> alm. netværkskort, som den er født med. Pc'en er købt hos TDK.
og... (man køber ikke pc hos tdc ..)

> Efter råd i TeleDK-butikken købte vi en unex Netswitch SD050s, som skulle
> kunne agere 'fordelerstik' - eller hvordan man nu siger - mellem begge
> maskiner og vores ADSL-forbindelse.
Forhåbentlig havde han anbefalet at den stationære også fik et netkort ??

> Jeg kan ikke få noget af det til at du'.
Ikke underligt

> Først forsøgte jeg at koble Netswitch-dimsen på (i følge
brugsanvisningen),
> sammen med min tidligere OK-fungerende maskine - ikke nogen reaktion. Har
> prøvet i alle stik-mulighederne.
virker kun med netkort

(KLIP)
Alternativ 1)
Forudsat at du ønsker at dele internet og filer på den bærbare og stationære
pc-er skal du gøre flg.:
1) Ring til TDC og få Netexpress 2 løsning med router (måske får du nyt
xpresslink osv.) ... Det ved jeg ikke noget om.
2) forbind xpresslink til router, fra router til switch og fra switch til
begge pc-er
3) Begge pc-er vil være på nettet.

Alternativ 2)
1) køb et Netkort til din stationære.
2) Kør Guiden "del internetforbindelse"
3) forbind stationær netkort til switch og fra switch til bærbare.
4) begge pc-er vil være på nettet.
5) du kan også undvære switchen med denne løsning, kræver dog bare et
krydset kabel mellem pc-ere.
6) Ulempen ved denne løsning er at din stationære pc skal være tændt for at
din bærbare skal virke.

Mvh. Martin

Fra : Marianne

Dato : 01-04-02 18:49

> Alternativ 2)
> 1) køb et Netkort til din stationære.
> 2) Kør Guiden "del internetforbindelse"
> 3) forbind stationær netkort til switch og fra switch til bærbare.
> 4) begge pc-er vil være på nettet.

Tak skal du(/I) have. Jeg har nu fået anskaffet mig et netkort og skal ringe
til TDK i morgen

Nej, det duer ikke.

mvh
Marianne

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-04-02 19:18

Mon, 1 Apr 2002 19:49:29 +0200, "Marianne" <hoyen@lundbak.dk> wrote:

>at

>Nej, det duer ikke.

Lige lidt insekt-sodomi:
Skal være:
6) Ulempen ved denne løsning er at din stationære pc skal være tændt
og online for at *internetforbindelsen på* din bærbare skal virke.

hilsen pl