Små katte
Fra : Jaredead

Dato : 28-03-02 18:37

Vi har en hel familie af katte(ude-katte,som sommetider får lov,
at komme ind og sove i mit studie,når vejret er slemt).
Mor,børn og børnebørn.
For 3 år siden fik en af kattene 2 killinger,
som aldrig er vokset ud.
De er 3 år gamle og er på størrelse med halvsmå killinger.
De har næsten ingen fedt på kroppen bare en sæk knogler,
men et par rigtige overlevere.
De kommer ind og lægger sig på min brystkasse når jeg ser fjernsyn.
De ligger bare og sover.:)=
Noget af det jeg rigtig godt kan lide ved katte.
Hvis det var hvores hund,ville han slikke en i hovedet,
og ligge og rode rundt.
Det jeg vil spørge om,er en mulig grund til at de er så små?
Kan det være indavl?
Mvh Jaredead.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 28-03-02 21:10

Et af symptomerne ved 3. eller 4. generations indavl er netop små dyr.

Har du overvejet kastration???

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jaredead

Dato : 28-03-02 22:17

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Et af symptomerne ved 3. eller 4. generations indavl er netop små dyr.
>
> Har du overvejet kastration???

> --Tit,men vi kan ikke få fat i hankattene.De er sky,og hvis man får fat
i dem,
kradser de på få sekunder ens hånd i laser.
Vi bruger p-piller og det har vi haft succes med,
netop fordi hunkattene er så tamme.
P.S tak for svaret.
Indavlet eller ej,de er begge så søde,og virker meget kvikke.

Fra : Jette

Dato : 29-03-02 10:16

Jaredead skrev:

> [...]
> netop fordi hunkattene er så tamme.
> P.S tak for svaret.
> Indavlet eller ej,de er begge så søde,og virker meget kvikke.

Nu skal der jo én af begge køn til at lave killingerne.... det er ikke kun
hankattenes skyld ... og det kommer derfor lidt bag på mig, at du
tilsyneladende slet ikke har overvejet at sterilisere dine hunkatte.

Her et citat fra Camilla Scharff's udmærkede artikel om emnet:

"Behandling med disse hormonpræparater kan betyde, at der selv ved ganske
kortvarig brug sker forandringer i underlivet (i form af livmoderkræft og
andre kræftsygdomme, cyster i livmoder og på æggestokke, livmoderbetændelse
mv. - hos hunkatte) samt dannelse af brystkræft eller andre forandringer i
brystkirtelvævet (både han- og hunkatte).
Mange hunkatte er desuden eksperter i at gemme pillen, for derefter at
spytte den ud, når de ser sit snit til det - mange katte "på p-piller" er
kommet drægtige hjem, desværre med den risiko, at ejeren fortsætter med at
give p-piller, som så kan give misdannede killinger og udsætning af fødsel.
Det kan altså ikke anbefales, at vælge at give sin kat p-piller eller
hormonsprøjter, da risikoen for dannelse af kræft og andre ubehageligheder
er alt for stor!"

Hele artiklen kan læses her:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=9