Hund - men hvilken?
Fra : Brian Binnerup

Dato : 28-03-02 17:30

Hej.

Vi overvejer at skulle have hund - men er meget i tvivl om hvilken race vi
bør gå efter, og håber på lidt hjælp. Jeg har selv haft hund hjemme hos mine
forældre, og min kærreste har aldrig haft hund - dog har hun haft en hos sin
mormor - og ud fra det er der ikke nogen af os der ved ret meget om racer og
deres karakteristika.

Vi bor i hus - på 100 m2, men i to etager - dvs. pladsen er ikke stor.
Heldigvis (hvis vi skal have hund) har vi en have, selvom den ikke er stor.
Huset ligger ca. 5 km fra Århus centrum, og det betyder at vi ikke bor lige
op af et grønt område. Dermed skal hunden kunne nøjes med at komme kort ud
morgen og aften, og blive gået med sidst på eftermiddagen - men uden de
store grønne arealer. I weekenden vil der så blive plads til at udfolde sig
og få noget ordentligt motion.

Vigtigst af alt er at vi har en datter på 17 måneder - som ligesom alle
andre børn syntes dyr er spændende, men til tider har lidt svært ved at
finde ud af hvornår man klapper dyr og hvornår man er for voldsom. Men det
vigtigste er at vi (måske) skal have en hund som ikke kan finde på at gøre
hende noget, selvom hun er voldsom - hvis vi andre ikke lige står ved siden
af.

Vores krav til hunden derudover er ikke så store - vi forestiller os selv en
ikke alt for stor hun, som gerne må være rimelig nem at holde - og ikke skal
vaskes for tit, da vi ikke har et badekar.

Jeg håber nogle kan hjælpe os igang med et par racer at arbejde ud efter -
umiddelbart syntes jeg det er svært at overskue de 100.000 forskellige navne
jeg syntes at finde.

Mvh

Brian Binnerup

Fra : Hugo

Dato : 28-03-02 19:19

Jeg har selv en Kooikerhondje. Den er valgt ud blandt 300 racer,
fordi.........kig på www.kooiker.dk eller søg racen på www.google.com/dk

Vores tæve er nu 4 år gammel, og vi har aldrig haft problemer med sygdom
eller hundens adfærd.

Mvh. Hagen

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 28-03-02 21:03

"Hugo" <hugo@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fordi.........kig på www.kooiker.dk eller søg racen på www.google.com/dk

> Vores tæve er nu 4 år gammel, og vi har aldrig haft problemer med sygdom

Hejsa

Ja, jeg forstår godt valget. Har naturligvis selv én af slagsen.
Jeg vil give dig ret i at det *er* en dejlig hund, men.......
Jeg går udfra du har købt den hos Tagas (ud fra linket til kooiker.dk)
Der har du i hvert fald fået at vide, at racen ikke går sammen med mindre
børn.
Hvis ikke, så er det en kæmpe brøler.
I øvrigt mener jeg *ikke* det er en begynderhund. Den har et "itert"
temperament.
Kooikeren er også en hund der kræver meget luft i åbent terræn. Så alt i alt
så er kooikerne
nok det dårligste valg til Brian og hans lille familie.
Jeg vil lige tilføje, at jeg selv aldrig skal have andet end Kooiker. Det er
nok noget af det
mest sociale væsen på fire ben, som jeg har mødt.

Bare min ydmyge mening

Mvh

Renate

Fra : x Vuf x

Dato : 30-03-02 09:20

Thu, 28 Mar 2002 21:03:29 +0100, Renate Jacobsen wrote:

>Jeg vil lige tilføje, at jeg selv aldrig skal have andet end Kooiker. Det er
>nok noget af det
>mest sociale væsen på fire ben, som jeg har mødt.
>Bare min ydmyge mening

Så har du aldrig mødt en papillon!

--
Mvh Sonja webdesigner@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : Hugo

Dato : 28-03-02 19:20

[...]

Mvh. Hugo

Fra : Louise Kragh

Dato : 28-03-02 19:26

"Brian Binnerup" <brian@binnerup.dk> wrote in message
> [...]

skal
> vaskes for tit, da vi ikke har et badekar.

Hejsa Brian

Måske bør I vente til jeres datter er lidt ældre?

Generelt er det en skidt ide at lade mindre børn og hunde alene, absolut
også for hundens skyld, da enhver hund, hvis den ikke kan komme til at gå
sin vej, kan blive tvunget til at sige fra overfor et barn der hiver den i
ørene, dunker den i hovedet, trækker i dens poter, prikker den i øjnene og
hvad unger ellers kan finde på at pine en hund med. Dette vil måske bare
være et "haps", som på hundesprog betyder "stop så", men da barnehud er en
del sartere end en pelset hvalp kan der godt gå hul.
Så det vil stille krav til jer om at hun skal lære at behandle hunden
ordentligt, og den skal ud over den første hvalpetænder-bide-i-alt fase, før
det ville kune fungere. Indtil da bør i nok holde opsyn når de er sammen.

Man kan sagtens vaske en hund i en brusekabine Vi har et lillebitte
københavnerbadeværelse, men får da badet vovserne alligevel

Tag evt. en snak med jeres dyrelæge om racevalget, der er mange faktorer at
tage hensyn til, og de forskellige racer appellerer meget forskelligt til
folk.

mvh
Louise

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 28-03-02 19:28

"Brian Binnerup" <brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse
og ud fra det er der ikke nogen af os der ved ret meget om racer og
> deres karakteristika.

Gå på biblioteket og lån nogle bøger om de forskellige racer og prøv
ud fra dem at se hvilken race I vil kunne give mest og hvis krav og
ønsker for et godt liv I bedst vil kunne honorere ..

> [...]
de
> store grønne arealer. I weekenden vil der så blive plads til at

Jamen det må du jo se om du kan forklare hunden .. men hvorfor kan den
først blive motioneret sidst på eftermiddagen?? har det noget at gøre
med at I begge arbejder at gøre?? man lader altså ikke en lille hvalp
være alene 5-8 timer daglig .. uden den har fået motion og aktivering
inden I tager afsted om morgenen og et par timer er så absolut hvad en
lille hvalp kan trænet op til at være alene .. Kan i denne forbindelse
ikke lade være med at spørge om du ville byde jeres datter kun at
kunne udfolde sig i weekenden?? en hund har krav på aktivering,
træning , motion osv hver dag ... ikke bare i weekenden til din
orientering ..

> [...]
at gøre
> hende noget, selvom hun er voldsom - hvis vi andre ikke lige står
Det vigtigste er spilme at I lærer jeres datter at omgås hunden og at
respektere hunden og ikke være voldsom ... og I skal være den
usynlige mur mellem jeres datter og hunden ..altså dem der lærer
barnet at omgås hunden med respekt og respektere hunden ... og man
lader.. af hensyn til hunden.. .. aldrig et lille barn være alene med
en hund .. ikke fordi hunden vil gøre barnet noget men der er sørens
stor risiko for at barnet vil være for hård ved hunden ...

> [...]
> ikke alt for stor hun, som gerne må være rimelig nem at holde - og
ikke skal
> vaskes for tit, da vi ikke har et badekar.

Prøv at vende det en halv omgang og i stedet for at snakke om jeres
krav til hunden , så prøv at tænke på hvilke krav hunden med rette
kan stille til jer og hvor mange af dens behov I vil kunne opfylde ..
Man kan i øvrigt sagtens bade en hund uden at have badekar .. jeg har
heller ikke badekar .. synes nærmest badekar er til besvær når der
skal vaskes hund i øvrigt .. og faktisk kan man sige at jo mindre
barnet er jo større må hunden meget gerne være ..

> [...]
efter -
> umiddelbart syntes jeg det er svært at overskue de 100.000

Tja en tøjhund måske?? men kan du ikke overkomme at sætte dig ind i
hvilken race der er bedst egnet til jer så er spørgsmålet om du/I kan
overkomme at have hund i det hele taget .. med de krav det stiller til
jer at være hundeejer .. prøv samtidig med at du låner bøger om
hunderacer på biblioteket at låne nogle bøger om hundepsykologi og sæt
jer lidt ind i hvad det kræver at have hund .. kan varmt anbefale at
læse Maria Hanson " min bedste ven" Irene H. Jarnved " helhjertet
hundetræning" samt at læse forfattere som Anders Hallgren og Roger
Anbrantes .. og tænk jer så om endnu en gang inden I anskaffer hund ..
både for hundens og jeres egen skyld ..

Godpåskehils fra Ami

Fra : Kjeld Lilholm

Dato : 30-03-02 04:38

Lige for at "irettesætte" Ami. Mine to Rotter har altså fået lov til at være
alene om dagen når vi er på job så godt som fra dag 1. Og der er ingen af
dem der har taget skade. Og mht. aktivering inden man tager hjemmefra. Hvis
du kan få mine hunde til at bevæge sig ud af deres seng før klokken 10 om
formiddagen kun for at blive aktiveret, så er du knagme dygtig. Jeg tror at
jeg ville kunne lokke dem med en stor steg. Det skulle så være fordi de er
eksteeeeemt sultne. Noget med en uges faste forinden.
Overdrivelse fremmer du ved......
De har altid været alene om dagen uden aktivering forinden. Og de fungerer
upåklageligt. Ingen har taget skade....
Mvh
Lilholm

Fra : x Vuf x

Dato : 30-03-02 09:29

Thu, 28 Mar 2002 19:27:38 +0100, Anne-Marie Prange Madsen wrote:
> [...]

>kunne udfolde sig i weekenden?? en hund har krav på aktivering,
>træning , motion osv hver dag ... ikke bare i weekenden til din

<Gyyys>

> [...]
>en hund .. ikke fordi hunden vil gøre barnet noget men der er sørens
>stor risiko for at barnet vil være for hård ved hunden ...

Gentages lige for en sikkerheds skyld...

> [...]
>skal vaskes hund i øvrigt .. og faktisk kan man sige at jo mindre
>barnet er jo større må hunden meget gerne være ..

Over hovedet ikke! Så længe det ikke er en tændstikhund, og forældrene
retter sig efter ovenstående, er hundens størrelse aldeles ligegyldig!

>Tja en tøjhund måske??

Ja det er også mit bedste bud!

Fra : ChiChi

Dato : 28-03-02 21:02

Hej Brian

Et nyt godt tiltag fra Dansk kennelklub hedder "Før du køber hund"!

Ring ind og hør hvornår de kører et kursus i dit område!

Og så et lille huskeråd

"Enhver hund er børnevenlig, sålænge barnet er hundevenligt"

Lær jeres datter at hunde (og andre dyr) Klapper og kæler man med og
IKKE andet!
Enhver hund kan blive så trængt op i en krog at den siger stop, og det
skal den principielt have lov til!

Et andet godt råd er at give hunden et sted den har "helle" altså hvor
den har lov at være HELT i fred også for barnet!

Men tænk jer om. med hensyn til motion osv. igen

Mange hilsner fra
Sussan og Oskar (Som lige har fået sin første ½ oprykning til DCH's
B-klasse)
http://schnauzers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Elin

Dato : 28-03-02 23:37

I overvejer at få hund - men I har for mange forbehold, så jeg tror ikke, I
oprigtigt ønsker jer en hund. Tænk på at en hund er et levende væsen og ikke
bare en ting, man køber. En hund skal heller ikke bruges som legetøj for
mindre børn. Efter min mening bør I vente med evt. at anskaffe en hund, til
jeres datter er blevet ældre.

Venlig hilsen
Elin

Fra : Mari

Dato : 29-03-02 01:19

"Brian Binnerup" <brian@binnerup.dk> skrev i en meddelelse news:3ca353ec$0$39544$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Vigtigst af alt er at vi har en datter på 17 måneder

Min første hund havde jeg sammen med baby,
og det var en DÅRLIG kombination.
Som forældre til børn under 3 år har man simpelthen ikke
tid nok til at tage sig ordentligt af en hund. En hund, der
ikke beskæftiges kvalificeret BLIVER en pestilens
og det er ikke hundens skyld. Selv den allermest
rolige hund kan drives til vanvid af lediggang og kedsomhed.

Den tid du ikke bruger på at gå tur morgen og aften, skal du
bruge på at gå rundt i haven med en lille skovl og samle op.
Kan du se, at du så ligeså godt kan bruge den tid fornuftigt
ved at gå turen med hunden i stedet for med skovlen.

Og jeg er enig med dem, der skriver at det ikke er op til
hunden om det går godt - det er op til jer at give den
et værdigt liv - med respekt for dens ret til ikke at være
et stykke "jaget vildt" efter børns behag.

Har man ikke hunden, når man får børn, så bør børnene
være over tre år, når den anskaffes. Alene fordi man
kan forklare et 3-års barn hvordan man omgås hunde.
"Anskaf" det næste barn først - og overvej så hunden, når
I er ovre den næste babyalder.

Der er mange ting, man som førstegangs hundeejer skal
lære - bl.a. hvordan man lærer hvalpen ikke at bide i alting (plus i børn).
Det sker ikke over en nat - og i mellemtiden kan børnene gå
hen og blive utrygge ved hunden - og så kører rouletten
med hunden som indsats.

Mh

Fra : René Kofoed

Dato : 30-03-02 11:58

Hejsa Brian.

Jeg er enig med de andre som har reflekteret på dit indlæg.
Det er ikke hundens ansvar at, jeres datter og en eventuel hund kan
enes, det er jeres ansvar at, jeres datter lærer at, omgås hunde og
andre dyr!!!

Du kan ikke "lære" (opdrage) et dyr til at, finde sig i hvad som
helst, og : Hånden på hjertet, så ved vi vist alle, hvordan børn kan
finde på at, behandle dyr!!!!?? Det er ikke altid lige pænt!!

Du tillader heller ikke andre børn ( mennesker), at de behandler jeres
datter efter forgodtbefindende, VEL???

Hvis jeg stod i jeres situation, med en lille "guldklump" på 17 mdr.
ville jeg vente med at, anskaffe en hund, til jeres datter er stor nok
til at, forstå at, man er sød, BLID, kærlig og ansvarsfuld over for
dyr!!

Håber (både for jeres, jeres datter og ikke mindst for hundens skyld
at, I venter til det rette tidspunkt, med at købe en hund.

GOD PÅSKE.
MVH Susanne og Coco.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 30-03-02 13:28

"René Kofoed" <rko@korsoerkom.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan ikke "lære" (opdrage) et dyr til at, finde sig i hvad som
> helst, og : Hånden på hjertet, så ved vi vist alle, hvordan børn kan
> finde på at, behandle dyr!!!!?? Det er ikke altid lige pænt!!

Kanon godt indlæg ..

påskesmil fra Ami

Fra : Annika Galsklint

Dato : 31-03-02 23:21

Hej Brian,

At have hvalp og baby, kan sagtens lade sig gøre. Vi prøvede det da
vores søn var lille,
og skal igen til det, da vores elskede hund desværre er blevet aflivet,
i samråd med dyrlægen, pga. sygdom.
Vores søn er nu 4 år og vi har imellemtiden fået en lille pige på under
½ år.
Men for, at det hele skal kunne gå op i en højere enhed, er det
nødvendigt, at
overveje om man kan holde ud, hvis hvalpen mens den leger, kommer til at
meje
barnet ned, eller kommer til at nappe barnet mens de leger. Vores søn er
blevet
fældet et par gange af vores hund, og vidst har han grædt lidt, men dog
forstået
at hun ikke altid kunne gøre for det. Alligevel har de været de bedste
kammerater,
han ville aldrig gå ud og lege, uden hunden gik med, og mange timer
kunne de få
til at gå med at lege. Og ja en masse legetøj er blevet raseret, men
skraldespanden
stod jo ved siden af, og vores søn kunne bare lade være med, at lægge
det op i kurven til hende,
bamserne delte de som regel.
Men vi har heller aldrig været sarte, hun har fået lov til at give ham
et kys,
herregud, hvis han ikke ville have det skubbede han hende væk.

Det er i hvert fald de ting jeg synes I skal snakke om, en ekstra gang.
Jeg synes
ligesom de fleste andre, at I har for mange krav, hunden skal opfylde.
Motionen er nødvendig, hvis ikke du vil have et ødelagt hjem. Hunden
skal jo af
med sin energi et eller andet sted. Men det kan vel heller ikke være så
svært,
at hanke op i barnevogn/klapvogn og hunden og så derudaf. tro mig, de
vil elske
det begge to.

Endnu en ting I skal huske på er, at det hverken er jeres barns eller
hundens ansvar
at der ikke sker dem noget, det er jeres. Det er jer der skal lære begge
parter,
hvordan den anden skal behandles. Men når det er lært, bliver de sikkert
bedste venner.

Hunderace: Mit råd er, at lade være med at vælge en race der har tendens
til
at være dominerende. Man kan sagtens have en stor hund på 100 km2, hvis
den bare
får nok motion, vil den som regel forholde sig rolig inden døre.
Med den motion, I er i stand til at give en hund, ville jeg også holde
mig væk
fra jagt/hyrde hunde, da de behøver en del motion.
Men læs/kig i nogle hundebøger, og tag derefter ud og besøg en kennel
eller tre.

En sidste ting, lad være med at købe en hund, hvis I kun har en uge før
I skal på
arbejde igen. Jeg synes personligt det er synd. Hvalpen har brug for
mere tid.
Både til at vænne sig til det nye sted og til at blive tryg ved jer, men
I skal jo
også lære den at være alene hjemme.

Hvis I stadig mener I vil have hund, hvad med så måske, at overveje en
voksen hund.

Håber du kunne bruge mine råd. Og gør dig selv den tjeneste, at være
helt sikker,
inden I løber ud og køber hund.

Venligst Annika